InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ongewone inwendige vaginale vergroeiing en schedepijn

Ongewone inwendige vaginale vergroeiing en schedepijn

Ongewone inwendige vaginale vergroeiing en schedepijn De schede kan door ontstekingen, afwijkingen en vergroeiingen aanzienlijk pijn doen, waardoor het plassen en de daad wordt bemoeilijkt. Het kan leiden tot verlegenheid of juist het vermijden van genegenheid en dat kan de relatie verder onder druk zetten. Wat zijn de veroorzakers van incontinentieproblemen, vaginale vergroeiing of schedepijn, waardoor het vrouwelijke functioneren wordt belemmerd en wat kan eraan worden gedaan?

Vaginale vergroeiing en schedepijn

Ontstoken klieren van Bartholin

Aan weerszijden van de schede zitten twee kleine kliertjes, welke verantwoordelijk zijn voor slijmaanmaak. Vanaf die kliertjes lopen twee buisjes, welke eindigen aan de binnenzijde van de kleine schaamlippen. Het heeft tot doel om een verhoogde vochtigheid te geven, waardoor geslachtsgemeenschap gemakkelijker verloopt. Het vormt een standaard toevoeging van slijm aan de schede, waarbij extra slijm wordt produceert indien de vrouw seksueel actief is. De klier en de leiding naar de schede kunnen door een ontsteking dermate opzwellen, dat vocht niet meer weg kan. Het kan ervoor zorgen dat de leiding als rode punt herkenbaar is, waardoor het pijn gaat doen. Daarbij zal het ook inwendig meer pijn gaan doen tot aan de klier zelf. De pijn zal bij stimulatie altijd van toepassing zijn, tot de ontsteking is behandeld. Het is van belang om de klier chirurgisch weg te laten halen of de cyste open te leggen.

Aangeboren vaginale vergroeiing, septum afwijking

In de schede komt van nature een afscheiding voor, waarmee een tijdelijke barrière ontstaat. Die afscheiding kan zich als vlies horizontaal of verticaal ontwikkelen, waardoor problemen kunnen worden veroorzaakt. Normaal zit het op tweederde van de schede-afstand nabij de baarmoederhals. Indien de vrouw gaat menstrueren waarbij het nog niet doorbroken is, zal het pijn in de onderbuik geven. Het kan voorkomen dat het vlies deels wel is doorbroken, maar er gedeeltelijk een barrière aanwezig is. Het kan ervoor zorgen dat tijdelijk bloed als het ware blijft staan, waardoor meer druk op de urineleider komt te staan. Het zorgt ervoor dat de vrouw vaker moet plassen of er moeite mee heeft. De positie van het vlies kan ook voorin de schede voorkomen, waardoor het eerder opvalt. Het lijkt dan op inwendige langgerekte vergroeiingen, welke rondom de ingang binnenin zit. Ondanks dat het van nature voorkomt en bij de daad geheel wordt doorbroken, kan het problemen opleveren. Zeker als het voorin de schede aanwezig is, kan het op een later moment opspelen. Het kan pijn geven en het kan ook esthetisch een rol bij de vrouw spelen. Door z-plastiek bij verwijdering toe te passen kan een nette niet strak zittende, langer maar smaller litteken worden verkregen. Na behandeling is geregelde oprekking gewenst om weefselflexibiliteit te garanderen.

Bekkenbodemproblemen

De bekkenbodem is verantwoordelijk voor het om hoog houden van alle inwendige organen en klieren. Het zorgt ervoor dat de blaas, baarmoeder, darmen op de juiste hoogte aanwezig zijn, zodat het optimaal kan functioneren. Er kunnen echter bekkenbodemproblemen voordoen zoals de volgende.

Zwakke bekkenbodem

De blaas, baarmoeder en schede komen als het ware te laag te liggen. Het zorgt ervoor dat er steeds vaker vloeistof in de blaas achterblijft, waardoor incontinentieproblemen ontstaan. Het gaat vaak gepaard met blaasontsteking. Zakt de blaas ver door dan kan een rode bol worden waargenomen aan de ingang van de schede, maar ook de baarmoederhals kan verder op in de schede afzakken. Oftewel de schede kan kleiner worden, waarbij weefsel onder spanning komt te staan. Dit kan met inwendige pijnen gepaard gaan.

Strak gespannen bekkenbodem

Dit leidt tot blaasproblemen, waarbij de vrouw zeer geregeld blaasontsteking heeft, vaak moet plassen gecombineerd met een branderig gevoel aan de schede-ingang. Het leidt ertoe dat de daad moeilijker kan worden gedaan, doordat het weefsel is geïrriteerd. Daarnaast kan het tot lastige ontlasting en gespannen schedespieren leiden. Verder kan het onderbuik-, bekken-, rug- en liespijn veroorzaken.

Meest belangrijke advies hierbij is dat de vrouw na een bevalling snel oefeningen gaat doen om spieren weer aan te sterken. Het zorgt ervoor dat alles weer als vanouds kan herstellen. Indien er geen oefeningen worden gedaan bestaat de kans op bekkenbodemproblemen. Daarnaast geldt dat de kans op bekkenbodemproblemen groter is na de overgang.

Ga bij pijnlijke problemen naar de huisarts om vast te stellen wat er aan de hand is. Sommige ontstekingen kunnen goed met een antibioticakuur worden behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Cyste klier van Bartholin: rood pijnlijke bult schaamlipCyste klier van Bartholin: rood pijnlijke bult schaamlipOm goede vochtigheid van de schede-ingang te regelen, zitten aan weerszijden klieren. Indien de vrouw wordt gestimuleerd…
Bartholin-cyste of abces: symptomen, oorzaken en behandelingBartholin-cyste of abces: symptomen, oorzaken en behandelingBij een Bartholin-cyste of Bartholin-abces bouwt pus zich op in één van de Bartholin-klieren aan de ingang van de vagina…
Zwakke bekkenbodem en urineverlies, wat te doen?Zwakke bekkenbodem en urineverlies, wat te doen?Bekkenbodemproblemen kunnen een bron van veel stress zijn. De urine moeilijk op kunnen houden, het gevoel dat er 'iets n…
Multiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7Bdd598982-7edb-4f14-8da7-8b6d88c41e5f%7D
  • http://www.vuyk.nl/behandeling_detail.php?behandeling=littekens
  • http://www.atlasofpelvicsurgery.com/2VaginalandUrethra/6ExcisionofTransverseVaginalSeptum/chap2sec6.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Klier_van_Bartholin

Reageer op het artikel "Ongewone inwendige vaginale vergroeiing en schedepijn"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!