InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Reizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tips

Reizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tips

Reizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tips Als je op reis gaat, dan verwacht je dat je kan genieten van een zorgeloze vakantie. Toch kan een vakantie in een zonnig en warm klimaat onaangename verrassingen met zich meebrengen. Een daarvan is de gevreesde reizigersdiarree of turista. Turista gaat gepaard met symptomen als buikkrampen, buikpijn en eventueel misselijkheid en braken. Soms is er ook sprake van koorts. Koortswerende middelen (bv. paracetamol) en diarreeremmers (bv. Norit) kunnen verlichting van de klachten brengen. Hoe kan je turista voorkomen en welke tips zijn nuttig bij de behandeling van reizigersdiarree?

Diarree op reis

Op vakantie gaan is voor veel mensen een hoogtepunt in het jaar. Na maandenlang naar school gaan of werken heb je het gevoel dat je eindelijk beloond wordt voor je inspanningen. Je wil bijvoorbeeld eens lekker luieren tijdens een zonvakantie of het avontuur opzoeken tijdens een backpacktrip. Maar op reis gaan naar een land met een ander klimaat en een andere hygiëne kan soms tegenvallen. Een tropische vakantie naar pakweg de Caraïben of Afrika kan helemaal in het water vallen doordat je last krijgt van reizigersdiarree. Reizigersdiarree wordt ook wel "turista" genoemd, als verwijzing naar toeristen die in een exotisch land op vakantie zijn en aldaar last krijgen van buikloop.

Symptomen reizigersdiarree

Reizigersdiarree of turista wordt gekenmerkt door symptomen die zich richten op het spijsverteringsstelsel. Doordat je lichaam niet gewoon is aan warme temperaturen en aan minder hygiënische voedselgewoonten kan het een reactie ontwikkelen in de vorm van een ontsteking. Die ontsteking gaat gepaard met diarree, buikkrampen en eventueel buikpijn. Bijkomende symptomen zijn hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid en een algemeen gevoel van onbehagen. In sommige gevallen gaan reizigers met turista ook braken of koorts ontwikkelen.

Reizigersdiarree voorkomen: tips

Reizigersdiarree helemaal voorkomen is moeilijk maar je kan de kans erop zeker verkleinen door op enkele dingen te letten. Hygiëne op het vlak van water en voeding speelt hierbij een cruciale rol. De volgende tips kunnen je al een hele stap verder helpen om diarree op reis tegen te gaan:
  • drink geen kraantjeswater op reis, alleen flessenwater
  • poets je tanden voor alle zekerheid met flessenwater
  • eet voldoende zout: zout houdt het vocht in het lichaam
  • was je handen steeds met zeep voordat je gaat eten
  • eet alleen gekookt of gebakken voedsel
  • vermijd rauw vlees en rauwe groenten
  • schil het fruit voordat je ervan eet
  • drink voldoende mineraalwater

Behandeling turista

Antibiotica

Als de reizigersdiarree gepaard gaat met erge pijn, of opvallende afwijkingen in de ontlasting, dan kunnen er bijkomende medicijnen voorgeschreven worden. Zie je bloed, slijm of etter in de ontlasting raadpleeg dan een arts. Deze kan antibiotica voorschrijven zoals bijvoorbeeld Ciproxine of Zitromax.

Paracetamol

Bij het optreden van koorts kan aanvullend een koortswerend middel als paracetamol aan te raden zijn. Het voordeel van paracetamol is dat het zowel koortswerend als pijnstillend werkt. Eventuele klachten als buikpijn of hoofdpijn kunnen na de inname van 500mg of 1mg paracetamol mogelijk verdwijnen.

Diarreeremmer

Darmen rustig
Reizigersdiarree of turista is een reactie van het lichaam op ongewenste invloeden van buitenaf. Dat kunnen bacteriën zijn die afkomstig zijn van onzuivere voeding of van besmet water. Na enkele dagen zal reizigersdiarree in veel gevallen vanzelf verdwijnen doordat het lichaam zichzelf zuivert. Als je de klachten wilt verminderen kan je een diarreeremmer nemen die de darmtransit kalmeert. Je darmen zullen dan een stuk rustiger worden waardoor je niet meer zo vaak naar het toilet moet. Hierdoor kan je fysiek en mentaal ontspannen en verlies je minder vocht, wat maakt dat je over meer energie zal beschikken.

Dosis
Bij het gebruik van diarreeremmers is het aangeraden is om je te houden aan de maximum dosis van het geneesmiddel. Zoniet kunnen vervelende bijwerkingen optreden zoals een opgeblazen gevoel, bijkomende buikkrampen en buikpijn. Voorbeelden van bekende geneesmiddelen tegen diarree zijn:
  • Norit
  • Imodium

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turista, reizigersdiarreeHet zal je maar gebeuren. Eindelijk op vakantie naar een tropische bestemming, typisch restaurantje, exotische sfeer en…
Zonneslag, zonnebrand, diarree: tips tegen zomerkwaaltjesZonneslag, zonnebrand, diarree: tips tegen zomerkwaaltjesDe zomer staat niet alleen voor zon, zee en luieren op het strand. Of je nu op vakantie gaat of thuisblijft, de warmte k…
Reizigersdiarree: wat is het, wat kan je doen?Reizigersdiarree: wat is het, wat kan je doen?De vakantieperiode breekt weer aan en veel mensen gaan op vakantie naar warme, zonnige oorden. In deze gebieden krijgen…
Oorzaken van diarreeBij diarree is meestal het maag-darm kanaal door een bacterie of virus geinfecteerd. je spreekt dan ook van een buikgrie…
Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanVochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanDiarree is een aandoening waar we allemaal wel eens last van hebben gehad. Bij diarree verlies je veel vocht waardoor je…
Bronnen en referenties
  • http://www.itg.be/itg/Uploads/MedServ/nreizigersdiarree.htm (bronnen geraadpleegd op 09/08/2015).

Reageer op het artikel "Reizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tips"

Reactie

Martine, 23-06-2017 09:43 #1
Hoe kan je turista voorkomen? door preventieve inname van tasectan?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Reistips
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!