InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vingernagelaandoeningen: soorten nagelafwijkingen

Vingernagelaandoeningen: soorten nagelafwijkingen

Vingernagelaandoeningen: soorten nagelafwijkingen Nagels zijn harde, dunne en doorschijnende plaatjes, die de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers beschermen. Hierdoor vindt er geen eeltvorming plaats op de vingertoppen. Bovendien hebben nagels een esthetische functie. Aan de basis en aan de zijkanten zijn de bagels ingebed in de zogeheten 'nagelwal'. Over het nagelbed schuift de nagel naar buiten. Door het 'lezen' van je nagels kun je sommige ziektes soms snel op het spoor komen. Afwijkingen zoals als gele of blauwige nagels, of nagels die snel afbrokkelen kunnen namelijk duiden op een onderliggende aandoening of ziekte. Zeven mogelijke afwijkingen aan vingernagels passeren de revue.

Nagelaandoeningen

Vingernagelaandoeningen en verschillende soorten nagelafwijkingen

Er zijn verschillende soorten vingernagelaandoeningen en nagelafwijkingen. De belangrijkste passeren de revue.

Ernstige vorm van alopecia areata / Bron: Fresnel/Shutterstock.nlErnstige vorm van alopecia areata / Bron: Fresnel/Shutterstock.nl

Putjes in de nagels

Putjes in de nagels kunnen passen bij verschillende huidaandoeningen, zoals psoriasis, maar het kan ook gerelateerd zijn aan bindweefselaandoeningen, zoals het syndroom van Reiter, en alopecia areata - een autoimmuunziekte dat haaruitval veroorzaakt. Alopecia areata betekent letterlijk pleksgewijze kaalheid. Kleine putjes in de nagels worden echter vooral gezien bij psoriasis. Psoriasis is een chronische, niet-besmettelijke huidaandoening die vrij vaak voorkomt. Psoriasispatiënten kunnen soms ook last krijgen van psoriasis aan de nagels.

Gele nagel syndroom

Het gele nagels syndroom is een zeldzame, erfelijke aandoening, waarbij de nagels geel verkleuren. Veelal zijn alle nagels van zowel je handen als je voeten tegelijk aangedaan. Het is echter ook mogelijk dat alleen de vingernagels de afwijking vertonen. De oorzaak van het gele nagel syndroom is (nog) onbekend. Het syndroom wordt evenwel vaak gezien bij patiënten met luchtwegaandoeningen, lymfoedeem aan de benen en reumatoïde artritis. Indien behandeling achterwege blijft, treedt bij ongeveer dertig procent van de mensen met het gele nagel syndroom genezing op.

Trommelstokvingers / Bron: Desherinka / Wikimedia CommonsTrommelstokvingers / Bron: Desherinka / Wikimedia Commons

Trommelstokvingers

Bij trommelstokvingers (ook wel 'Hippocrates nagels' genoemd - zie foto bovenaan het artikel) zien je nagels er bolvormig uit, de eindkootjes zijn verdikt. De aandoening wordt geassocieerd met een aantal interne aandoeningen, vooral hart en longafwijkingen die gepaard gaan met chronische ischemie (= onvoldoende doorbloeding). Het wordt vooral gezien bij:

Witte vlekjes op de nagel / Bron: Keitei / Wikimedia CommonsWitte vlekjes op de nagel / Bron: Keitei / Wikimedia Commons

Leukonychia

Witte vlekjes op je nagel ontstaan niet door een calciumtekort doordat je bijvoorbeeld te weinig melk drinkt, wat nogal eens gedacht wordt. Witte vlekjes op de nagel staat bekend als 'leukonychia'. Er worden verschillende vormen onderscheiden, variërend van enkele witte stipjes (leukonychia punctata), vlekjes, of strepen (leukonychia striata) tot een volledig witte nagel (leukonychia totalis). Witte vlekjes op de nagel ontstaat door een milde verhoorningsstoornis (parakeratose), soms zonder aanwijsbare oorzaak of door te ruw terugduwen van de nagelriem. Er kan ook sprake zijn van onderliggende nierziekten, hartinfarct, infectieziekten, auto-immuunziekten en jicht. De witte vlekjes op je nagels nemen dus niet af door de inname van zuivel op te schroeven.

Lepeltjesnagels

Lepeltjesnagels (koilonychia) zijn dunne holronde nagels waar een druppel op kan blijven liggen. Deze aandoening is vaak een teken van bloedarmoede door ijzertekort of een leveraandoening die bekend staat als hemochromatose (ijzerstapelingsziekte), waarbij je lichaam te veel ijzer absorbeert uit het voedsel dat je eet. Lepeltjesnagels kunnen ook worden geassocieerd met hart-en vaatziekten en hypothyreoïdie (= traag werkende schildklier).

Kind met roodvonk / Bron: Badobadop / Wikimedia CommonsKind met roodvonk / Bron: Badobadop / Wikimedia Commons
Terry's nagels / Bron: Hojasmuertas / Wikimedia CommonsTerry's nagels / Bron: Hojasmuertas / Wikimedia Commons

Terry's nails

Bij de aandoening die bekend staat als Terry's nagels, is het grootste gedeelte van de nagel (mat)wit gekleurd en is het uiterste randje, de meest distale 1-2 mm van de nagel, bruin verkleurd, maar soms ook rood of roze. Bij deze aandoening zijn alle nagels aangedaan. Terry's nails worden vaak geassocieerd met een ernstige onderliggende aandoening, zoals leverfunctiestoornissen en leverfalen, hartfalen of diabetes.

Lijnen van Beau

Lijnen van Beau zijn inkepingen of groeven die over de nagels lopen. Het gaat om diepe groeven die overdwars van de ene kant naar de andere kant van de nagel lopen. Lijnen van Beau kunnen zich zowel voordoen aan de vingernagels als aan de teennagels. Aandoeningen die worden geassocieerd met lijnen van Beau zijn onder meer ongecontroleerde diabetes en perifere vasculaire ziekte, en ziektes waarbij hoge koorts optreedt, zoals roodvonk, mazelen, bof en longontsteking. Beau's lijnen kunnen ook een teken zijn van een tekort aan zink.

Loslatende nagels / Bron: CopperKettle / Wikimedia CommonsLoslatende nagels / Bron: CopperKettle / Wikimedia Commons

Onycholyse

Onycholyse is de medische term voor nagelloslating. Een nagelloslating kan worden veroorzaakt door verschillende factoren en aandoeningen. Veel voorkomende oorzaken zijn een beschadiging (trauma), een infectie, kanker en beroepsziekten waarbij je vingers gedurende langere tijd aan water en/of irriterende chemische stoffen zijn blootgesteld. Bepaalde geneesmiddelen die worden gebruikt voor de behandeling van kanker, antibiotica en ontstekingsremmende pijnstillers kunnen ook een rol spelen bij nagelloslating. Als alle nagels zijn aangedaan, is er mogelijk sprake van een ijzertekort of hyperthyreoïdie (= een overactieve schildklier).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mees' lines: witte horizontale lijnen in nagel teen/vingerMees' lines: witte horizontale lijnen in nagel teen/vingerMees' lines zijn witte horizontale lijnen of strepen in de nagel; teennagel of vingernagel. Er zijn veel verschillende n…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Afwijkingen nagels en behandeling ingegroeide teennagelAfwijkingen nagels en behandeling ingegroeide teennagelNagels kunnen van vorm veranderen, van kleur of van structuur en meestal komt dit door beschadiging, infectie of ziekte.…
Blauwe nagel: wat is een blauwe nagel en nagel verwijderenBlauwe nagel: wat is een blauwe nagel en nagel verwijderenEen blauwe nagel is een bloeduitstorting onder de nagel (tussen de nagel en het nagelbed) als gevolg van een klap van ee…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vingernagelaandoeningen: soorten nagelafwijkingen"

Reacties

M. H. R. Verheijck, 10-07-2016 01:53 #2
Mijn vingernagels van mijn linkerhand hebben een een behoorlijke klap gehad na een
ongeluk.De nagel van mijn kleine vinger is er zelfs afgevallen en groeit er waarschijnlijk
nooit meer aan.
Is er nog iets wat ik daar aan kan doen?
Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden want ik voel me behoorlijk ongelukkig.
Vriendelijke groet, M.H.R.Verheijck Reactie infoteur, 13-07-2016
Wanneer de nagelmatrix —het weefsel waar de nagelplaat wordt aangemaakt— is beschadigd, kan dit blijvend effect hebben op de nagelgroei. De nagelmatrix bevindt zich aan de basis van het nagelapparaat. Een beschadiging van de nagelmatrix kan leiden tot afwijkingen in de vorm van de nagelplaat of er wordt helemaal geen nagel meer aangemaakt.

Bob, 24-10-2015 05:45 #1
Helaas zit mijn nagelafwijking niet tussen de beschreven, overigens interessante gevallen. Alle nagels waren tot voor kort mooi glanzend met heel dunne ribbels in de lengterichting.Ca. 3 weken geleden vertoonde mijn r-ringvingernagel een afwijking. Het is alsof de nagel op het punt staat te 'vervellen'. Het deel aan de basis is nu verdiept t.o.v. De rest van de nagel. Nu is alleen het eindstuk, ca. 30pct van de totale lengte glanzend, maar met duidelijke ribbels in de lengte richting.
Nu begint mijn L-middelvingernagel aan de basis wittig te verkleuren. De rest van de nagel is nog intact, glimt dus nog, en is heel dunnetjes in de lengterichting geribbeld. Welke onderliggende ziekte zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? Reactie infoteur, 30-10-2015
U kunt hier tussen zoeken: http://goo.gl/NePBQ5 (een uitgebreide encyclopedie met afbeeldingen en beschrijvingen van veel nagelafwijkingen).
Verder is het verstandig om een afspraak te maken met de huisarts, zodat deze kan bekijken wat er aan de hand is.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!