InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wereld Autisme Dag - World Autism Awareness Day

Wereld Autisme Dag - World Autism Awareness Day

Wereld Autisme Dag - World Autism Awareness Day Wereld Autisme Dag is jaarlijks rond 2 april. De dag is uitgeroepen door de Verenigde Naties als World Autism Awareness Day. Op de dag staat autisme wereldwijd in de schijnwerpers, met als doel mensen bewust te maken van de aandoening autisme. In Nederland is er een week lang extra aandacht voor de aandoening in de Week van het Autisme. Doel is om begrip te kweken voor mensen met een onzichtbare handicap en vooroordelen weg te werken.

Een bijzondere dag

Op of rond 2 april wordt om de vier jaar de World Autism Awareness Day gehouden en in 2019 is hij weer op 2 april. Elk jaar vieren autisme-organisaties de dag met evenementen om meer bekendheid te geven aan de aandoening autisme.
De kick off van het evenement gebeurt over de hele wereld met Light It Up Blue, blauwe schijnsels op markante gebouwen. Hotels, landmarks, bruggen, sportpaleizen, musea, concertgebouwen en winkels baden dan in een blauw licht.

#LIUB
Op Twitter groeperen de tweets met #LIUB.

NVA- Week van het Autisme

In Nederland is er op meer dagen extra aandacht voor autisme. De Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) en het Autisme Fonds organiseren enkele dagen activiteiten rond autisme en noemen het de Week van het Autisme. Die wordt sinds 2010 georganiseerd. Er zijn activiteiten voor mensen die de aandoening hebben, hun familie, onderwijzers, deskundigen en belangstellenden.

Autistisch spectrum

Autisme is een aandoening waarbij je aan het uiterlijk nauwelijks kunt zien dat hij of zij het heeft. Het is een aangeboren aandoening waarbij signalen in de hersenen niet goed worden verwerkt, het is een stoornis in de informatieverwerking van de hersenen. Het is een hersenziekte die nog niet te genezen is. Autisten kunnen zich moeilijk inleven en ze ervaren hun omgeving als onsamenhangend. Autisme uit zich in vele gradaties, van licht naar zwaar: het wordt het autistisch spectrum genoemd. Naar schatting hebben wereldwijd 35 miljoen mensen een stoornis in het autistisch spectrum. Ruim één procent van de Nederlanders heeft een vorm van autisme.

Fragmenten
Autisten ervaren alles in fragmenten. Ze hebben niet het vermogen om een geheel maken van de informatie in hun hoofd. Wel zien ze elk detail, waarbij impulsen hard binnenkomen. De diagnose wordt steeds vaker gesteld, omdat we er meer van weten en het beter kunnen herkennen. Ook wordt het steeds vroeger gesignaleerd, waardoor reacties van de autist beter begrepen kunnen worden. De aandoening is onzichtbaar en daardoor lastig voor degene die het heeft en voor zijn omgeving.

School en prikkels

Autisten krijgen vaak problemen op school. Niet vanwege gebrek aan intelligentie, maar vanwege hun reacties op prikkels. Maar weinig scholen herkennen autisme of weten hoe ze autistische kinderen moeten begeleiden. Daardoor zitten te veel leerlingen thuis. De autismeweek speelt een rol bij het onder de aandacht brengen van de aandoening bij onderwijzend personeel.

Aanpassen?

Vaak wordt gezegd dat de kinderen zich moeten aanpassen, maar voor een autistisch kind is de hele dag een grote aanpassing. De kinderen worden daar heel erg moe van, want die aanpassing kost veel energie.

Communicatie

Autisme is een onzichtbare handicap. Autisten hebben hun leven lang problemen met de communicatie.
In heel Nederland worden activiteiten georganiseerd om aandacht te vragen voor autisme. De Week van het Autisme is eind maart/ begin april. Elke week heeft een thema, zoals in 2014 Ontmoet Autisme!. In 2015 is dat ‘Autisme is niet te genezen, onbegrip gelukkig wel!’. In 2016 staat sporten voorop met het thema: "Duik in de wereld van het autisme". Het jaar 2017 heeft het thema Jong & AUT en in 2018 is dat Luisteren naar autisme. In 2019 is het thema Autisme werkt!.

Meet & Greet Autisme

In de Week van het Autisme worden Meet & Greets georganiseerd, debatten gehouden over autisme en werk en ontmoetingen tussen organisaties en werkzoekenden met autisme georganiseerd.

De thema's worden elk jaar weer uitgewerkt in diverse debatten en andere activiteiten in verschillende steden in het land. Onderliggend onderwerp is begrip kweken over autisme en wegwerken van vooroordelen.

DenkAndersDebat

De Meet & Greet is gebaseerd op het DenkAndersDebat van Stichting Hoezo Anders.
Stichting Hoezo Anders is er voor jongeren met een niet-zichtbare beperking of chronische ziekte die hun dromen willen realiseren. De hashtag #denkanders bindt de meldingen op Twitter over dit onderwerp.

Stumass

Uit onderzoek blijkt dat studenten met autisme zich meer zorgen maken. Stumass, Wonen voor studenten met het autisme spectrum syndroom (ASS), biedt woonbegeleiding aan HBO en WO studenten met ASS. Stumass heeft 27 locaties door heel Nederland. Stumass helpt met vergroten van zelfredzaamheid en ontwikkelen van vaardigheden die studenten nodig hebben om uiteindelijk zelfstandig te kunnen wonen. De aanpak is bewezen succesvol. Gebleken is dat uitval bij studenten met autisme hoog is.

Wonen en studeren voor mensen met ASS

De non-profit stichting is opgericht om onderzoek op het gebied van wonen en studeren voor autisten te stimuleren.
Studenten met ASS ondervinden meer stress tijdens hun studie dan hun studiegenoten. De studenten lijken ook eerder last te hebben van faalangst, kunnen moeilijker plannen en organiseren en maken minder makkelijk vrienden. Door de spanning kunnen ze lichamelijke klachten krijgen. De Stichting Wetenschappelijke Raad Stumass initieert het onderzoek naar ‘Studeren met autisme’.
Het onderzoek is een samenwerking tussen de Universiteiten van Leiden en Nijmegen en Stumass. De resultaten laten zien dat studenten met ASS zich meer zorgen maken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Piejet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Studentenhuis voor studenten met autismeStudentenhuis voor studenten met autismeJongeren met autisme die gaan studeren hebben vaak een andere omgeving nodig om in te wonen dan in een druk studentenhui…
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wereld Autisme Dag
  • www.beleven.org
  • www.autismspeaks.org
  • www.autismeweek.nl
  • www.autisme.nl
  • www.us4.campaign-archive2.com
  • www.hoezoanders.nl
  • Stumass
  • https://autismeweek.nl/over-autismeweek geraadpleegd op 4 april 2019

Reageer op het artikel "Wereld Autisme Dag - World Autism Awareness Day"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 04-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: De Dag van ...
Medische informatie…
Schrijf mee!