InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoest

Hoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoest

Hoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoest Hoesten is een aandoening die 's winters meer voorkomt. Dit komt onder meer omdat ons afweersysteem dan meer op de proef gesteld wordt door het koude weer. Afhankelijk van de oorzaken kan de hoest ervaren worden als droog, schor, prikkelend of slijmerig. Hoestklachten kunnen ontstaan omwille van inwendige (bv. ontsteking van de luchtwegen) of uitwendige oorzaken (bv. inademen van rook). Een hoestsiroop met codeïne kan verlichting van de pijnklachten brengen. Wat kan je doen als hoesten erg vervelend of pijnlijk is? En welke tips zijn nuttig bij de behandeling van hoest?

Wat is hoesten precies?

Hoesten is een natuurlijke reactie van het lichaam die we moeilijk kunnen controleren. Het is als niezen, geeuwen of hikken: allemaal bewegingen van ons lichaam die een reden hebben. Hoesten heeft als reden dat je lichaam ongewenste dingen kwijt wil. Dit kan gaan om bacteriën, slijm of ziektekiemen, maar ook om dingen zoals rook, stof of vervuilde lucht. Hoesten heeft dus als functie om de luchtwegen proper te maken en zo te houden, zodat we beter kunnen ademhalen. 's Winters moeten meer mensen hoesten doordat ons immuunsysteem dan minder sterk is en de weersomstandigheden slechter zijn. In sommige gevallen gaat hoesten ook gepaard met pijn.

Uitwendige oorzaken hoest

Hoest wordt door verschillende factoren veroorzaakt. Een korte, acuut opkomende hoest kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door het inademen van onzuivere lucht, zoals bij brand. Andere, van het lichaam onafhankelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld het gebruik van geneesmiddelen, het vertoeven in een ruimte waar de airconditioning actief is, of het passief roken. Een plotse opwelling om te hoesten is dan een snelle reactie van het lichaam om de luchtwegen te vrijwaren van negatieve invloed.

Inwendige oorzaken

Wanneer hoest een reactie is op een probleem binnen het lichaam, dan kan er van verschillende oorzaken sprake zijn. Hoesten kan samengaan met verkoudheid, griep, keelontsteking en andere infecties. De hoest is dan een afweerreactie van het lichaam om verlost te geraken van ziektekiemen, zodat deze zich niet verder via de luchtwegen kunnen verspreiden. Bij het hoesten kan er slijm mee naar boven komen. Chronisch hoesten als rechtstreeks gevolg van actief roken wordt ook wel rokershoest genoemd.

Soorten hoest

Hoest is een verschijnsel dat voorkomt in allerlei soorten en vormen. Zo kan er sprake zijn van een eerder droge, hard aanvoelende hoest zonder slijm. Patiënten spreken vaak ook van een schorre, prikkelende hoest die erg veel inspanning kan vergen. Slijm ophoesten is doorgaans het gevolg van een ontsteking van de luchtwegen. Met de stethoscoop zal de arts intensief naar het hoesten van de patiënt luisteren om afhankelijk van de correcte diagnose de overeenkomende geneesmiddelen voor te schrijven.

Behandeling en tips

Algemene tips

Als je last hebt van een vervelende hoest is het belangrijk om voldoende water te drinken, zodat je lichaam slijmen en bacteriën vlotter kan afvoeren. Ook een warme thee met honing kan helpen om de pijn in de keel te verzachten. Een klassieke remedie is het inademen van vochtige dampen, bijvoorbeeld met het welbekende menthol. Een droge hoest kan bovendien vervelender zijn wanneer de lucht in huis droog is. Daarom is het nuttig om de lucht in de kamer extra te bevochtigen. Voorts kan je tussendoor verzachtende keelpastilles innemen, denk hierbij aan de klassieke middeltjes Strepsils of Vicks.

Hoestsiroop

In ernstige, langdurige gevallen zal steeds het advies van een arts nodig zijn. Gaat de hoest na een vijftal dagen niet voorbij, raadpleeg dan altijd een arts. Bij ontstekingen kunnen antibiotica en hoestmiddelen voorgeschreven worden. Bij zware hoest kan een hoestsiroop met codeïne een effectieve verlichting van de pijn brengen. Sommige hoestdranken zijn specifiek gericht op het losmaken van slijm, zodat de klachten snel kunnen verminderen. Enkele voorbeelden van effectieve hoestsiropen, hoestdranken en hoestsprays zijn:
  • A.Vogel Hoestspray Droge en Kriebelhoest
  • Bisolnex Hoestdrank
  • Bronchostop Hoestsiroop

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Je wilt van je hoest af wat nu? Hoesten kan heel erg vervelend zijn zeker als je niet weet wat je er precies tegen kunt…
Kan een hoestsiroop schadelijk zijn voor onze gezondheid?Kan een hoestsiroop schadelijk zijn voor onze gezondheid?Er wordt gezegd dat een hoestsiroop vaak meer bijwerkingen heeft dan dat het de hoest stilt. Bovendien werken de meeste…
Natuurlijke middeltjes tegen hoestenNatuurlijke middeltjes tegen hoestenHerhaaldelijk hoesten wijst meestal op de aanwezigheid van een virus of infectie, maar ook een allergie, stof, schimmels…
Droge hoest: een vorm van kriebelhoestDroge hoest: een vorm van kriebelhoestHoesten zonder dat er slijm vrij komt wordt kriebelhoest of droge hoest genoemd. Normaal gesproken is hoesten onschuldig…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=10596, (geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Hoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoest"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoest overzicht
Medische informatie…
Schrijf mee!