InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Innesteling: belangrijke stap om werkelijk zwanger te zijn

Innesteling: belangrijke stap om werkelijk zwanger te zijn

Innesteling: belangrijke stap om werkelijk zwanger te zijn Zwangerschap kan gepland zijn, maar vaak overkomt het de vrouw. Voordat er werkelijk sprake van is, moet het bevruchte eitje de reis naar de baarmoeder afleggen. Daarnaast moet de omstandigheid van het baarmoederslijmvlies ook optimaal zijn, zodat innesteling feitelijk kan plaatsvinden. Innesteling is dus een onderdeel van het traject om zwanger te worden. Wat zijn de belangrijkste stappen van eisprong tot innesteling en hoe kan het worden herkend?

Innesteling

Eisprong halverwege de menstruatie

Bij de meeste vrouwen verloopt de eisprong onopgemerkt. Door het luteïniserende hormoon wordt de aanmaak van eicellen gestimuleerd. Daarnaast wordt voldoende spanning in de eierstokken opgebouwd, zodat het eitje in de eileider kan springen. Circa elf tot veertien dagen na de eerste dag van de menstruatie zal het eitje springen. Vanaf dat moment heeft de vrouw kans om bevrucht te worden, zodat de zwangerschap in gang wordt gezet. Sommige vrouwen voelen het springen van het eitje, waarbij ook de lichaamstemperatuur iets verhoogd is.

Gunstige omstandigheid van baarmoederslijmvlies

Om innesteling te kunnen realiseren, dient het baarmoederslijmvlies in topconditie te verkeren. Het houdt in dat zowel het oestrogeen- als progesterongehalte op het juiste niveau zitten, zodat de baarmoederwand goede doorbloeding heeft. Ook dient de baarmoederwandspier slap te zijn, zodat het eitje gemakkelijk kan binnendringen. Een hoog zuurgehalte betekent veel spanningen, waardoor het bevruchte eitje minder kans heeft om in te nestelen. Omdat het zuurgehalte bij het ouder worden standaard toeneemt, neemt de kans op een succesvolle zwangerschap af. Des te eerder men zwanger wordt des te gunstiger het is.

Onbewuste miskraam

Meerdere redenen kunnen er aanleiding voor zijn dat men niet zwanger raakt, terwijl het eitje wel is bevrucht. Het baarmoederslijmvlies is niet in optimale conditie om het eitje te ontvangen. Men is te oud of het lichaam is te zuur. Ook kan er sprake zijn van verschillende obstructies, waardoor het eitje de reis naar de baarmoeder niet kan afronden. Er wordt verondersteld dat circa 90% van de gevallen het eitje is bevrucht, echter dat het niet tot innesteling komt. Het eitje zal zonder dat de vrouw het merkt naar buiten komen en worden afgevoerd.

Innesteling en zwanger

Indien er sprake is van een zwangerschap dan moet het eitje feitelijk zijn ingenesteld in het baarmoederslijmvlies. Tot die tijd zal het de reis maken via de eileider naar de baarmoeder. De bevruchte eicel zal dan reeds celdeling ondergaan, zodat het groter wordt. Is er sprake van innesteling, dan zal het in het baarmoederslijmvlies nestelen en optimale bescherming hebben. Vaak zal de vrouw er niets van merken, echter soms geeft het de volgende signalen:
  • het hebben van pijn in de onderbuik. Mogelijk door toedoen van een iets gespannen baarmoederslijmvlies;
  • innestelingsbloeding: buiten de menstruatie om heeft de vrouw last van enige bloeding;
  • temperatuursdip: is men actief bezig om zwanger te worden, dan houdt men de lichaamstemperatuur in de gaten. Indien het iedere dag op hetzelfde tijdstip wordt gemeten zal bij innesteling de temperatuur iets lager zijn;
  • ochtendmisselijkheid door wijziging van het hormoongehalte in het lichaam.

Vorming van een vlies

Is er sprake van een succesvolle innesteling, dan wordt er een ruimte aangemaakt voor de verdere ontwikkeling van het eitje. De vrucht kan groeien in een vlies, zodat het in voldoende vruchtwater goede bescherming heeft. Dat vlies wordt gevormd door het baarmoederslijmvlies tijdens de innesteling. Het zal continu groeien en voornamelijk uitrekken bij een toenemend volume van het vruchtwater. Indien de vrouw onverhoopt een vroegtijdige miskraam krijgt, dan zal het eruitzien als een langgerekte vleesachtige sliert. Dit is het losgelaten vruchtvlies met daarin de vrucht. Zodra de vrouw na negen maanden gaat bevallen, zal het vlies breken. Daardoor komt het vruchtwater vrij en de weeën komen op gang.

Uiteraard dient de groeiende vrucht voldoende energie en voeding te hebben. Daartoe wordt een verbinding aangelegd met de moeder in de vorm van een navelstreng. Die verbinding wordt reeds in de eerste fase direct na de innesteling gevormd. Het baarmoederslijmvlies zorgt ervoor, dat een bloedvat van de baarmoederwand naar het kind wordt aangemaakt. Via de navelstreng stroomt tijdens de negen maand zwangerschap energie- en voedingsrijk bloed naar de baby. Om dat te bewerkstelligen is het HCG hormoon van essentieel belang. Het regelt dat het kind voedsel krijgt uit ingenomen eten, terwijl de moeder energie haalt uit opgeslagen vetten. Dit hormoon zal reeds in de eerste twee weken in hogere concentraties aanwezig zijn, waarmee ook de zwangerschap via een test kan worden aangetoond.

Eerste weken cruciaal

Of een zwangerschap succesvol zal zijn, hangt van de eerste weken af. Het vrouwelijk lichaam past zich nog aan, zodat de conditie voor het groeiende vrucht optimaal zijn. Gedurende die fase kunnen nog vele problemen voordoen, waardoor het alsnog kan worden uitgestoten. Naarmate de zwangerschap vordert, neemt in toenemende mate de kans op een miskraam af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
3 weken zwanger, symptomen of kenmerken3 weken zwanger, symptomen of kenmerken3 weken zwanger: de eerste verschijnselen of kenmerken kunnen zich nu voordoen. Zo kan de innesteling gevoeld worden of…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
4 weken zwanger: kenmerken of symptomen4 weken zwanger: kenmerken of symptomenMet 4 weken zwangerschap oftewel in de 5e week kunnen er verschijnselen optreden die duidelijk maken dat er sprake is va…
Bronnen en referenties
  • http://www.24baby.nl/zwanger-worden/van-eicel-tot-embryo/innesteling/

Reageer op het artikel "Innesteling: belangrijke stap om werkelijk zwanger te zijn"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!