InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tips

Droge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tips

Droge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tips Droge handen kunnen soms erg vervelende bijwerkingen veroorzaken, zoals jeuk, verschilfering en het loskomen van stukjes huid. Ook kleine kloofjes rond de knokkels van de hand kunnen voor last zorgen en gaan bloeden. Vooral in de winter hebben veel mensen last van droge handen, omdat de huid dan sterk op de proef gesteld wordt door de koude. Koude handen gaan dan ook vaak samen met droge handen. Men spreekt in dat geval ook wel van zogenaamde "winterhanden". Het gebruik van een handcrème en het vermijden van teveel warm water kan verlichting van de klachten brengen. Maar ook een bezoek aan de dermatoloog kan nuttig zijn om het fenomeen tot in het detail te onderzoeken. Wat kan je nog zoal doen tegen droge handen, en welke tips kunnen hierbij nuttig zijn?

Droge handen: symptomen

Droge handen voelen doorgaans erg ruw aan en kunnen gaan jeuken en schilferen. Door de jeuk kan de huid erg gaan irriteren en kunnen er huidvelletjes loskomen. In sommige gevallen ontstaan er kleine kloofjes waar de huid kan gaan bloeden.
Voorts kan de huid er een stuk ouder gaan uitzien dan ze in werkelijkheid is. Zo kunnen relatief jonge mensen handen hebben die eruit zien alsof ze aan een veel ouder persoon toebehoren. Een voorbeeld daarvan zijn handen die er rimpelig en uitgedroogd uitzien, en bovendien scheurtjes vertonen.

Winterhanden: droge én koude handen

De meeste mensen krijgen meer problemen met droge huid in de winter. Dit heeft te maken met de koude maar ook door een lage luchtvochtigheid binnenshuis doordat we de verwarming op volle toeren laten draaien. Voorts gebruiken we ook meer warm water wat de huid nog meer uitdroogt. We beschermen onze handen ook beter tegen de koude door middel van handschoenen, hoewel dit niet altijd nodig is. Mensen met droge handen hebben ook vaak last van koude handen.

Behandeling droge handen

Zeep

In de moderne samenleving zijn we natuurlijk allemaal gesteld op onze hygiëne. Toch is het niet altijd noodzakelijk om je handen grondig met zeep te wassen. Vermijd dan ook het gebruik van veel zeep of vloeibare zeep bij het wassen van de handen. Sommige soorten zeep kunnen de droge huid extra verzwakken en fragiel maken.

Schoonmaakmiddelen

Let op met het gebruik van schoonmaakmiddelen in het huishouden, want deze kunnen vrij agressieve stoffen bevatten. Deze stoffen kunnen de huid erg aantasten waardoor ze nog droger zal aanvoelen. Bescherm je handen dan ook met specifieke handschoenen voor het schoonmaken of het afwassen.

Warm water

Een lekker warm bad of een hete douche kan erg relaxerend zijn in de winter. Maar hoe warmer het water is, hoe sneller je huid zal opdrogen. Beperk dan ook het nemen van een douche tot het vereiste minimum: neem bijvoorbeeld één keer per dag een douche in plaats van twee of drie keer per dag.

Dermatoloog

Kan je geen bevredigende oplossing vinden voor je probleem, raadpleeg dan een huidarts of dermatoloog. Deze is vertrouwd met alle soorten problemen die te maken hebben met droge huid en kan eventueel een persoonlijke behandeling voorstellen

Tip: droge handen crème

Je kan je handen tegen alle weersomstandigheden beschermen door middel van een verzorgende handcrème. Aangeraden is om deze crème meerdere malen per dag aan te brengen en ook als je gaat slapen. Op die manier kan de crème de hele nacht hydraterend inwerken op de huid. De volgende dag zullen je handen minder droog zijn en beter aanvoelen.
Enkele voorbeelden van nuttige crèmes tegen droge en/of winterhanden zijn:
  • DR Fix Winterhanden
  • Roc Enydrial crème droge handen
  • Lucovitaal winterhanden balsem
  • Decubal handcrème

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen droge handen? TipsWat te doen tegen droge handen? TipsDroge handen, wanneer je er last van hebt, wil je er uiteraard zo snel mogelijk vanaf komen. Droge handen kunnen erg jeu…
Tips tegen droge handenTips tegen droge handenDroge handen hebben is heel vervelend, je handen voelen grof en ruw aan, wat kun je doen tegen droge handen?
Droge handen in de winterDroge handen in de winterIn de winter kan het voorkomen dat je last hebt van droge handen. Dit is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Drog…
Droge handen: oorzaak en tipsDroge handen: oorzaak en tipsDroge handen vormen vooral in de droge winterperiode bij veel mensen klachten. Droge handen kunnen echter het hele jaar…
Wat moet je niet doen met droge handen?Wat moet je niet doen met droge handen?Wanneer je last hebt van droge handen, dan is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Het jeukt en soms doet het ook erg ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/uiterlijk/artikelen/1947/5-tips-tegen-droge-handen
  • http://www.droge-handen.nl/
  • http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Droge%20huid (bronnen geraadpleegd op 08/08/2015).

Reageer op het artikel "Droge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handaandoeningen behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!