Vaginisme: spasme vaginale spieren en gespannen bekkenbodem

Vaginisme: spasme vaginale spieren en gespannen bekkenbodem Het hebben van een ongemakkelijk gevoel in de vagina, branderigheid of pijn kan ertoe leiden, dat de vrouw minder snel tot geen geslachtsgemeenschap wil hebben. De aandoening kan dermate overheersend zijn, dat ook het dagelijkse functioneren wordt beïnvloed. Wat zijn de voornaamste veroorzakers van vaginisme, wat zijn de gevolgen en hoe kan men via ontspanning een betere lichamelijke balans bereiken?

Vaginisme

Invloed van bekkenbodem

Door de bekkenbodem loopt de schede en de urineleider als ook het rectum. Door stress in het lichaam of door bevalling kan het bekkenbodem qua spierspanning veranderen, waardoor omringend weefsel wordt beïnvloed. Een slappe bekkenbodem zorgt ervoor dat inwendige weefsels minder goed worden tegengehouden. Door darmgewicht wordt dan de schede, blaas en anus in elkaar gedrukt. Bij een te strakke bekkenbodem staat de vagina, blaas als anus onder verhoogde spanning, waardoor uiteenlopende problemen ontstaan. Men moet geregeld plassen, waarbij een ruwe schede-ingang wordt veroorzaakt gepaard gaande met blaasontsteking. De sluitspier van de anus staat zeer gespannen, waardoor de ontlasting lastig gaat en keutels er met pijn uitkomen (dit door verdroging en verharding bij een trage stoelgang). Aanvullend geeft het problemen aan de schede.

Gevolgen op vagina

De bekkenbodem staat te gespannen, waardoor de spieren om de schede ook overmatig strak staan. Het heeft een ruwmakend effect voor de schedewand, waardoor een penetratie ongemakkelijk aanvoelt. Het kan een branderig gevoel geven of overmatige pijn eraan veroorzaken. De daad kan daardoor ernstig worden verstoord. Het kan er toe leiden dat de vrouw niet geniet van geslachtsgemeenschap, waardoor een relatie onder druk komt te staan.

Stress, spanningen en zuren

Puberende meisjes en volwassenen kunnen veel stress en onzekerheid hebben. Het zorgt ervoor dat spanningen in het lichaam gaan opbouwen, waarbij zuren worden aangemaakt. De lichaamstevredenheid daalt door verbruik van de neurotransmitter serotonine, waardoor extra stress wordt veroorzaakt. Oftewel een negatieve spiraal is van toepassing, waarbij de persoon steeds vaker pijnlijke klachten in spieren kan krijgen. Het leidt tot krampen, spasmes en strak staande spieren.

Schedespasme

Het hebben van overmatig strak staande spieren door toedoen van een verhoogd zuurgehalte, heeft vergelijkbare consequenties als hiervoor genoemd. Aanvullend kan het tot spasme leiden. Oftewel de spieren om de schede verkrampen en kunnen ook iets verdraaien. Het trekt aan het omringende weefsel, waardoor onderbuikpijn ontstaat. Dit komt dus voor zonder dat er sprake is van andere lichamelijke activiteiten. Vaak zal men geen enkele geslachtsgemeenschap willen hebben, omdat de vagina overmatig pijn doet. De daad doen is dan ook uitgesloten. Let wel het gaat dan om een zeer ongewone variant. De aandoening kan in verschillende gradaties voordoen. Lichtere gevallen kunnen bij voldoende ontspanning wel tot genot of zwangerschap leiden.

Gevolgen vaginisme voor een relatie

Geslachtsgemeenschap vormt de bevestiging van de liefde voor elkaar. Het zorgt ervoor dat de twee personen liefkozing hebben en daarmee de onderlinge band kunnen versterken. Als de vrouw de daad niet wil doen, dan kan het gevolgen voor de relatie hebben. Zeker als het gaat om een prille liefde of een jong stel. Potentieel kan het een relatie dus kapotmaken.

Ontspanning stimuleren

De bekkenbodem en spieren om de vagina staan onder hoge spanning. Om minder overlast ervan te hebben, is het noodzaak om geregeld voldoende te ontspannen. Via onthaasten gecombineerd met geestelijke en fysieke ontspanningsoefeningen kan er een gunstige lichamelijke balans worden bereikt. Denk bijvoorbeeld aan yoga. Ook is het van belang om zuren af te voeren door bijvoorbeeld zuiveringszout (vanaf vijftig jaar) of berkenbladthee in te nemen. Aanvullend ontspannen kan eveneens door de inname van rooibosthee. Verder kan het stimuleren van de lichamelijke tevredenheid van belang zijn door tryptofaan supplementen in te nemen. Deze liggen ten grondslag aan de aanmaak van serotonine.

Naast voorgenoemde redenen kunnen andere aandoeningen het ook veroorzaken. Laat u bij aanhoudende pijnlijke klachten verder door de gynaecoloog informeren over pijnreductie en behandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaginisme

Reageer op het artikel "Vaginisme: spasme vaginale spieren en gespannen bekkenbodem"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-01-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!