InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cholesterol is niet ongezond!

Cholesterol is niet ongezond!

Cholesterol is niet ongezond! Iedereen met een hoog cholesterol is vaak bezig om het cholesterolgehalte te proberen te verlagen. En veel mensen slikken daarvoor statinen. Maar vaak is dat helemaal niet nodig! Zonder cholesterol kan men zelfs helemaal niet leven en door de artsen voorgeschreven statinen doen soms meer kwaad dan goed bij mensen. Mensen worden dan ook onnodig bang gemaakt over mogelijk te hoge cholesterolwaarden. Alleen bij mensen met hartproblemen kunnen statinen nodig zijn. In dat geval dient men wel extra Q10 te slikken, omdat het lichaam de productie van deze stof in het lichaam bij gebruik van statinen geheel onderdrukt.

Algemeen

Huisartsen prikken bij veel mensen met gezondheidsklachten bloed en laten dan ook gelijk het cholesterolgehalte bepalen. Als de waarde van cholesterol volgens die huisartsen te hoog is, dan worden statinen aangeraden. Mede omdat de drempel om te bepalen of men een goed cholesterol niveau heeft in de loop der tijd enige malen naar beneden is afgesteld, zou inmiddels de helft van de Nederlandse bevolking een verhoogd cholesterol niveau hebben. De helft! En volgens de Nederlandse Hartstichting slikken al meer dan 1 miljoen Nederlanders medicijnen om het cholesterol te verlagen. En dat vooral in de vorm van statinen. Cholesterol is echter lang niet zo ongezond als dat de farmaceutische industrie ons wil laten doen geloven.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een natuurlijke vetachtige stof die het lichaam gebruikt om de aderen soepel en elastisch te houden. Als er reparaties nodig zijn aan aderen, dan is cholesterol de stof die deze reparaties uitvoert. De cholesterolspiegel is onderhevig aan sterke schommelingen, afhankelijk van de behoefte van het lichaam. Om afwijkingen vast te stellen kan je dus ook niet op één meting afgaan. Er bestaat geen "goed" of "slecht" cholesterol; LDL en HDL zijn lipoproteïnen, transporteiwitten. LDL transporteert cholesterol naar alle cellen in het lichaam, HDL voert cholesterol terug naar de lever voor hergebruik. De lipiden in ons bloed beschermen tegen infecties. Cholesterol is zeer belangrijk om gezond oud worden!

Functies van cholesterol

Cholesterol is van belang voor de vorming van diverse hormonen zoals:
  • cortisol
  • geslachtshormonen
  • vitamine D (wat eigenlijk meer een hormoon is als een vitamine)

Deze hormonen hebben weer invloed op diverse functies en organen in het lichaam. Zo zorgen ze voor de vruchtbaarheid, de eiwitopbouw in botten en spieren, ze reguleren de slaap en hebben invloed op het immuunsysteem en de suikerhuishouding (denk bijvoorbeeld aan hypoglykemie) etc. Cholesterol is ook de stof die reparaties uitvoert in de aderen. En er bestaan onderzoeken waaruit blijkt dat cholesterol sommige vormen van kanker kan voorkomen.

Oorzaken van verhoogd cholesterol

Oorzaken volgens de geneeskunde zijn:
  • doordat mensen te dik zijn
  • het kan erfelijk bepaald zijn
  • een te traag werkende schildklier, suikerziekte en sommige nier- en leverziekten
  • bepaalde geneesmiddelen zoals bloeddrukverlagende middelen en plastabletten

Hoog cholesterol is niet ongezond

Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor minder dan 10% van degenen die overlijden aan een hartinfarct. Daarentegen beschermt een hoog cholesterol tegen infecties en leven oudere mensen met een hoog cholesterol langer dan oudere mensen met een laag cholesterol. Eigenlijk duidt een hoog cholesterol erop dat er reparaties nodig zijn in de aderen. Cholesterol zorgt voor deze reparaties! Het is een veel beter plan om de beschadigingen in de aderen, die onder meer ontstaan door ontstekingen in de aderen, te voorkomen of op te lossen zodat reparaties door cholesterol niet meer nodig zijn. Steeds meer artsen geven toe dat het slikken van cholesterolverlagende middelen zoals statinen geen hartinfarcten terugdringen. Cholesterol zet zich niet vast in de vaatwanden. Er zijn dan ook andere oorzaken van het dichtslibben van de aderen.

De echte oorzaken van hart- en vaatziekten

De echte oorzaken van aderverkalking zijn erfelijke aanleg, leefstijl, roken, hoge bloeddruk, diabetes, jicht, ontstekingen in de aderen door bijvoorbeeld chronische stress (*). Tekorten aan vitamines en mineralen vergroten de kans op een hartinfarct of een beroerte. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamines en mineralen, aldus TNO. Homocysteïne is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Een teveel aan deze stof zorgt ervoor dat de vaten dichtslibben! Homocysteïne bevordert atherosclerose en vergroot de kans op Alzheimer. Een optimale concentratie ligt lager dan zeven micromol/liter. Met goede voeding, aangevuld met hoge doses vitamine B6, B12 en foliumzuur, zijn goede resultaten bereikt om de waarde van homocysteïne te verlagen.

Conclusie

Cholesterol speelt een rol in veel belangrijke processen in het lichaam en is dus gewoon benodigd. Te hoog cholesterol heeft een doel en kan geen kwaad als de waarde maar onder de 11 blijft. Daarbij zorgt (een teveel aan) cholesterol niet voor het dichtslibben van aderen zoals artsen en vooral de farmaceutische industrie beweren. Het vervelende is dat veel onderzoeken naar de werking van bijvoorbeeld statinen (=cholesterolverlagend medicijnen) worden betaald door de farmaceutische industrie die diezelfde medicijnen maakt. Belangenverstrengeling dus. Gelukkig zijn er steeds meer artsen die dit onderkennen en komen er ook al meer onderzoeken die laten zien dat cholesterolverlagende middelen niet werken om hart- en vaatziektes te voorkomen. Meer hierover is onder andere te lezen in het boek "de cholesterol leugen" van prof. dr. Walter Hartenbach.

Wil je, ondanks bovenstaand verhaal, toch proberen de waarde van cholesterol te verlagen kies dan bij voorkeur niet voor statinen. Deze hebben veel vervelende bijwerkingen door de aanwezigheid van monacoline K, zoals hevige spierklachten. Deze stof zit overigens ook in mindere mate in rode rijst. Ook kunnen statinen zorgen voor bijvoorbeeld hartfalen. Kies dus liever voor natuurlijke alternatieven die het cholesterol ook kunnen verlagen. De inname van statinen is uitsluitend een optie bij reeds bestaande hartklachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cholesterol en zijn gevolgenWat is cholesterol? Wanneer is het goed en wanneer slecht? Wat zijn de gevolgen van een te hoog cholesterol? En wat kunt…
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
Aandoeningen: atheroscleroseDe kransslagaderen zijn de aderen die het hart van zuurstofrijk bloed voorzien. Aandoeningen aan de kransslagaderen leid…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • (*) boek "de cholesterol leugen" van prof. dr. Walter Hartenbach

Reageer op het artikel "Cholesterol is niet ongezond!"

Reactie

Mevr A. Swagerman, 13-08-2014 14:38 #1
Ik vond uw artikel heel verhelderend, Sinds vorig jaar slik ik statines dit ter perventie van?Ik heb namelijk wat kalk in mijn krans slagader.Nu heb ik al die tijd dat ik dat gebruik al problemen, met de spieren ontzettende pijn in mijn voeten. Voor heen liep ik heel graag maar dat is nu te pijnlijk. In overleg met de assistente van mijn cardioloog moest ik nu stoppen met de fluvastatine om te kijken of het daaraan ligt.Over twee weken moet ik op controle.Mijn cholesterol bedroeg 5 mol dat is toch niet te veel.Sinds het slikken van statines is het gedaald tot 4,8, dus nauwelijks gezakt. Ik heb daardoor al heel wat narigheid voor moeten ondergaan.Ik pas mijn voeding zo goed mogelijk aan.En ben nu van plan om tegen mijn arts te zeggen dat ik dit middel niet meer wil slikken. Mede door de artikel zijn mijn ogen geopend. Dank daarvoor. Groeten Mevr Swagerman. Reactie infoteur, 13-08-2014
Dank u wel voor uw reactie.
Voor kalkafzettingen kunt u wellicht meer lezen over te korten aan vitamine D en magnesium. Magnesium maakt calcium namelijk oplosbaar in het bloed, zodat de calcium niet kristalliseert. Vit. D is verantwoordelijk voor de opneembaarheid van calcium. Bij een tekort aan magnesium en vit D kunnen dus kalkafzettingen ontstaan.
5 nmol is naar mijn weten nog binnen de grens van wat een cholesterolgehalte mag zijn voor artsen. Spierpijn kan inderdaad één van de bijwerkingen van statines zijn. Wilt u toch statines blijven gebruiken, neem er dan Q10 bij in, dit kan de spierpijn verminderen dan wel voorkomen. Overleg altijd goed met uw arts!

Infoteur: Zonne
Laatste update: 03-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Cholesterol
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!