InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)

Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)

Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina) Heb je chronisch last van roodheid en pijn rondom vagina? Of branderigheid, stekende pijn, irritatie of schraalheid ter plaatse van de vagina-ingang of vulva (vulvodynie) en pijn bij het vrijen (dyspareunie), dan is er misschien sprake van focale vulvitis of vulvaire vestibulitis. Dit ziektebeeld komt vooral bij jonge vrouwen voor. Wat is focale vulvitis precies, wat zijn de symptomen en hoe wordt branderigheid en stekende pijn vagina aan de vagina als gevolg van focale vulvitis behandeld?

Focale vulvitis: branderige vagina, stekende pijn vagina

Wat is focale vulvitis?

Focale vulvitis is een ziektebeeld dat vooral bij jonge vrouwen voorkomt. Focaal betekent 'plaatselijk' en vulvitis duidt op een ontsteking rond de vagina-ingang. Deze aandoening kenmerkt zich door chronische branderigheid of schraalheid ter plaatse van de vulva en gevoeligheid bij druk. Ook ontstaat er roodheid van het slijmvlies van de vagina-ingang. Daarnaast heb je last van een stekend gevoel aan de vagina met pijn die samengaat met de coïtus (geslachtsgemeenschap).

Oorzaak focale vulvitis

Het is niet precies duidelijk waardoor focale vulvitis veroorzaakt wordt. Wel is bekend dat de aandoening soms ontstaat na een langdurige infectie van de schede (veelal met Candida, een schimmelinfectie). Men vermoedt dat er een verstoring in het functioneren van de zenuwvezels rond de vulva optreedt. Als gevolg van prikkeling van het slijmvlies kan er een chronische ontstekingsreactie ontstaan, waardoor zenuwvezels ontregeld raken. Aanraking wordt dan ervaren als pijn. Door de pijn kun je in een reflex de bekkenbodem aanspannen, waardoor de pijn verergert en je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Dit zie je terug bij de geslachtsgemeenschap. Je verwacht pijn, waardoor je niet seksueel opgewonden raakt. Tijdens de geslachtsgemeenschap ben je dan niet vochtig genoeg en dit geeft wrijving wat pijnlijk is.

Branderige of stekende pijn aan de vagina / Bron: Istock.com/BarabasBranderige of stekende pijn aan de vagina / Bron: Istock.com/Barabas

Focale vulvitis symptomen: branderigheid, stekende pijn vagina

Bij focale vulvitis zie je de volgende klachten:
  • Een branderige of stekende pijn aan de vagina (vulvodynie). Het is een oppervlakkige, schrijnende pijn.
  • Irritatie of schraalheid ter plaatse van de vulva;
  • In wisselende mate zie je rode plekjes rond de vulva;
  • Genitale pijn die samengaat met geslachtsgemeenschap, de coïtus (dyspareunie), met daarna een schraal en branderig gevoel. Deze klachten kunnen geleidelijk verergeren, waardoor soms coïtus niet meer mogelijk is.

Diagnose en onderzoek

De diagnose wordt gesteld aan de hand van de volgende drie diagnostische criteria:
  • oppervlakkige dyspareunie (pijn bij het vrijen);
  • begrensde roodheid op 5 en 7 uur; en
  • Een positieve wattenstoktest: met een natte wattenstok wordt de vagina-ingang of de huid direct daaromheen aangeraakt. Bij focale vulvitis doet dit pijn.

Huisarts schrijft crème voor bij focale vulvitis / Bron: Istock.com/WavebreakmediaHuisarts schrijft crème voor bij focale vulvitis / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Focale vulvitis behandeling

Ontsteking tot rust brengen

Inzicht in de vicieuze cirkel zoals hierboven beschreven en (h)erkenning van de klachten, doet soms al wonderen. De behandeling bestaat vooraleerst uit het tot rust brengen van de lokale ontstekingsreactie. Je mag een poosje geen geslachtsgemeenschap hebben (een tijdelijk coïtusverbod). Probeer ook penetratie met vingers te vermijden. Verder krijg je een crème om op de geïrriteerde huid te smeren.

Hygiënische maatregelen

Daarnaast zijn de volgende hygiënische maatregelen geboden:
  • gebruik geen zeep om de vagina(ingang) te wassen;
  • spoel de huid met water huid en daarna droog deppen of föhnen;
  • gebruik geen inlegkruisjes en draag geen strakke broek of string;
  • draag katoenen ondergoed en geen ondergoed van synthetisch materiaal of nylon.

Ontspannen van de bekkenbodem

De verdere behandeling ligt op het gebied van het beter (leren) ontspannen van de bekkenbodem in combinatie met aandacht voor psychoseksuele en relationele aspecten. In een enkel geval wordt het vestibulum chirurgisch verwijderd, maar de meningen hierover zijn verdeeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vulva aandoeningen: pijn en jeuk schaamlippen en clitorisVulva aandoeningen: pijn en jeuk schaamlippen en clitorisDe vulva is het uitwendige geslachtsorgaan van de vrouw en verwijst naar de huid rond je schede. De vulva bestaat uit de…
Seksuele disfuncties: pijnstoornissenSeksuele disfuncties: pijnstoornissenPijnstoornissen vormen een aparte categorie seksuele disfuncties. De twee meest voorkomende pijnstoornissen in de seksuo…
Pijn bij het vrijenPijn bij het vrijenPijn bij het vrijen is voor veel vrouwen een bekend verschijnsel. Niet iedereen heeft er last van. Maar toch zijn er een…
Pijn tijdens het vrijenSeks is iets waarvan je samen wilt genieten. Niet iets waar je tegenop wil zien, omdat je pijn hebt tijdens het vrijen o…
Bacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingBacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingEen bacteriële infectie in de vagina kan alle vrouwen overkomen. Het is normaal dat er bacteriën en schimmels in de sche…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Attila Barabas
  • Prof. dr. M.E. Vierhout en prof. dr. F.B. Lammes. Praktische gynaecologie. Bohn Stafleu van Loghum, Houten, 2005 (8e herziene druk).
  • www.erasmusmc.nl
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Barabas
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)"

Reacties

Iris, 10-05-2017 16:41 #3
Iets dergelijks heb ik ook 4 maanden last van gehad. Welke naam het had geen idee, zelf kwam ik uit op Vulvodynia of Vulvodynie. Maar ik geloof dat er nogal wat namen voor zijn. Het komt erop neer dat je onverklaarbare pijn hebt tussen je benen, je vulva. In mijn geval ging dit ook gepaard met pijn bij het plassen, het gevoel hebben van een blaasontsteking. Maar mijn urine was schoon.
Het begon allemaal met meerdere schimmelinfecties door de Nuvaring en een daarop volgende allergische reactie op Miconazol creme (behandeling candida). De pijn bleef en een uitstrijkje was negatief op candida, bacteriën en soa's. 3 huisartsen wisten het niet, er was niets geks te zien. Maar die pijn, afschuwelijk!
Ik speurde het internet af naar wat ik toch had en hoe ik dat op kon lossen… veel uiteenlopende oorzaken en oplossingen gezien maar niets sprak me aan. Tot ik terecht kwam op een site waarop het middel PEA palmitoylethanolamide wordt genoemd… een eye opener! De allergische reactie had het immuunsysteem van mijn vulvahuid zo in de war geschopt dat de mestcellen al daar nog steeds met histamine aan het schieten waren op de allang verdwenen vijand Miconazol. PEA kon dit probleem helpen oplossen, een lichaamseigen stof, zonder bijwerkingen, uitvoerig getest en geen medicijn maar een voedingssupplement.
Dit supplement heb ik besteld in capsule en een crème, binnen 3 dagen al resultaat, geen pijn meer! Het is zo jammer dat dit nog zo onbekend is, ik heb er zelf ook lang naar moeten zoeken, artsen lijken dit ook niet te kennen, zo jammer en eigenlijk onbegrijpelijk.

Rachel, 18-01-2016 09:48 #2
Ik herken alle klachten van Focale vulvitus… chronische branderigheid, schraalheid rond vagina, gevoeligheid en pijn bij aanraken, pijn bij geslachtsgemeenschap. Er staat bij hoe te behandelen, ontspannen van de bekkenbodem in combinatie met aandacht voor psycho-seksuele en relationele aspecten.
Ik heb hier al 2.5 jaar last van, bestaat er ook een crème, zalf of iets dergelijks voor?
Help. Reactie infoteur, 18-01-2016
De huid wordt beschermd met cremor lanette FNA, oculentum simplex FNA of Natusan babyzalf. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Nina, 18-12-2015 23:01 #1
Hallo,
Ik heb hier ook last van, graag zou ik de naam van de creme/zalf die hiervoor wordt gebruikt willen weten.

Alvast bedankt
Goetjes Nina Reactie infoteur, 19-12-2015

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 30-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwelijke geslachtsorganen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!