InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierschade: oorzaken, symptomen en tips bij nierschade

Nierschade: oorzaken, symptomen en tips bij nierschade

Nierschade: oorzaken, symptomen en tips bij nierschade Niet voor niets worden de nieren een van de meest cruciale organen van het menselijk lichaam genoemd. Ze zorgen voor de verwerking van de afvalstoffen en de aanmaak van belangrijke hormonen. Wanneer de nieren niet optimaal meer functioneren, kan er nierschade optreden. Dikke enkels, dikke benen, jeuk en misselijkheid kunnen mogelijk wijzen op schade aan de nieren. Op lange termijn kan dit erg schadelijk zijn voor de gezondheid, waardoor een niertransplantatie of nierdialyse noodzakelijk kan zijn. Eventueel kan je de nieren extra ondersteunen door middel van voedingssupplementen die de werking van deze organen stimuleren. Ook is het belangrijk om je te houden aan enkele gezonde leefregels. Wat zijn de oorzaken en symptomen van nierschade, en hoe kan je deze aandoening voorkomen?

Functie nieren

De nieren zijn erg delicate organen die een cruciale functie hebben in het menselijk lichaam. Ze zorgen voor de afvoer van afvalstoffen via de urine waardoor het bloed zuiver blijft. Verder maken de nieren ook hormonen aan die belangrijk zijn voor de bloeddruk, de aanmaak van rode bloedcellen en voor de beenderen. Als er een probleem optreedt met een van de twee nieren, kan dit ernstige gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Een van de mogelijke complicaties is nierschade.

Wat is nierschade?

Nierschade betekent dat je nieren niet meer ten volle functioneren. Bij nierschade filteren de nieren het bloed niet meer voldoende waardoor afvalstoffen in het bloed achterblijven. Hierdoor treedt er op de lange termijn een soort vergiftiging op. Specifiek aan nierschade is dat je er aanvankelijk niets van merkt. Dit komt omdat de goed functionerende nier de zwakte van de beschadigde nier lange tijd kan compenseren. Pas wanneer de nierfunctie terugvalt tot 70 procent, treden er opvallende symptomen op die aan te duiden zijn als verschijnselen van nierschade.

Symptomen nierschade

  • jeuk
  • dikke enkels
  • dikke benen
  • misselijkheid
  • benauwdheid
  • vermoeidheid
  • hartproblemen
  • hoge bloeddruk
  • vocht in de longen
  • geen hongergevoel
  • bloed in de urine
  • problemen met het bloed

Oorzaken nierschade

Nierschade wordt onder meer veroorzaakt door een infectie, waarbij bacteriën vanuit de blaas terug tot in de nier komen. Andere oorzaak is het langdurig gebruik van bepaalde medicijnen zoals non-steroïdale ontstekingsremmers of NSAID's (onder andere diclofenac). Voorts kan de oorzaak van deze aandoening een beschadiging van de bloedvaten in de nieren zijn. Deze beschadiging kan onder meer veroorzaakt worden door nierstenen of een tumor. Ook kunnen bloedvaatjes in de nieren schade oplopen door een ongezonde levenswijze, waarbij de volgende problemen het meest in het oog springen:
  • overgewicht
  • diabetes mellitus
  • overmatig roken
  • hoge bloeddruk
  • hoge cholesterol

Behandeling

Niertransplantatie

Bij mensen die nierschade opgelopen hebben die niet meer te verhelpen is met gezonde leefregels, zijn er andere oplossingen. Voor patiënten van wie de nierfunctie gereduceerd is, kan een niertransplantatie de oplossing bieden. Dankzij een donornier kunnen deze mensen opnieuw herstellen en genieten van een optimaal functionerende nierfunctie.

Nierdialyse

Moet de nierpatiënt zolang wachten op een transplantatie dat zijn gezondheid in het gedrang komt, dan wordt hij behandeld via nierdialyse. Dat is een machine die optreedt als een soort van kunstnier: dankzij nierdialyse worden de afvalstoffen op een kunstmatige manier uit het bloed gefilterd.

Nierschade voorkomen: tips

Leefregels

Een echte garantie dat nierschade te voorkomen is, is moeilijk te geven. Wel kan je de kans op nierschade verlagen door je te houden aan enkele leefregels die vermijden dat de nieren te zwaar onder druk komen te staan. Het gaat om leefregels die te maken hebben met eten en drinken en die ook positief zijn voor de gezondheid in het algemeen:
  • eet gezond
  • stop met roken
  • let op je gewicht
  • beperk je zoutgebruik
  • vermijd te veel alcohol
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Thee en supplementen

Om de werking van de nieren in het algemeen te stimuleren kan het nuttig zijn om thee te drinken die de nieren (en de blaas) zuivert. Bovendien kan je de nieren extra ondersteunen door de inname van supplementen. Dankzij het drinken van thee en het innemen van supplementen voor de nieren kan de kans op nierproblemen verkleind worden. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen zijn:
  • Puur Urogeni
  • Sanopharm
  • Puur Nier

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een gezonde levensstijl kan nierschade voorkomenEen gezonde levensstijl kan nierschade voorkomenSchade aan de nieren ontstaat meestal ongemerkt. Nieren kunnen jarenlang minder goed functioneren zonder ernstige klacht…
Goed voor de nieren of niet; hoe voorkom je nierschade?Goed voor de nieren of niet; hoe voorkom je nierschade?Gezond leven met gezonde nieren. De nieren zijn erg belangrijk. Goed werkende nieren zorgen voor een gezond lichaam, maa…
Nieren: nierziekten en nieraandoeningenNieren: nierziekten en nieraandoeningenNormaal gesproken heeft een mens twee nieren. Ze staan in verbinding met de blaas en zorgen voor de urineproductie. Daar…
Magnesium voor chemokuur innemen om nierschade te vermijdenMagnesium voor chemokuur innemen om nierschade te vermijdenOm kanker te behandelen wordt een chemokuur zoals Cisplatin toegepast. Daardoor worden kankercellen vernietigd, waarna d…
Pijn aan de nieren: wat kan het zijn?De nieren zijn twee organen met een zeer belangrijke functie in ons lichaam: Het verwijderen van afvalstoffen en overtol…
Bronnen en referenties
  • http://www.nierstichting.nl/nieren/onzenieren/nierschade
  • http://www.gezondheidsnet.nl/nierennierziekten/artikelen/6160/15-vragen-over-nierschade (bronnen geraadpleegd op 23/06/2015).

Reageer op het artikel "Nierschade: oorzaken, symptomen en tips bij nierschade"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nierproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!