InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ACNES syndroom (buikpijn): symptomen, oorzaak en behandeling

ACNES syndroom (buikpijn): symptomen, oorzaak en behandeling

ACNES syndroom (buikpijn): symptomen, oorzaak en behandeling ACNES staat voor Anterieur Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome. Het klink exotisch, toch is het een veel voorkomende aandoening. Wanneer bij de huisarts of bij de eerste hulp een patiënt wordt gezien met buikpijn zonder andere klinisch significante symptomen, moet ACNES hoog op de lijst staan van waarschijnlijke diagnoses. De bekendheid met dit specifieke buikpijnsyndroom is nog steeds erg matig, ook bij artsen. Wat is ACNES, wat zijn de symptomen van ACNES en hoe wordt het behandeld?

ACNES

Wat is ACNES?

ACNES een Engelse afkorting die staat voor Anterieur Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome. Het betreft een buikwandpijn syndroom dat ontstaat door beknelling van de huidtakjes van de voorste tussenribzenuwuiteinden, die door de buikspieren heen naar de huid gaan. Deze zenuwtakjes zorgen voor het gevoel van de buikhuid. De pijn die men bij ACNES ervaart kan sterk variëren van af en toe aanwezig in relatief milde vorm, tot een hevige onhoudbare pijn. ACNES kom voor bij alle leeftijdscategorieën en bij zowel mannen als vrouwen.

Wat zijn de oorzaken van ACNES?

Het is nog niet duidelijk wat de precieze oorzaak is voor het ontstaan van het ACNES pijnsyndroom. Het is niet duidelijk hoe het komt dat het uiteinde van de gevoelszenuw bekneld raakt. Wel zijn er omstandigheden die in door patiënten in verband gebracht worden met het ontstaan van de pijn. Het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven heeft een aparte website over ACNES en zij meldt daarop dat in grofweg de helft van de gevallen ACNES spontaan ontstaat, dat wil zeggen zonder bekende oorzaak. Een eerdere operatie waarna de pijn is ontstaan, wordt in 20% van de gevallen gemeld, waarbij er geen anatomisch verband hoeft te zijn met het verloop van de zenuw. Voorbeelden van zulke operaties zijn:
  • kijkoperaties
  • blinde-darm operaties
  • baarmoederoperaties
  • keizersnedes
  • galblaasoperaties

Zwangerschap en bevalling

ACNES ontstaat soms ook tijdens de zwangerschap of direct na de bevalling. Bij weer andere mensen is er een relatie met sportieve activiteiten, zoals buikspieroefeningen. Al met al is er (meer) onderzoek nodig om de precieze oorzaak te achterhalen.

Welke klachten of symptomen kunnen bij ACNES optreden?

Symptomen van ACNES kunnen acuut of chronisch zijn. De pijn wordt beschreven als gelokaliseerd, dat wil zeggen op één specifieke, goed aanwijsbare plek - je kan vaak de plek met één vinger aanwijzen. Dit is een cruciaal gegeven voor het stellen van de diagnose. Wanneer je de vinger een centimeter opschuift, wordt de pijn al als minder heftig ervaren. In de meeste gevallen doet de pijn zich onder navelniveau voor en dus minder vaak boven navelniveau.

Buikklachten

De meeste mensen met ACNES klagen al wat langer over buikklachten, waarbij de klachten verergeren bij activiteiten overdag, waarbij de buikspieren zelf in meer of mindere mate worden gebruikt. De pijn vermindert of trekt zelfs helemaal weg wanneer je in een rustige, ontspannen houding ligt. De pijn is vrijwel nooit 's nachts aanwezig, behalve wanneer je op de zij ligt, vooral als het de aangedane kant betreft.

Misselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAllianceMisselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAlliance
Bijkomende klachten
Hevige pijn als gevolg van ACNES kan aanleiding geven tot symptomen die lijken op betrokkenheid van de buikorganen, zoals de maag, de blinde darm, de galblaas, de eierstokken, de darmen, enz. Dit kan een arts die een diagnose moet stellen, op het verkeerde been zetten. Je kunt flink misselijk worden van de pijn, vooral als ACNES zich manifesteert in de bovenbuik. Als je om die reden minder eet, kun je ongewild gewicht verliezen. Je kunt ook last krijgen van een opgeblazen gevoel en ervaren dat je buik dikker of meer gezwollen is. Mensen met ACNES die pijn links-onder in de buik ervaren, kunnen ook problemen met de ontlasting hebben. ACNES in de onderbuik kan verergeren bij een volle blaas. Nadat je geplast hebt, nemen de klachten weer af.

Blindedarmontsteking

Acute (dat wil zeggen 'plotseling opkomende') ACNES kan veel weg hebben van 'acute buikpijn' en geassocieerd worden met 'acute blindedarmontsteking'.

PDS

Patiënten met chronische ACNES hebben volgens het Máxima Medisch Centrum in de loop van de tijd vaak alle mogelijke scans ondergaan, soms zelfs laparoscopische ingrepen of operaties aan de blinde darm of anderszins. Niet zelden wordt bij hen de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) gesteld, terwijl ze dus geen last van hun darmen hebben.

Hoe wordt ACNES behandeld?

De beknelde zenuw kan behandeld worden met een verdovende injectie met corticosteroïden. Deze wordt precies op de pijnplek, daar waar de zenuw door het kapsel van de buikspier heen komt, gegeven. Volgens het Máxima Medisch Centrum blijven 15 tot 20% van de patiënten na deze eenmalige injectie blijvend pijnvrij. Wanneer een verdovende injectie geen soelaas biedt, kan geprobeerd woorden om met zogeheten transcutane elektrische zenuwstimulatie (TENS) de pijn te beïnvloeden. TENS is een niet-invasieve procedure waarbij de zenuwen en spieren worden gestimuleerd met een elektrische stroom. Een andere door pijnspecialisten ingezette mogelijkheid is het uitschakelen van de zenuwtakjes met hoogfrequente stroom (Pulsed RadioFrequency, afgekort PRF). Hierbij wordt de aangedane zenuw behandeld met warmte. De pijn verdwijnt, terwijl de functie van de zenuw in tact blijft. Bij de patiënten bij wie al deze maatregelen niet helpen, wordt voorgesteld een operatie uit te voeren, waarbij het beknelde zenuwuiteinden losgemaakt wordt. Dit is mogelijk doordat deze geen functie uitoefent voor de buikspieren. Na de operatie is veelal de pijn weg en keert de kwaliteit van leven weer terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn, links en rechtsBuikpijn, links en rechtsBuikpijn kan voorkomen in het midden van de buik, aan de rechterkant of linkerkant. Daarnaast wordt er nog verschil gema…
Steken in de buik - maagstreek - rechts, midden en linksSteken in de buik - maagstreek - rechts, midden en linksVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/dolgachov
  • www.buikpijn.nl/acnes
  • www.gezondheidenco.nl/acnes-buikpijn-beknelde-zenuw-buik
  • www.thepermanentejournal.org/files/Summer2002/acnes.pdf
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/CentralITAlliance

Reageer op het artikel "ACNES syndroom (buikpijn): symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Kimberley Pex, 16-02-2016 06:22 #11
Al jaren heb ik ontstoken en beknelde zenuwontstekingen; ACNES dus. Is nog niet zo heel lang bekend in de medische wereld. Corticosteroïden en lidocaïne spuiten. Nou je voelt het wel als hij gezet wordt! Maar daarna wordt de zenuw rustig. Het kan komen door inwendige ontstekingen, en natuurlijk door operaties.

Goof, 26-03-2015 22:53 #10
Ik kom vanavond terug uit het MDL kliniek in Apeldoorn. Ik ben dus vier maanden al ziek van de pijn, twee keer al opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ik had diverticullitis! Nu hersteld van dat, en nu heb ik ACNES! En een PDS maar word nu eerst geholpen aan een ACNES! Hoe gaat zoiets? Doet dat pijn! Ook bij mij met een vinger aan beide kanten en het was duidelijk. Reactie infoteur, 29-03-2015
De beknelde zenuw kan poliklinisch behandeld worden met een verdovende injectie met corticosteroïden. Veel mensen voelen direct dat het werkt. Als dat onvoldoende soelaas biedt, kan worden geprobeerd om met zogenaamde transcutane elektrische zenuwstimulatie (TENS) de pijn te beïnvloeden. Een andere door pijnspecialisten ingezette mogelijkheid is het uitschakelen van de zenuwtakjes met hoogfrequente stroom (Pulsed RadioFrequency: PRF). Bij de patiënten bij wie al deze maatregelen niet helpen, wordt voorgesteld een operatie uit te voeren.

Petra, 03-11-2014 13:29 #9
Ik ben nu 25 weken zwanger en ervaar al een aantal weken (net als tijdens mijn eerste zwangerschap) een pijn linksboven in mijn buik. Het begint zeurend, later stekend en uitstralend naar mijn rug tot onder schouderblad. Wanneer ik plat ga liggen wordt de pijn direct verlicht. Binnen een uur is het weg. Zodra ik ga staan en vooral zitten komt het weer terug. Harde buiken door de pijn is een standaard iets geworden. Ook de huid (een band van 5 cm dik van links naar het midden van rechts onder mijn bh voelt ook tintelend, doof aan. De verloskundige weet er geen raad mee. Tijdens m'n eerste zwangerschap heb ik de laatste 3 mnd veel op bed moeten doorbrengen om de dag door te komen. Nu met een kleuter in huis wordt dat erg lastig! Lijken mijn symptomen op ACNES? En wat is er tijdens de zwangerschap aan te doen? Reactie infoteur, 10-11-2014
Als je zwanger bent kun je af en toe last hebben van pijn in de onderbuik, wat wordt veroorzaakt door het uitrekken van de spieren en bindweefsel van de buik. Mogelijk dat in uw geval een zenuw bekneld raakt. Het lijkt mij verstandig om dit te bespreken met uw huisarts.
De pijn bij ACNES wordt beschreven als op één specifieke, goed aanwijsbare plek. Je kunt vaak de plek met één vinger aanwijzen. Dit is een cruciaal gegeven voor het stellen van de diagnose. Wanneer je de vinger een centimeter opschuift, wordt de pijn al als minder hevig ervaren.

Christien, 26-08-2014 23:03 #8
3 jaar geleden heb ik een blindedarm operatie gehad. Daarna bleef ik pijn houden, rechts onder mijn ribben. Ik heb een tijd gedacht dat het erbij hoorde na de operatie. Toen het na een half jaar niet over was ben ik naar de huisarts gegaan. Eerst heb ik een buikecho gehad, daarna een maagonderzoek, helaas kwam daar niks uit. Toen heb ik nog verschillende medicijnen geprobeerd, maar niks hielp.
Toen ik weer bij de mdl arts was zei ze dat er niks te vinden was, het kwam er op neer dat ik er mee moest leren leven. Aangezien ik dat al een jaar deed, en wist hoe dat mijn leven beïnvloede baalde ik daar flink van.
Toen ik opstond om naar huis te gaan vroeg ze of ik de pijn soms met 1 vinger aan kon wijzen. Dat kon ik, na een paar kleine onderzoekjes wist ze dat het acnes moest zijn. De volgende dag kon ik bij haar collega terecht voor een injectie in de pijnlijke zenuw. Ik was gelijk pijnvrij. Helaas kwam na een maand of 3 de pijn weer terug. Toen heb ik opnieuw een injectie gekregen. Inmiddels krijg ik al 2 jaar lang elke 3 maanden een injectie. Best vervelend om elke 3 maanden naar het ziekenhuis te moeten, maar in de tussentijd ben ik pijnvrij. Ik hoop dat er nog eens een blijvende oplossing komt, maar op deze manier valt er goed mee te leven.

Krista, 05-08-2014 13:52 #7
Gisteren thuis gekomen van 4 dagen ziekenhuis. Na heftige buikpijnklachten en misselijkheid doorverwezen naar ziekenhuis. Na verschillende onderzoeken, waar niks uit kwam, kwam ik via via op het Syndroom van ACNES uit. Dit aan internist laten weten en na onderzoek (drukpijn, aanspannen buikspieren e.d.) vervolgens behandeld met injectie. Voor nu werkt de injectie goed, wat een opluchting! Hopelijk blijft het zo!

Priscilla, 23-07-2014 00:16 #6
Na mijn keizersnede 2,5 jaar terug hield ik ineens hevige pijn over in mijn buik. Dag in dag uit. Snachts word ik er wakker van, en vooral als ik weer eens op mijn zij was gedraaid. Geen pijnstiller die goed hielp. Na continu weggestuurd te worden door iedere arts, begon ik de hoop te verliezen. In dec vorig jaar heb ik in mijn wanhoop, maar de hulp aangenomen van een poli voor onverklaarbare pijn. Het zat dus ineens volgens artsen tussen me oren, het kon niet gekker worden. Daar heeft de psychiater duidelijk gezegd dat er uit de medische kant hulp moest komen omdat de oorzaak duidelijk was. Zij verwees mij naar het mmc in Eindhoven. Daarbij heeft de poli voor onverklaarbare pijn me nog verder geholpen. Ik ging op dat moment van me bed naar mijn bad, zat aan een hele hoge dosis fentanyl (morfine), en was ondervoed. Kon namelijk geen hap meer door me keel krijgen. Ze hebben me destijds opgenomen en me weer op de been geholpen(zover als kon) tot ik naar het mmc kon. Zo kwam de hulp dus uit onverwachte hoek.
Nu heb ik inmiddels 1 operatie gehad en zijn ze nu de andere kant aan het behandelen. De eerste operatie heeft me helaas niet van de pijn af kunnen helpen maar het is minder, dus ik heb wat gewonnen.
Ik wil niet weten hoe ik eraantoe was geweest als ik geen hulp had gekregen. Maar baal wel van alle artsen die me laks hebben weggestuurd zonder verder mee te denken. Dus voor degene die dit meemaakt, laat je niet zomaar met het kluitje in het riet sturen!

Kirsten, 16-07-2014 15:04 #5
Net terug van het ziekenhuis, echo en mri laten maken: niks op te zien. Dokter liet liet mij één oefening doen (benen omhoog kin naar borst vinger op pijnlijke plek links onderin buik) en zegt Acnes. Dus ik zeg wat? hij vertelde dat deze aandoening met de zenuw te maken heeft.
Ik ben 27 en onderging tijdens sporten 2 jaar geleden hevige pijn in mijn buik linksonder.
Na 6 maanden niks te hebben gedaan ging het uiteindelijk weg en heb 17 volle wedstrijden kunnen spelen, waarna het er weer begon. Bij fysio, chiro, ostiopaat geweest niemand wist wat het was.
Heb het nu weer 4 maanden en trekt zo zachtjes aan weer weg. Heb vooral nog pijn met volle blaas en ook als ik gegeten heb en ga hardlopen.
Ik heb met de dokter afgesproken dat als ik het weer krijg in het begin stadium gelijk weer contact opneem met de pijnpoli voor misschien een injectie? Hoop dat ik door goeie oefeningen van de fysio de rest sterker kan maken waardoor het dat gebied ontlast.
Verder heb ik nu geen idee wat ik hiermee moet.

Sofie, 29-04-2014 16:47 #4
Hallo dames,

eindelijk weet ik wat er me mankeert!
Ik loop al 2 jaar rond met zo'n helse pijnen in buikvlies, waarbij ik alle dokters en onderzoeken al heb laten passeren. Waardoor ik op den duur zelf begon te denken dat het tussen mijn 2 oren zit!
Ik heb niet altijd even veel pijn. Sommige dagen gaat het, sommige dagen is het een licht zeurende pijn. sommige dagen echter kan ik gewoon niet uit de voeten met een onverdraagbare helse pijn!
Ik werk in een kinderdagverblijf en wss heb ik daar door een verkeerd beweging iets voorgehad waardoor die zenuwen zijn beginnen knellen.
Ik ben momenteel hoogzwanger, kan elk moment bevallen en heb enkele maanden geleden m'n job moeten tijdelijk opgeven omdat ik door de zwangerschap eens zoveel pijn ervan had en niks meer kon doen. Mijn vriend is mij op bepaald moment moeten komen halen omdat ik amper nog op mijn benen kon staan van de pijn.
Gek genoeg heb ik ook 's nachts onnoemelijk veel pijn! Zo erg dat ik echt huil en niet weet waar te kruipen. En zelfs douchen werd een opgave waarbij ik hulp nodig had.
Nu ik al enige weken thuis zit en "rust", gaat het beter. Met momenten wordt het weer erger, vooral nu ik op mijn einde loop en mijn buik gaat ontploffen.

Maar via via kwam ik dus op het ACNES syndroom en dit is effectief wat ik mankeer!
Zodra ik bevallen ben ga ik met deze informatie terug naar de dokter en hopelijk kunnen ze me dan snel helpen met de injecties en eventueel een operatie!

En ben vooral blij dat ik niet de enige ben die hieraan lijdt. want op den duur denk je echt dat je zot wordt! :-)

Succes nog dames!

Lotte, 16-03-2014 17:05 #3
Ik heb zelf 3 keer acnes gehad 2 keer enkelzijdig 1 keer dubbelzijdig. Ik ben er 3 keer aan geopereerd de laatste keer is nog niet zolang geleden. Nu ben ik nog herstellende van de laatste operatie en kunnen artsen nog niet zeggen of ik Acnes vrij ben. Ik hoop het zo want ben behoorlijk klaar met alle ellende. Acnes kan je leven behoorlijk beïnvloeden en is een zeer pijnlijke aandoening dat was mijn ervaring. Ik heb voor de operaties eerst verschillende injecties gehad, helaas hielpen die of niet of maar heel kort. Acnes was wel even weg na de tweede operatie maar de zenuwen besloten weer aan elkaar te groeien en weer pijn te verorzaken. Gewoon pech was dat volgens de arts dat gebuurt niet zo vaak.

Gerda ik had ook snachts last van Acnes ik had hiervoor medicijnen zodat ik beter sliep en heb/had een tens die ik 3 p er dag gebruikte.

Ravestijn-Jongeneel, J., 15-03-2014 12:23 #2
Na het artikel uit de krant gelezen te hebben, vraag ik mij af, of ik soms ook in aanmerking kan komen voor een behandeling tegen de zenuwpijn, die ik al ruim negentien jaar heb, het is inderdaad een helse pijn, alleen komt het bij mij onderuit de rechter bil ik kan daarom ook eigenlijk niet zitten, als ik ga, staan gaat de pijn over maar als ik ga zitten is de pijn verschrikkelijk, Ik heb er van alles aan laten doen, en vraag mij af of er van buitenaf iets aan gedaan kan worden. Vier weken geleden hebben ze een blokkade gezet, maar dat heeft ook niets geholpen. Ik hoop daarom dat er door u wat aan gedaan kan worden, want het is zo geen leven, hoop daarom op een gunstig bericht.

Janny Ravestijn Jongeneel

Gerda, 18-12-2013 09:43 #1
Ik heb waarschijnlijk ook het acnes syndroom. Pijn op een plaats in de buikwand. Deze pijn is altijd aanwezig en bij mij ook s nachts heel erg. Pijnstillers werken nauwelijks.Hebben meer mensen s nachts pijn?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!