InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn door RSI, muisarm: Oorzaken, behandeling en voorkomen

Pijn door RSI, muisarm: Oorzaken, behandeling en voorkomen

Pijn door RSI, muisarm: Oorzaken, behandeling en voorkomen RSI is lastig en zorgt voor diverse klachten. RSI is iets waar veel mensen last van hebben. Doordat we steeds vaker en langer gebruik maken van computers en smartphones zullen de klachten van RSI alleen maar toenemen. Met name het hebben van een muisarm is een veel voorkomende klacht. Helaas wordt er vaak weinig aandacht besteedt aan maatregelen die een muisarm en RSI kunnen voorkomen, ook door bedrijven. Maar hoe ontstaat RSI eigenlijk en wat kan je doen om RSI-klachten te voorkomen?

Wat is RSI, muisarm, oorzaken

RSI is de afkorting van 'Repetitive Strain Injury' en is een verzamelnaam voor pijnklachten/pijn in de spieren die voortvloeien uit het herhaaldelijk uitvoeren van steeds dezelfde beweging, waarbij steeds dezelfde spieren worden gebruikt. Denk hierbij aan het typen op een toetsenbord en het klikken op de muis.

Muisarm:

Met name het bewegen/klikken met de muis leidt vaak tot pijn in de hand en arm, dit staat dan ook wel bekend als het hebben van een 'muisarm'.

Signalen:

RSI is iets wat zich niet van de één op de andere dag ontwikkelt. Het gaat geleidelijk. Eerst heb je zo nu en dan pijn, maar naarmate de tijd vordert, zullen klachten toenemen en ook na je werk aanhouden. Uiteindelijk kan het je nachtrust beïnvloeden en heb je dus chronische pijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stijfheid, tintelingen en krachtverlies. Ook een 'doof' gevoel is een veel voorkomende klacht. Het is dan ook belangrijk om de eerste signalen van pijn niet te negeren, omdat dit zich op den duur kan ontwikkelen tot iets waar je chronisch last van blijft hebben. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het duurt dan natuurlijk ook langer om er weer vanaf te komen.

Het voorkomen van pijn en klachten door RSI

Als je zo nu en dan last hebt van pijn en klachten (beginnende RSI) is het vrij eenvoudig om dit te verminderen.

Afwisseling:

Door op kantoor vaker korte en lange pauzes te nemen, herhalende bewegingen te verminderen en je werkzaamheden wat meer af te wisselen, ben je al een heel eind op de goede weg om RSI te voorkomen. Voor het voorkomen van een muisarm kan je overwegen een ander type muis te gebruiken waarbij de aansturing van 'het pijltje' gebeurd d.m.v. een bol. Hier kan je dan mee scrollen en zo de muis bewegen. Dit is goed voor de afwisseling. Hieronder zie je nog enkele meer specifieke punten omtrent de zithouding voor het voorkomen van RSI;

Een goede zithouding:

  • Zit zoveel mogelijk rechtop
  • Een goede stevige bureaustoel met armleuningen is een must
  • Zorg ervoor dat je bureaublad goed op hoogte is. Als deze te laag is, laat je je schouders hangen.
  • Zorg voor een goede kijkhoek op je beeldscherm (de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte) en zorg dat deze recht voor je staat.
  • Als je toch last krijgt, stel je leidinggevende op de hoogte. Vraag om een korte 'beeldscherm' pauze zodat je lichaam en ogen zich even kunnen ontspannen.
  • De meeste grotere bedrijven beschikken bovendien over een bedrijfsarts, die je ook om hulp kan vragen

Behandeling van RSI

Er zijn diverse manieren om RSI te behandelen.

Gedragsverandering:

De belangrijkste 'behandeling' is gedragsverandering. Mensen die vaker een rust moment nemen merken dat de klachten en/of pijn door RSI verminderen. Door met de werkzaamheden te ‘matigen’ en de spieren op tijd rust te geven, kunnen deze spieren zich herstellen en zullen de klachten door RSI op den duur afnemen. Meer pauzes en andere lichaamsbeweging is dus stimulerend voor het herstel. Echter, dit werkt niet voor iedereen voldoende. Een bezoek aan een arts kan nodig zijn. In veel gevallen wordt dan over gegaan op een behandeling door een fysiotherapeut. Door het doen van speciale en specifieke oefeningen zullen de klachten afnemen.

Zelf actie ondernemen:

Het is natuurlijk aan jezelf om de klachten te herkennen en tijdig actie te ondernemen. Helaas is dat vaak nodig aangezien bedrijven over het algemeen niet veel aandacht hebben voor klachten omtrent RSI. Er wordt niet altijd voldoende rekening mee gehouden bij de inrichting van de werkplek en de aanschaf van hoogwaardige bureaustoelen.
© 2013 - 2017 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is RSI, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doenRSI staat voor Repititive Strain Injury. RSI is ook bekend onder de naam "muisarm". Toch is het gebruik van een computer…
Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint MassageHeeft u last van rsi, frozen shoulder, tennisarm, golfersarm, muisarm, pijn in knie of voet, nek en schouderklachten, la…
RSI/CANS, oorzaken, symptomen en behandelingRSI is de afkorting voor Repetitive Strain Injury en CANS staat voor Complaints of Arm Neck and Shoulder. Vroeger werd R…
Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSIHet met regelmaat ondergaan van een vitaliserende en ontspannende stoelmassage verbetert de concentratie, vermindert spi…
Voorkom RSI met WorkraveDe term RSI of 'repetitive strain injury' verzamelt de symptomen die vermoedelijk voortvloeien uit het steeds weer opnie…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Muisarm.nl
  • Rsi.algemeen
  • Rijskoverheid
  • Gezondheidsplein
  • Beroepsziekten.nl
  • Encyclopedie

Reageer op het artikel "Pijn door RSI, muisarm: Oorzaken, behandeling en voorkomen"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!