InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overgewicht: risico's & gevaren van obesitas

Overgewicht: risico's & gevaren van obesitas

Overgewicht: risico's & gevaren van obesitas Overgewicht is een fenomeen dat vrij ernstige gezondheidsproblemen met zich mee kan brengen. De risico’s van overgewicht of obesitas situeren zich op tal van vlakken, waaronder hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, gewrichtsproblemen en suikerziekte. Ook slaapproblemen en psychologische moeilijkheden kunnen onrechtstreekse gevolgen zijn van overgewicht. Een beter en gezonder eetpatroon in combinatie met eetlustremmers kunnen je helpen in de strijd tegen obesitas. Wat zijn de gevaren en overgewicht en welke risico's brengt het met zich mee?

Risico's bij overgewicht: hoge bloeddruk

Overgewicht gaat vaak samen met een hoge cholesterol, waardoor de kans op hoge bloeddruk verhoogd wordt. Bij een te zwaar gewicht en een te hoge cholesterol zullen de aders meer inspanningen moeten leveren om het bloed door het lichaam te pompen. Hierdoor zal de bloeddruk verhogen, wat op zich dan weer een negatieve invloed kan hebben op je gezondheid. Hiermee samengaand vormt overgewicht ook een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Obesitas en suikerziekte

Suikerziekte van het type 2 is een van de ernstigste problemen die kunnen ontstaan ten gevolge van overgewicht. Overgewicht leidt ongeveer bij een op de drie mensen tot ouderdomssuikerziekte of suikerziekte van het tweede type. Door een te grote hoeveelheid vetten die zich in het bloed opstapelen kunnen er op de lange termijn problemen ontstaan voor de aanmaak van insuline, het hormoon dat de bloedsuiker in het lichaam regelt.

Gewrichten

Enkels en knieën

Een ander negatief gevolg van overgewicht is dat je gewrichten en ledematen een zware last moeten torsen. Doordat je lichaam met haar gewicht zwaar doorweegt op de beenderen, kunnen er vrij makkelijk problemen ontstaan voor de rug, knieën, de voeten en de enkels. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de kniegewrichten en de enkelgewrichten minder soepel worden waardoor pijn en stroefheid optreedt in knieën en enkels. Mensen met overgewicht klagen dan ook vaak over pijnlijke enkels en voeten.

Spataders en gezwollen voeten

Het probleem bij deze negatieve gevolgen van obesitas voor de gewrichten is dat het ene probleem het andere met zich meebrengt. Door het gebrek aan soepelheid en stabiliteit van de gewrichten treden er makkelijk nieuwe symptomen op. Zo maken mensen met overgewicht meer kans op een verzwikking van de enkel alleen al omdat deze minder soepel en stabiel is. Bijkomend effect van hoge bloeddruk en een verslechterde bloedcirculatie is dan weer dat spataders en gezwollen voeten relatief makkelijk kunnen ontstaan.

Slaapproblemen

Mensen met overgewicht kampen ook regelmatig met ademhalingsproblemen, die het meest last kunnen geven bij een fysieke inspanning. Maar ook tijdens de slaap kan de ademhaling problematisch verlopen, denk bijvoorbeeld aan de regelmatig voorkomende slaapapneu. Bij slaapapneu zal de ademhaling gedurende hele korte tijd helemaal stilvallen wat de nodige risico’s kan inhouden. Ook de kwaliteit van de slaap zal hier onder lijden.

Psychologische gevolgen

Obesitas kan voor sommige mensen ook op psychologisch en sociaal vlak een probleem vormen. Je voelt je uitgesloten en je zelfvertrouwen zal er erg onder gaan lijden als je vindt dat je te dik bent. Het zelfbeeld van iemand die zichzelf te dik vindt kan er wel erg op vooruit gaan wanneer hij of zij erin slaagt een groot aantal kilo’s te verliezen. Anderzijds bestaat er ook het gevaar dat wie hierin niet lukt zich zal storten op de troost van eten, waardoor men in een vicieuze cirkel terecht komt.

Tip: eetlustremmers

Obesitas bestrijd je in de eerste plaats het best door het probleem aan de bron aan te pakken, en dat betekent eenvoudigweg: minder eten. En om deze ambitie waar te maken kan je eventueel afslankpillen of voedingssupplementen nemen die het hongergevoel tegengaan. Deze zogenaamde eetlustremmers of eetlustonderdrukkers geven je sneller een verzadigd gevoel waardoor je minder geneigd zal zijn om veel te eten. Sommige eetlustremmers zorgen er bovendien voor dat de spijsvertering trager verloopt. Daardoor zal je minder snel opnieuw honger krijgen en wordt de kans op overgewicht op lange termijn significant kleiner. Enkele voorbeelden van effectieve afslankpillen of eetlustremmers:
  • Obesimed Forte
  • Turboslim
  • Tirstim

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Risico’s van overgewicht en de Gevolgen van ObesitasDat Overgewicht en Obesitas erg slecht voor je kan zijn dat weten veel mensen, maar wat een hoop mensen niet weten is wa…
Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas of zwaarlijvigheid is een groot probleem in onze samenleving, steeds meer mensen krijgen ermee te maken. Wat is…
Oorzaken en behandelen van spatadersOorzaken en behandelen van spatadersSpataders komt vaak voor bij volwassen, vooral bij vrouwen. Het komt voornamelijk voor op de benen en kunnen soms ook pi…
Bronnen en referenties
  • http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/21053/nadelen-overgewicht-zwaarder.htm
  • http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/artikelen/1/overgewicht-gevaarlijker-dan-je-denkt
  • http://www.maguza.be/dossiers/p/artikel-dossier/ontstaan-en-risicos-obesitas (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Overgewicht: risico's & gevaren van obesitas"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gewichtsproblemen oplossen
Medische informatie…
Schrijf mee!