InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandeling

Opvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandeling

Opvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandeling Opvliegers zijn voor veel vrouwen in de overgang een erg vervelend fenomeen. Het gaat om plots opduikende opwellingen van warmte die samen kunnen gaan met symptomen als zweten en rood worden, en dit vooral in de nek en de hals. Overmatig zweten 's nachts kan leiden tot een moeilijke slaap, waardoor je 's ochtends last kan hebben van een gebrek aan energie. In de overgang naar de menopauze zijn deze zogenaamde "vapeurs" of "flashes" een moeilijk te vermijden probleem, maar toch kan je de kans erop verkleinen door op enkele dingen te letten. Bovendien kunnen supplementen het vrouwelijk lichaam tijdens de overgang ondersteunen. Welke oorzaken liggen aan de basis van opvliegers en welke middeltjes zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Vrouwen in de overgang

De overgang wordt gekenmerkt door tal van veranderingen in het vrouwenlichaam, en een van de gevolgen daarvan zijn de zogenaamde opvliegers. Opvliegers zijn een soort van opwellingen die een plots (onaangenaam) gevoel van warmte met zich meebrengen. Het gaat om een fenomeen dat vooral optreedt in de periode net voor de menopauze waarin menstruatiebloedingen minder regelmatig voorkomen (tussen de 45 en de 50 jaar). Dit kan blijven duren tot ongeveer een jaar na de laatste menstruatie.

Oorzaken opvliegers

Over de juiste oorzaak van opvliegers is men nog niet tot een eenvormige conclusie gekomen. Men gaat ervan uit dat de schommelingen van de hormonen tijdens de overgang zorgen voor een verandering van de temperatuur in het lichaam. De oorzaak van deze warmteaanvallen ligt waarschijnlijk in een verminderde afscheiding van het hormoon oestrogeen. Opvliegers worden ook wel opvliegingen, vapeurs of flashes genoemd en kunnen meerdere keren per dag voorkomen.

Symptomen opvlliegers

Met de zogenaamde "vapeurs" of opvliegers kunnen bijkomende symptomen optreden, zoals het rood worden van het gezicht en de nek. Sommige vrouwen gaan bij deze plotse sensaties van warmtegevoelens erg zweten, ook 's nachts. Dit kan leiden tot slaapproblemen, vermoeidheid en een gebrek aan energie. Opvliegers treden plots op, en blijven ongeveer dertig seconden tot enkele minuten aanhouden. Vrouwen die roken hebben meer doorgaans meer last van opvliegers, net als vrouwen die aan de zwaarlijvige kant zijn.

Opvliegers voorkomen

Niet roken

Een vrouw in de overgang kan enkele maatregelen nemen de kans op opvliegers zo veel mogelijk te verkleinen. Niet roken en er een gezond lichaamsgewicht op na houden zijn er daar twee van. Opvliegers komen immers meer voor bij vrouwen die roken en last hebben van overgewicht.

Lichaamsbeweging

Verder blijft lichaamsbeweging cruciaal: vergeet niet om regelmatig aan een (lichte) vorm van sport te doen. Je hoeft geen onrealistische inspanningen van je lichaam te eisen maar een bescheiden vorm van fitness is al voldoende. Wandelen, fietsen en af en toe gaan zwemmen zijn heilzame sportactiviteiten voor je lichaam. Bovendien kan je overbodige kilo's gewicht verliezen door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen.

Slaap

Voorts is het belang van een goede nachtrust niet te onderschatten. Een slaap die van goede kwaliteit is is ook goed voor je immuunsysteem en voor je lichaam in het algemeen. Vrouwen die goed slapen hebben doorgaans minder last van opvliegers.

Voedingstips

Enkele bijkomende tips om met opvliegers om te gaan bestaan uit het vermijden van stress en stimulerende dranken zoals koffie en alcohol. Ook sterk gekruide gerechten kunnen zorgen voor extra warmte waardoor je opvliegers nog als sterker zal ervaren. Aangeraden is ook om al teveel suikers te vermijden (zoals in energiedrankjes) omdat deze de opvliegers kunnen verergeren. Denk er tenslotte aan om gezond te blijven eten, en vooral voedsel tot je te nemen dat veel ijzer bevat, zoals bijvoorbeeld peulvruchten, gedroogd fruit en volkorenproducten.

Behandeling opvliegers

Hormonen

Als je al te veel last ondervindt van opvliegers, dan kan je arts een behandeling met hormonen voorschrijven. Het gaat om een hormoonsubstituutherapie die de sterkte van de opvliegers kan temperen en de frequentie ervan kan verminderen.

Middeltjes overgang

Maar om te beginnen kan je het eerst proberen met supplementen tegen opvliegers en tegen de vervelende symptomen van de menopauze. Er zijn tal van voedingssupplementen verkrijgbaar die de negatieve gevolgen van de overgang beperken.
Enkele voorbeelden van middeltjes die opvliegers kunnen verminderen zijn:
  • Menophytea
  • Matisson Salie
  • Menostril overgangsklachten
  • Famosan overgang totaal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Menopauze en onvruchtbaarheid: symptomen en behandelingElke vrouw komt op een bepaalde leeftijd in de menopauze terecht. Dit wordt ook wel eens 'de overgang' genoemd. Elke vro…
Opvliegers overgang: symptomen, oorzaak en voorkomenOpvliegers overgang: symptomen, oorzaak en voorkomenOpvliegers komen tijdens de overgang heel vaak voor. Opvliegers of hot flushes zijn het meest karakteristieke symptoom v…
Menopauze: door borstkanker direct in de overgangMenopauze: door borstkanker direct in de overgangVrouwen die voor hun borstkanker behandeld worden met chemotherapie en of hormoontherapie komen vaak direct in de overga…
Opvliegers bij vrouw en manOpvliegers bij vrouw en manOpvliegers kunnen zowel bij de man als bij de vrouw ontstaan. Een opvlieger, ook wel vapeur of opvlieging genoemd, is ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.isoflavones.info/nl/opvliegers.php (geraadpleegd op 09/08/2015).

Reageer op het artikel "Opvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwenkwesties
Medische informatie…
Schrijf mee!