InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaapproblemen: hoeveel uren slaap per dag heb je nodig?

Slaapproblemen: hoeveel uren slaap per dag heb je nodig?

Slaapproblemen: hoeveel uren slaap per dag heb je nodig? Slaapproblemen hebben niet alleen met de kwaliteit maar ook met de kwantiteit van de slaap te maken. Het aantal uren dat je per nacht slaapt, is cruciaal voor je functioneren overdag. Heb je te weinig uren geslapen, dan zal je dat 's ochtends zeker merken. Doorgaans hebben kinderen en studenten meer slaap nodig en oudere mensen een stuk minder. Eventueel kan je slaapproblemen bestrijden met supplementen die de geest rustiger maken, zoals bijvoorbeeld melatonine. Hoeveel uren slaap per dag heb jij nodig? Dit kan je bepalen via een eenvoudige test.

Hoeveel uren slaap nodig?

Acht uren slaap per dag wordt traditioneel gezien als de vereiste hoeveelheid om overdag goed te kunnen functioneren. Acht uur werk, acht uur ontspanning en acht uur slaap was lange tijd zowat de indeling van de dag voor een werknemer en dat is het grof genomen nog steeds. Alleen heeft niet iedereen precies acht uur nodig om 's ochtends goed gerecupereerd te zijn. Sommigen hebben er negen nodig, terwijl anderen voldoende hebben aan zes à zeven uur slaap per nacht. Slaapproblemen hebben met de kwaliteit van de slaap te maken, maar ook met de hoeveelheid slaapuren. Een te kleine hoeveelheid slaapuren leidt evenzeer tot een slaapprobleem als een slaap die niet grondig genoeg is.

Ochtendmens of avondmens?

Net zoals er ochtendmensen en avondmensen zijn, zijn er ook lange slapers en korte slapers. Mensen die perfect kunnen functioneren en zich uitstekend voelen met amper zes uur slaap per nacht kunnen niet begrijpen dat anderen zo lang blijven slapen en vice versa. Doorgaans is de kwaliteit van de slaap van mensen die minder uren nodig hebben beter dan bij langere slapers. Het aantal uren slaap dat je nodig hebt moet je dus een beetje zelf aanvoelen.

Slaapuren

Toch zijn er wel enkele algemeen geldende opmerkingen te maken wat betreft het aantal uren slaap dat we nodig hebben. Zo heb je bij het ouder worden steeds minder slaap nodig omdat je lichaam zich helemaal heeft ontwikkeld. Als volwassene slaap je dus ook veel minder dan als kind of tiener. Mensen boven de vijftig hebben vaak genoeg aan zes uur slaap per dag, terwijl ze overdag soms graag een dutje doen. Daarom verbaast het ons vaak dat onze grootouders altijd zo vroeg uit de veren zijn.

Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

Baby's en kleuters

Omdat baby's en kinderen nog veel moeten groeien, hebben ze ook veel slaap nodig. Het is immers tijdens de slaap dat het lichaam kan herstellen van de inspanningen van de dag én tegelijk kan doorgroeien. Baby's en kleuters slapen de eerste jaren dan ook meer dan twaalf uur per dag, wat na het vijfde levensjaar geleidelijk vermindert.

Jonge kinderen

Van vijf tot tien jaar komt een kind ongeveer aan tien uur per dag, terwijl dat vanaf de puberteit tot aan de jongvolwassenheid terugvalt tot negen à acht uur per nacht. Opvallend is dat studenten een stuk meer slapen omwille van de intensieve hersenactiviteit die het studeren met zich meebrengt.

Test

Bepalen hoeveel uren slaap je nodig hebt kan op een vrij eenvoudige manier. Voel je je overdag goed en kan je goed functioneren op school of op je werk, dan slaap je waarschijnlijk voldoende. Voel je je 's ochtends bovendien goed uitgerust en kan je je goed concentreren op je taken, dan heb je voldoende uren slaap gehad. Als je je overdag moeilijk kan focussen op bepaalde activiteiten en heb je regelmatig last van een dipje, dan heb je meer uren slaap nodig. Ook bijkomende symptomen zoals pijnlijke ogen, hoofdpijn en een gebrek aan energie kunnen wijzen op een slaaptekort.

Beter slapen met supplementen

Voedingssupplementen waardoor je makkelijker ontspant kunnen je eventueel helpen om beter in slaap te komen. Dergelijke supplementen bevatten doorgaans valeriaan of melatonine. Deze producten kunnen erg effectief zijn omwille van het feit dat ze je geest rustiger maken. Hierdoor zal je de slaap beter kunnen vatten en makkelijker het vereiste uren slaap per nacht kunnen halen, waardoor je je overdag beter voelt. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen zijn:
  • Valdispert Nacht
  • Sleepzz Melatonine
  • Bional Nachtrust

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Kinderen hebben veel slaap nodig om weer op te laden. Het herstelt het lichaam van de…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Hoeveel slaap heeft een kind nodig?De duur van de slaap van een kind vermindert naarmate het kind groter wordt. Het schommelt ook van kind tot kind.
Waarom slaapt de mens?Waarom slaapt de mens?Slaap. Het is belangrijker dan veel mensen vaak denken. Iedereen vindt het heel gewoon. Dat we ís avonds naar bed gaan e…
Kinderen en slaappatronenKinderen en slaappatronenTotdat een kind 21 jaar oud is, ontwikkelen de hersenen zich vooral tijdens het slapen. Weinig slapen zal resulteren in…
Bronnen en referenties
  • http://www.slaapnodig.nl/hoelang.html (geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Slaapproblemen: hoeveel uren slaap per dag heb je nodig?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!