InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Antibiotica: tips tegen antibiotica resistente bacteriën

Antibiotica: tips tegen antibiotica resistente bacteriën

Antibiotica: tips tegen antibiotica resistente bacteriën Antibiotica zijn in de westerse wereld een zodanig aanvaard geneesmiddel geworden dat het bij tal van ontstekingen zonder verpinken wordt voorgeschreven. Toch lijkt er ook een keerzijde aan de medaille van de antibiotica. De bacteriën waartegen antibiotica in actie komen worden meer en meer resistent. De superbacterie in de VS en de ziekenhuisbacterie zijn daarvan een voorbeeld. Welke tips kunnen nuttig zijn om je lichaam bestand te maken tegen antibiotica resistente bacteriën?

Antibiotica resistente bacteriën

In een Brandpunt-reportage van 10 november 2013 werd er aandacht besteed aan de alsmaar toenemende resistentie van bacteriën tegen het geneesmiddel antibiotica. Antibiotica zorgen ervoor dat schadelijke bacteriën vernietigd worden, maar deze sleuren in hun val ook onschadelijke, goede bacteriën met zich mee. Hierdoor wordt je lichaam op lange termijn minder sterk en kan het zich alsmaar minder wapenen tegen bacteriën.

Superbacterie

Tegelijk beginnen wetenschappers te vrezen dat bacteriën alsmaar moeilijker te vernietigen worden door antibiotica: ze worden dus meer en meer antibiotica resistent. In de Verenigde Staten van Amerika spreekt men al van een "superbacterie" die resistent is tegen alle soorten antibiotica en waarvoor men nog geen effectieve behandeling ter beschikking heeft. Stilaan beginnen zowel medische specialisten als gewone mensen zich meer zorgen te maken om multiresistente bacteriën. Wat kan je zelf doen tegen antibiotica resistente bacteriën? In de tv-reportage van Brandpunt op 10/11/2013 zetten deskundigen alvast enkele tips op een rijtje.

Antibiotica: alleen indien nodig

Noodzaak

Neem bij voorkeur alleen antibiotica als het noodzakelijk is en als de dokter het voorschrijft. Er zelf om vragen omdat je denkt dat je dan sneller geneest, heeft geen zin. Er is altijd een reden waarom een arts je een bepaald geneesmiddel al dan niet voorschrijft. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ziekte of een aandoening die een dringende behandeling vereist, zodat het lichaam geen verdere schade ondervindt van de bacteriën.

Weerstand

Grijp ook niet zelf naar antibiotica om een bezoek aan de dokter te sparen. Zelf een diagnose stellen op basis van wat je leest op het internet en aan de hand daarvan antibiotica nemen is helemaal uit den boze. Iedere medische situatie en iedere patiënt hebben eigen bijzonderheden en moeten geval per geval bekeken worden. Als je te vaak en te snel antibiotica neemt, dan wordt je lichaam eraan gewoon dat het "geholpen" wordt om schadelijke bacteriën te bestrijden. Het wordt dus als het ware "lui" in haar weerstand tegen ziektes en dit is absoluut te mijden als je gezond en sterk wilt blijven.

Bacteriën in de keuken

Een goede hygiëne en een zuivere, schone keuken zijn cruciaal als het aankomt op bescherming tegen bacteriën. Let hierbij vooral op met rauw vlees: rauw vlees zit vol met bacteriën en het is dan ook zaak om hier heel voorzichtig mee te zijn. Zorg dat het vlees niet in contact komt met andere voedingsmiddelen en was je snijplank en je mes heel grondig. Was ook je handen met warm water en zeep als je met rauw vlees in de weer bent geweest. Laat vlees ook altijd goed doorbakken zodat de schadelijke bacteriën geneutraliseerd worden.

Ziekenhuisbacterie

Een van de meest bekende en moeilijkst te bestrijden bacteriën is de ziekenhuisbacterie. Artsen en verpleegkundig personeel in ziekenhuizen worden opgedragen om extra voorzichtig te zijn bij de behandeling van patiënten met de ziekenhuisbacterie. De voorzorgsmaatregelen die van kracht zijn moeten dan ook strikt opgevolgd worden. Als je zelf een bezoekje brengt aan een ziek familielid in een ziekenhuis, let er dan sowieso op om geen risicoís te nemen op het vlak van hygiëne.

Ziekenhuisopname buitenland

Als je in het buitenland op vakantie bent en je wordt opgenomen in het ziekenhuis, wees dan extra voorzichtig. Weet dat in ziekenhuizen in sommige landen de hygiëne vaak te wensen over laat en beperk een ziekenhuisverblijf aldaar zoveel mogelijk. Als je kan keer dan zo snel mogelijk terug naar eigen land om je in een plaatselijk ziekenhuis te laten behandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekenhuisbacterie: Acinetobacter BaumanniiEr zijn veel bacteriën. De meeste daarvan kan je goed bestrijden met antibiotica, waardoor je de bacterie dus doodt. Een…
De superbacterie bedreigt EuropaDe superbacterie bedreigt EuropaNog niet zo lang geleden creëerde de ziekenhuisbacterie onrust bij de bevolking: ze was de oorzaak van een heleboel over…
Helpen kakkerlakken de ziekenhuisbacterie bestrijden?Kakkerlakken zijn niet de meest geliefde insectensoort en heb je ze in huis schort er iets met de hygiëne. Toch blijken…
De waarheid over antibioticaDe waarheid over antibioticaIedereen heeft wel eens antibiotica gekregen voor een aandoening of een infectie. Antibiotica zijn zelfs de meest voorge…
Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie is de verzamelnaam voor alle bacteriën die immuun zijn tegen (vrijwel) alle soorten antibiotica. Deze bact…
Bronnen en referenties
  • http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/2013/afleveringen/10-11-2013/fragmenten/de_superbacterie/extras/wat_je_zelf_kunt_doen_tegen_multiresistente_bacterien (geraadpleegd op 13/08/2015).

Reageer op het artikel "Antibiotica: tips tegen antibiotica resistente bacteriën"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Antibiotica
Medische informatie…
Schrijf mee!