InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buik-, borst- of rugpijn na alcoholinname, wat kan het zijn?

Buik-, borst- of rugpijn na alcoholinname, wat kan het zijn?

Buik-, borst- of rugpijn na alcoholinname, wat kan het zijn? Iedereen wil wel eens een alcoholische versnapering innemen, echter dan moet het geen pijn opleveren. Juist door de drank kunnen bepaalde delen van het lichaam heftig reageren en pijnlijke overlast te geven. Het kan ervoor zorgen dat het plezier bij een feestje direct is verdwenen. Waarom krijgt u buik-, borst- of rugpijn door de inname van alcohol en waarom is een medische check bij herhaaldelijke pijnlijke klachten van belang?

Pijn na alcoholinname

Lichamelijke reactie op alcohol

Zodra iemand alcohol inneemt zal het lichaam er meestal binnen 30 minuten op reageren. Dit is afhankelijk van hoeveel voeding er in de maag zit. De alcohol wordt door de lever verwerkt. Door de toename van afvalstoffen in het lichaam kan net een overreactie ontstaan. Het kan de laatste druppel zijn, waardoor wel een spasme of krampachtige pijn wordt veroorzaakt. Oftewel is het laatste stapje, waardoor het overbelaste lichaam pijnlijk gaat aanvoelen. Dit kan fysieke maar ook neurologische pijn door bijvoorbeeld zenuwontsteking veroorzaken.

Afbraak van alcohol

Alcohol wordt door de lever omgezet in acetaldehyde. Daartoe onttrekt de lever veel opgeslagen glucose (suiker), zodat het omzettingsproces snel verloopt. De stof wordt ook wel ethanal genoemd en is een gifstof voor ons. Oftewel we voelen ons er zeer beroerd bij. Deze gifstof moet verder door de kleinste basiscellen in het lichaam worden afgebroken. Het celorganel (mitochondrium) bevat aldehydedehydrogenase, waarmee ethanal wordt omgezet in azijnzuur. Dit wordt op zijn beurt weer afgebroken naar kooldioxide en water. Dit proces verloopt traag, waardoor het lichaam relatief lang last heeft van de gevolgen van alcohol. Brak zijn, een plakkerige mond en een kloppende hoofdpijn zijn het gevolg. Waardoor kan een pijnlijk gevoel bij alcoholinname worden veroorzaakt?

Blaaspijnsyndroom

Indien men geregeld een blaasontsteking heeft gehad, dan kan de blaaswand zwaar geïrriteerd zijn. Bij het blaaspijnsyndroom is het slijmvlies dermate aangetast, dat het overmatig gaat reageren op aangevoerde afvalstoffen. Enerzijds kan het daarbij gaan om reactie op afvalstoffen van de alcohol. Anderzijds kan de hoeveelheid plas snel toenemen, waardoor de druk op de blaaswand te groot wordt. Dit komt doordat het ADH hormoon deels wordt uitgeschakeld, waardoor de nieren minder vocht uit voorurine recyclen. De blaaswand zal door deze combinatie pijn doen. Omdat de blaasspieren door het syndroom minder goed werken, kan er sprake zijn van nierstuwing met pijnlijke gevolgen van dien.

Nieraandoeningen

De nieren liggen onderin de rugspieren en kunnen bij problemen ernstige pijn veroorzaken. Indien er sprake is van nierlijden of nierfalen worden afvalstoffen slecht afgevoerd. De druk op de nieren kan dus extreem toenemen. Bij alcohol moeten de nieren altijd extra hard werken en dat kan aanvullende pijn geven. Het gaat dan om onderrugpijn na de inname van drank. De nieren verkrampen en trekken aan de rug, waardoor hernia-achtige klachten kunnen voordoen. Dit kan eveneens van toepassing zijn bij een te zout dieet, waardoor spit ontstaat. Een combinatie van een zout dieet met veel alcoholinname kan dus pijnlijke gevolgen hebben.

Lever en alvleesklier

Voor het zuiveren van veel alcohol, dient de lever overuren te maken. Chronische alcoholmisbruik leidt in de meeste gevallen tot levercirrose of -kanker. De lever wordt dermate aangetast, dat het uiteindelijk geen alcohol meer kan verdragen. Het resulteert eveneens in andere klachten, welke aan de lever zijn gerelateerd. Denk aan geelzucht en opbouw van afvalstoffen door onvoldoende zuivering van bloed. Daarnaast is alcoholgebruik ook gerelateerd aan alvleesklierkanker. Indien men diep inwendig pijn heeft na alcoholinname kan het hier zeker aan liggen.

Pijn op de borst

Zowel de keel, slokdarm als maag kunnen door regelmatige alcoholinname worden aangetast. Slijmvliezen spelen op waardoor aandoeningen worden getriggerd. Denk aan overmatige maagzuur-activiteit veroorzaakt door alcoholgebruik. Het kan leiden tot zweren of maagkanker. Ook de slokdarm kan worden aangetast, waardoor wondjes of openingen ontstaan. Indien het dan in aanraking komt met alcohol kan het ernstige pijn in de maag of achter het borstbeen geven.

Lymfklieren

Drankinname bij Non-Hodgkin of Hodgkin kan veel klachten opleveren. De lymfklieren zijn aangetast en kunnen bij alcoholinname overmatig reageren (let wel deze pijnlijke klachten worden zelden gerapporteerd). Het resulteert in ernstig inwendige pijnen. De lymfomen reageren dus overmatig, waardoor pijnlijke klachten ontstaan. Vaak zal het gepaard gaan met nachtzweten, ernstig afvallen, vermoeidheid en minder weerstand.

Enkele van voorgaande aandoeningen zijn zeer ernstig en hebben vergaande consequenties. Heeft u ook herhaaldelijk ernstig pijnlijke klachten na het innemen van alcohol laat u dan altijd medisch checken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe wordt alcohol afgebroken?Alcohol is bij een bepaalde inname een giftige stof. Chronisch alcoholmisbruik vergroot de kans op het ontwikkelen van l…
Slecht slapen door alcohol: invloed van alcohol op de slaapSlecht slapen door alcohol: invloed van alcohol op de slaapVoor ons plezier drinken we graag alcohol, maar het kan ook tot een verslaving leiden. Veel alcohol drinken kan tot uite…
Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemenPijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemenHevige, stekende pijn in de zij kan een symptoom zijn van een nierprobleem. Toch zijn de symptomen van nierproblemen nie…
Spit: pijn in de onderrugSpit: pijn in de onderrugSpit: dit is een heftige rugpijn laag in de rug. Wie spit heeft, kan vaak niet veel meer doen. Spit doet veel pijn en he…
Bronnen en referenties
  • http://hematologiegroningen.nl/patienten/content/3Hodgkin.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/115859-acetaldehyde-de-veroorzaker-van-een-kater-na-alcoholinname.html
  • http://www.kennisinstituutbier.nl/nieuws/verhoogd-risico-op-alvleesklierkanker-bij-meer-dan-drie-alcoholische-consumpties-dag
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Alvleesklierkanker

Reageer op het artikel "Buik-, borst- of rugpijn na alcoholinname, wat kan het zijn?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!