InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tips

Prikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tips

Prikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tips Heb je vaak last van buikkrampen en een onregelmatige stoelgang, zonder dat je arts een duidelijk aanwijsbare ziekte als oorzaak kan vinden? Dan bestaat de mogelijkheid dat je lijdt aan het prikkelbaredarmsyndroom of PDS. Het prikkelbaredarmsyndroom is een chronische darmaandoening die ook wel spastische darm of spastisch colon genoemd wordt. De oorzaken van het prikkelbaredarmsyndroom zijn nog onduidelijk, maar een behandeling door middel van medicijnen kan verlichting geven. Ook vezelrijke voeding, probiotica en laxeermiddelen kunnen de klachten verminderen. Wat zijn de meest voorkomende symptomen van PDS, en welke tips op het vlak van voeding kunnen je helpen?

Wat is het prikkelbaredarmsyndroom?

Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) is een chronishe darmstoornis waarbij er een probleem is met de beweeglijkheid van de darmen. De bewegingen van een normaal functionerende darm bestaan uit het kneden en het transporteren van het voedsel dat je eet. Bij het prikkelbaredarmsyndroom zijn deze bewegingen verstoord. Dit slecht functioneren leidt tot klachten van allerlei aard zoals buikpijn, buikkrampen en abnormale stoelgang. PDS wordt ook wel "spastische darm" of spastisch colon genoemd. In het Engels spreekt men van Irritable Bowel Syndrome of (IBS).

Symptomen PDS

De diagnose van PDS wordt gesteld na uitsluiting van andere ziektes en aandoeningen die met de darmen te maken kunnen hebben. Dit komt doordat het moeilijk is om bepaalde symptomen precies aan die ene ziekte te linken. Veel symptomen in verband met buikproblemen lijken immers op mekaar. De buikklachten waar patiënten met het prikkelbaredarmsyndroom vooral mee af te rekenen hebben zijn onder meer:
  • buikpijn
  • buikkrampen
  • diarree
  • maagzuur
  • constipatie
  • winderigheid
  • vermoeidheid
  • slikproblemen
  • een opgezette buik
  • een opgeblazen gevoel
  • veranderd en onregelmatig patroon van de stoelgang

Oorzaken prikkelbaredarmsyndroom

Wetenschappers zijn er nog niet in geslaagd om een bevredigend antwoord te geven op de vraag naar de oorzaken van het prikkelbaredarmsyndroom. Wel gaat men ervan uit dat er bepaalde aanleidingen zijn die het actief worden van het prikkelbaredarmsyndroom in de hand kunnen werken. Zo zijn er de vaak aangehaalde problemen stress en psychologische spanning, die trouwens ook bij andere ziekten kunnen fungeren als "trigger". Daarnaast wordt ook een gevoelige darmwand beschouwd als mogelijke oorzaak van PDS, eventueel samengaand met een allergie of intolerantie voor bepaalde soorten voedsel. Tenslotte kunnen de symptomen van PDS ook optreden omwille van een voedselvergiftiging of een opgelopen infectie, zoals bijvoorbeeld salmonella.

Behandeling prikkelbaredarmsyndroom

Algemeen

Ook hier moet de medische wetenschap een eenduidig antwoord schuldig blijven: er is niet één specifieke heilbrengende behandeling voor het prikkelbaredarmsyndroom. Wel worden er verschillende medicijnen voorgeschreven die als doel hebben de symptomen van PDS tegen te gaan. Deze medicijnen zijn onder meer:
  • antidepressiva
  • laxeermiddelen
  • diarreeremmers
  • maagzuurremmers
  • pijnstillers tegen buikkrampen en buikpijn

Tegen krampen

Spasmolytica zijn medicijnen die specifiek werken tegen krampen waardoor ze de oorsprong van de klachten tegengaan, dit in tegenstelling tot klassieke pijnstillers. Bij een prikkelbare darm worden vaak anti-krampmiddelen als Buscopan of Duspatal voorgeschreven omdat ze de gladde spieren in het spijsverteringskanaal ontspannen en dus snel de spasmen kunnen bestrijden.

PDS en voeding: tips

Per patiënt

Algemene voedingstips voor mensen met PDS zijn moeilijk voorop te stellen, vermits iedere patiënt op zijn eigen manier reageert op voedsel. Afhankelijk van de toestand van de patiënt kan er wel een specifiek voedingspatroon gevolgd worden. Toch zijn er enkele algemene tips die geschikt zijn voor mensen met PDS. Vezelrijke voeding kan nuttig zijn om te zorgen voor een evenwichtige darmflora, waarbij je kan komen tot een soort van evenwicht wat betreft je spijsvertering en stoelgang. Niet te weinig naar het toilet gaan en ook niet te vaak zijn hierbij de doelstelling: dus geen constipatie ontwikkelen maar ook niet onderhevig zijn aan diarree.

Darmbalans

Om tot dit evenwicht tussen spijsvertering en stoelgang te komen kan het nuttig zijn om probiotica in te nemen. Ook supplementen die zorgen voor een goede darmbalans komen hierbij van pas. Daarnaast zijn ook groenten en fruit onontbeerlijk voor een gezond eetpatroon, net als het drinken van voldoende mineraalwater. Op die manier worden afvalstoffen vlot weggevoerd en via de stoelgang uit het lichaam weggewerkt.

Supplementen

Aanvullend kan je voedingssupplementen innemen die specifiek gericht zijn op een prikkelbare darm. In sommige gevallen is het nuttig om deze supplementen in te nemen als onderhoudstherapie voor de darm. Op die manier wordt op lange termijn een degelijk evenwicht in het darmstelsel mogelijk gemaakt. Enkele voorbeelden van supplementen voor een prikkelbare darm:
  • Kijimea Prikkelbare Darm
  • Lucovitaal Prikkelbaredarmsyndroom
  • Detoxner Pds Set

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tipsWat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tipsOpgezette buik, winderigheid, en een ongemakkelijk gevoel in de buik: het kunnen allemaal symptomen zijn die wijzen op g…
Wat te doen tegen diarree? Oorzaken & tips tegen buikloopWat te doen tegen diarree? Oorzaken & tips tegen buikloopDiarree of buikloop is een erg vervelende aandoening waar de meesten onder ons wel eens last van hebben gehad. Bij diarr…
Prikkelbaredarmsyndroom: oorzaken, symptomen, behandelingPrikkelbaredarmsyndroom: oorzaken, symptomen, behandelingBij prikkelbaredarmsyndroom is er sprake van een verkramping van de dikke darm die verschijnselen veroorzaakt als pijn i…
Spijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsSpijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsProblemen met de spijsvertering kunnen je dagelijks leven aardig onder druk zetten. Maagpijn, zure oprispingen en missel…
Darmkrampen: oorzaken, behandeling & voedingstipsDarmkrampen: oorzaken, behandeling & voedingstipsDarmkrampen treden vooral tijdens en na het eten op. Een pijnlijk, storend en ongemakkelijk gevoel in de buik kan te mak…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Prikkelbaredarmsyndroom
  • http://www.optimalegezondheid.com/prikkelbare-darm/prikkelbare-darm-syndroom/.
  • http://www.pdsb.nl/wat-is-pds/symptomen.aspx.
  • http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/klachten/ (bronnen geraadpleegd op 10/08/2015).

Reageer op het artikel "Prikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette buik
Medische informatie…
Schrijf mee!