InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandeling

Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandeling

Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandeling Abnormaal vaginaal bloedverlies kan op het eerste zicht erg verontrustend lijken. Het gaat om bloedverlies dat optreedt tussen de menstruatieperiodes. Om die reden spreekt men ook van onregelmatig of tussentijds bloedverlies. In sommige gevallen kan abnormaal vaginaal bloedverlies vanzelf overgaan maar in andere gevallen is verder medisch onderzoek nodig. Soms kunnen vaginale bloedingen ook een bijwerking van medicijnen zijn, denk bijvoorbeeld aan de neveneffecten van een cortisone injectie. Een behandeling om de hormonen in balans te brengen kan verlichting van de klachten geven, eventueel aangevuld met een ontstekingsremmende pijnstiller als Nurofen Female. Wat zijn de mogelijke oorzaken van abnormaal vaginaal bloedverlies en welke behandeling is ertegen voorzien?

Abnormaal vaginaal bloedverlies: symptomen

Men spreekt van abnormaal vaginaal bloedverlies wanneer een vrouw bloed verliest buiten de menstruatiecyclus. Het gaat dus om bloedverlies dat zich situeert op andere tijdstippen dan de maandstonden. Omdat je bloed verliest tussen de menstruatieperiodes door spreekt men soms ook van tussentijds vaginaal bloedverlies. Doordat de bloedingen optreden buiten de maandstonden kan dit voor paniek zorgen. Toch hoeft de oorzaak niet altijd ernstig te zijn.

Oorzaken vaginale bloedingen

Het vinden van oorzaken van tussentijds vaginaal bloedverlies is niet makkelijk en bij een groot deel van de vrouwen wordt ook geen oorzaak gevonden. In het algemeen gaat men bij het zoeken naar de oorzaken kijken naar de tijdstippen waarop de bloedingen optreden.

Vaste tijdstippen

Zijn er vaginale bloedingen op steeds dezelfde tijdstippen, dan gaat het allicht om een schommeling van de hormonen in je lichaam. De hormonen oestrogeen en progestageen kunnen ontregeld geraken om verschillende redenen, zoals een bepaalde verandering in je leven, het beginnen met sporten, een gewichtstoename of gewichtsverlies, enz... In deze gevallen gaat het bloedverlies meestal vanzelf over.

Onregelmatige tijdstippen

Bloedverlies kan ook optreden op wisselende momenten. In dat geval zijn de oorzaken erg verschillend. Mogelijk is het bloedverlies een bijwerking van medicijnen zoals de pil, corticosteroïden (bv. cortisone injectie), enz... Het verlies van bloed na het vrijen kan te maken hebben met een infectie door een SOA zoals bijvoorbeeld chlamydia.

Andere mogelijke oorzaken

Daarnaast kunnen er ook andere factoren meespelen bij tussentijds bloedverlies. Zowel in de periode voor als in periode na de menopauze kunnen vrouwen hier last van hebben. Een andere oorzaak kunnen poliepen zijn in de baarmoederholte, wat over het algemeen trouwens goedaardig is. Ernstiger wordt het wanneer afwijkende cellen worden vastgesteld in de baarmoedermond, wat kan wijzen op het begin van baarmoederhalskanker.

Tip: alles opschrijven

De belangrijkste tip voor jezelf is om op een kalender bij te houden wanneer je abnormale bloedingen hebt. Noteer op welke dagen en tijdstippen je er last van hebt, of de bloedingen ontstaan zijn na het vrijen en of er andere veranderingen in je leven zijn optgetreden (zoals een stresserende gebeurtenis, verandering van partner, enz...). Schrijf ook eventueel medicijnengebruik op en toon alles wat je hebt opgeschreven aan je arts. Dit kan hem helpen om de juiste diagnose te stellen en tot de gepaste behandeling over te gaan.

Behandeling abnormaal vaginaal bloedverlies

Medisch onderzoek

De behandeling van abnormaal vaginaal bloedverlies wordt gevormd door het aanpakken van de oorzaken. Door medisch onderzoek (zoals vragenstelling door je arts, lichamelijk onderzoek of een uitstrijkje van de baarmoedermond) zal de arts de oorzaak van het probleem vaststellen en een overeenkomstige behandeling voorstellen.

Pijnstiller

Als je bijkomend last hebt van hevige pijn kan een NSAID (nonsteroïdale ontstekingsremmer) als Nurofen Female verlichting van de pijnklachten brengen. Nurofen Female is een pijnstiller die specifiek werkt tegen menstruatiepijn.

Medicijnen

Een van de mogelijke behandelingen is om de hormonen opnieuw in balans te brengen met een hormonenpreparaat zoals bijvoorbeeld progestageen (lynestrenol). Ook kan er een bloedstollingsmiddel genomen worden (bv. tranexaminezuur) om de hevige bloeding tegen te gaan. Tenslotte ondervinden sommige vrouwen in de periode van de menopauze ook positieve effecten van supplementen die zich richten op de vrouwelijke hormonenbalans. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen zijn:
  • Davitamon Femfit Overgang
  • Care for Women
  • Promensil

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedverlies in de eerste helft van de zwangerschapVaginaal bloedverlies in de eerste helft van de zwangerschap komt bij vijftien tot twintig procent van alle zwangerschap…
Bloedverlies na de overgangBloedverlies na de overgangDe gemiddelde leeftijd dat een vrouw in de overgang komt ligt tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar. Op het mome…
Tussentijds of onregelmatig vaginaal bloedverliesTussentijds of onregelmatig vaginaal bloedverliesVaginaal bloedverlies op een onverwacht moment is vaak behoorlijk schrikken. Gelukkig is er echter meestal niets ernstig…
Redenen vaginaal bloeden na gemeenschapRedenen vaginaal bloeden na gemeenschapAlle vrouwen zijn gewend maandelijks te bloeden, maar soms bloed je ook als je niet ongesteld bent. Als je vaginaal bloe…
Oorzaken van veel afscheidingOorzaken van veel afscheidingAls u last heeft van veel afscheiding kan u behoorlijk schrikken. Over het algemeen is veel afscheiding niet normaal. Ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.thuisarts.nl/vaginaal-bloedverlies/ik-heb-last-van-tussentijds-bloedverlies
  • https://www.thuisarts.nl/vaginaal-bloedverlies/ik-wil-behandeling-voor-hevig-bloedverlies-bij-menstruatie
  • http://www.uzleuven.be/vaginaal-bloedverlies
  • https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/vaginaal-bloedverlies (bronnen geraadpleegd op 13/08/2015).

Reageer op het artikel "Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedverlies
Medische informatie…
Schrijf mee!