InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale schimmelinfectie: symptomen, oorzaak en behandeling

Vaginale schimmelinfectie: symptomen, oorzaak en behandeling

Vaginale schimmelinfectie: symptomen, oorzaak en behandeling Een vaginale schimmelinfectie (candidiasis) is een veel voorkomende aandoening bij vrouwen. Schimmelinfecties worden vaak veroorzaakt door de gistachtige schimmel Candida albicans. Een infectie met deze schimmel wordt ook wel 'candidiasis' genoemd. Dit kan aanleiding geven tot intense vaginale jeuk, witte, brokkelige afscheiding en soms gezwollen slijmvlies van de vagina. Ongeveer drie op de vier vrouwen zullen op enige moment in hun leven last hebben van een vaginale schimmelinfectie. Als je eenmaal een schimmelinfectie hebt gehad, heb je meer kans op een ​​recidief. Behandeling van van een vaginale schimmelinfectie is relatief eenvoudig en afhankelijk van de ernst. Maar vaak is behandeling niet nodig en gaat het vanzelf weer over.

Vaginale schimmelinfectie

Vaginale schimmelinfectie / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.comVaginale schimmelinfectie / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.com

Wat is de oorzaak van een vaginale schimmelinfectie?

Gezonde vaginale flora

In een gezonde vagina komen allerlei bacteriën en schimmels voor, die elkaar in evenwicht houden. Dit evenwicht in de natuurlijke vaginale flora raakt soms verstoord onder invloed van bepaalde factoren, bijvoorbeeld doordat je je vagina met zeep wast of onder invloed van hormonale veranderingen. De gist Candida is een natuurlijk voorkomende micro-organisme in het vaginale gebied. De groei ervan wordt in toom gehouden door de lactobacillen. In een gezond vaginaal milieu zijn de schimmels en lactobacillen met elkaar in balans. Beide hebben suiker uit de cellen nodig om te kunnen groeien. Ze concurreren derhalve met elkaar om deze voedingsstof. Als er echter een onbalans in dit systeem optreedt, kunnen de schimmels groeien ten koste van de lactobacillen. Hierdoor kan er een vaginale schimmelinfectie optreden. Een schimmelinfectie kan op verschillende plaatsen van het lichaam voorkomen; niet alleen in de vagina, maar ook op het mondslijmvlies, op de huid en in het bloed.

Verstoring van de vaginale flora

De natuurlijke vaginale flora kan verstoord raken door de volgende factoren:
  • het wassen van je vagina met zeep, waardoor het evenwicht tussen bacteriën, schimmels en gisten in de vagina verstoord raakt;
  • langdurig antibioticagebruik (deze verlagen de hoeveelheid lactobacillus of goede bacteriën in de vagina);
  • hormonale veranderingen, d.w.z. een verhoogde oestrogeenspiegel, in bijvoorbeeld de volgende gevallen:
    • bij zwangere vrouwen;
    • bij vrouwen die de pil slikken; en
    • er zijn vrouwen die rond iedere menstruatie een schimmelinfectie hebben.
  • een verminderde weerstand (bijvoorbeeld als gevolg van langdurige stress of gebrek aan slaap;
  • ongecontroleerde diabetes (suikerziekte);
  • slechte eetgewoonten, waaronder veel suikerhoudende voedingsmiddelen.

Een vaginale schimmelinfectie is geen seksueel overdraagbare aandoening (soa). Iedereen draagt de Candida albicans-schimmel namelijk al bij zich als een normale commensaal,

Wat zijn de symptomen van een vaginale schimmelinfectie?

Een vaginale schimmelinfectie is onschuldig en veroorzaakt lang niet in alle gevallen klachten. De klachten kunnen ook spontaan overgaan. De volgende klachten kunnen bij een schimmelinfectie optreden:
  • vaginale jeuk: jeuk in en rond de vagina, soms ook aan de schaamlippen (jeukende schaamlippen);
  • schrijnende of brandende pijn bij de vagina (soms ook bij het plassen of vrijen);
  • witte en brokkelige afscheiding;
  • roodheid en zwelling van het slijmvlies van de vagina en schaamlippen.

Hoe wordt een vaginale schimmelinfectie vastgesteld?

Schimmelinfecties kunnen eenvoudig worden vastgesteld door een arts op basis van de klachten. Bij twijfel kan er een inwendig onderzoek verricht worden, waarbij gekeken kan worden hoe de afscheiding eruit ziet en of de vagina rood en/of opgezwollen is. Eventueel zal de arts een kweek afnemen voor verder onderzoek.

Wat is de beste manier om een vaginale schimmelinfectie te behandelen?

Schimmeldodende medicijnen

Veelal gaat een vaginale schimmelinfectie vanzelf over. Indien je last hebt van veel klachten (zoals jeuk en afscheiding), kan een vaginale schimmelinfectie behandeld worden met schimmeldodende medicijnen. Er zijn verschillende varianten antischimmelmiddelen verkrijgbaar. Zo zijn er vaginale capsules, vaginale tabletten en zalf die je op je schaamlippen smeert. De tabletten helpen niet tegen jeuk aan de schaamlippen, de crème wel.

Vaginale schimmel zelf behandelen door 'natuurlijke' oplossingen

Er wordt soms beweerd dat een 'natuurlijke' oplossing voor schimmels het aanbrengen van yoghurt in de vagina is, of het toevoegen van azijn, bicarbonaat, ook wel baksoda, maagzout of zuiveringszout genoemd, of frisdrank in een bad toevoegen om de zuurgraad van de vagina te veranderen. Een andere veelgehoord advies is tampons geïmpregneerd met tea tree olie. Er is echter weinig wetenschappelijk bewijs om aan te tonen dat deze middelen werken.

Plantengeneeskunde bij een vaginale schimmelinfectie

Canadese geelwortel werkt als antibioticum tegen bacteriën en schimmels en activeert de macrofagen (cellen die lichaamsvreemde stoffen opruimen) die infecties bevechten. Ook verbetert Canadese geelwortel de bloedtoevoer naar de milt, welke het bloed filtert en onzuiverheden verwijderd. Doe voor de behandeling van vaginale schimmel of jeuk een theelepel van een aftreksel van Canadese geelwortel in een half kopje water. Aftreksel: 30 g gedroogde of 60 g verse Canadese Geelwortel in een liter water. Breng het aan de kook en laat het vervolgens een uur zachtjes doorkoken om de vloeistof met eenderde te verminderen. Giet dit door een nylon zeef in een kan. Bewaar het maximaal 24 uur op een koude plaats.

Wat kun je zelf doen aan een vaginale schimmelinfectie?

De volgende maatregelen helpen om de kans op een vaginale schimmelinfectie te verkleinen:
  • Was je vagina niet met zeep. Spoel je vagina met lauw warm water onder de douche en gebruik eventueel met een milde, zeepvrije wasemulsie, wat de natuurlijke balans van je vagina helpt te behouden. Spoel de vagina niet inwendig.
  • Vermijd het dragen van strakke broeken, panty's, leggings of synthetische broeken. Draag bij voorkeur natuurlijke vezels zoals katoen, linnen of zijde.
  • Gebruik bij voorkeur geen inlegkruisjes of vervang deze vaak.
  • Gebruik bij een vaginale schimmelinfectie geen tampons.
  • Zorg ervoor dat je een goede weerstand hebt door voldoende (nacht)rust, stress te vermijden en gezond en gevarieerd te eten.

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Wanneer naar de huisarts?

Vaginale afscheiding of jeuk hoeft niet per se te wijzen op een vaginale schimmelinfectie, maar het kan ook te wijten zijn aan een aantal andere oorzaken. Ga bij verdenking op een schimmelinfectie toch naar de huisarts als je:
  • jonger bent dan 16 jaar of ouder bent dan 60 jaar;
  • zwanger bent;
  • abnormale vaginale bloedingen hebt (dat wil zeggen bloedverlies dat afwijkt van de normale menstruatie door veranderingen in duur en/of hevigheid en/of tijdstip van de bloeding) of lage buikpijn (pijn in onderbuik);
  • symptomen of klachten hebt die afwijken van een eerdere schimmelinfectie, bijvoorbeeld stinkende afscheiding of je zweertjes of blaren in je vagina of op je vulva;.
  • eerder een soa hebt gehad (of je partner);
  • in het verleden een slechte reactie hebt gehad op anti-schimmel medicatie of behandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Zo kom je van die vaginale schimmel af!Zo kom je van die vaginale schimmel af!De meeste vrouwen krijgen in hun leven weleens te maken met een vaginale schimmelinfectie. De meeste vrouwen weten dan o…
Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginal…
Vaginale schimmelinfectie en bacteriële vaginosisVaginale schimmelinfectie en bacteriële vaginosisVulvovaginitis is een ontsteking van de vulva en vagina, dit veroorzaakt pijn en jeuk. Oorzaken kunnen onder andere een…
Vaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten GynoVaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten GynoDe helft van alle vrouwen heeft wel eens of meerdere malen last van vaginale schimmelinfectie. Dit is niet gevaarlijk ma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Attila Barabas
  • Heineman MJ, Bleker OP, Evers JLH, Heintz APOM, redactie. Obstetrie en gynaecologie. De voortplanting van de mens. Maarssen: Elsevier/Bunge, 1999.
  • Lesley Bremness. De kruidengids: Complete gids met alle kruiden die u nodig hebt voor een gezond en vitaal leven. Librero, Kerkdriel, 2009.
  • www.mchaaglanden.nl
  • www.apotheek.nl
  • Afbeelding bron 1: Ruigsantos/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Andrey Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Vaginale schimmelinfectie: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwelijke geslachtsorganen
Medische informatie…
Schrijf mee!