InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartaanval vrouwen: symptomen hartaanval bij vrouw

Hartaanval vrouwen: symptomen hartaanval bij vrouw

Hartaanval vrouwen: symptomen hartaanval bij vrouw Wat zijn de symptomen hartaanval vrouw? Vrouwen kunnen bij een hartaanval andere symptomen hebben dan mannen, waardoor een (naderende) hartaanval door vrouwen vaak niet herkend wordt. Hartaanval is een veelgebruikte naam voor hartinfarct (medisch: myocardinfarct). Een hartaanval ontstaat doordat er zich in de linker of rechter kransslagader —de vaten die de hartspier van bloed voorzien— een bloedprop heeft gevormd, waardoor een deel van de hartspier geen zuurstofrijk bloed en brandstof meer krijgt en dientengevolge kan afsterven. Indien het bloedvat binnen twee uur ontstopt wordt door middel van een dotterbehandeling, is de kans op volledig herstel groot. Het is daarom belangrijk om een hartaanval te herkennen en bij vermoeden van een hartaanval direct medische hulp in te schakelen.

Hartaanval symptomen vrouw

Symptomen hartaanval

Vrouwen krijgen niet altijd dezelfde klassieke symptomen van een hartaanval zoals mannen dat vaak wel krijgen, zoals pijn midden op de borst of misschien iets aan de linkerkant, welke drukkend of snoerend van aard is en kan uitstralen naar bovenarmen, hals, kaak, rug en maagstreek. Deze beklemmende of drukkende pijn midden op de borst houdt ook in rust langer dan vijf minuten aan. De klachten kunnen gepaard gaan met zweten, misselijkheid of braken. Uit de praktijk blijkt dat een hartaanval bij vrouwen vaak niet (tijdig) wordt opgemerkt doordat vrouwen niet zelden andere klachten hebben dan bovenvermelde kenmerkende symptomen die meer bij mannen voorkomen. De verschijnselen van een hartaanval die zich bij vrouwen voordoen zijn doorgaans veel vager. Bij jonge mannen is de kans op een hartaanval groter dan bij vrouwen, maar bij jonge vrouwen is de afloop vanwege de moeilijke herkenbaarheid van de klachten veel vaker dodelijk.

De belangrijkste symptomen hartaanval bij vrouwen

Deze zes meest voorkomende symptomen van een hartaanval die bij vrouwen kunnen optreden, zijn:
  1. Pijn op de borst;
  2. Pijn in bovenarmen, hals, kaak en rug;
  3. Pijn in bovenbuik;
  4. Kortademigheid, misselijkheid of duizeligheid;
  5. Transpireren (zweten);
  6. Vermoeidheid.

Hieronder worden deze klachten successievelijk besproken.

Pijn op de borst

Pijn op de borst is het meest voorkomende en kenmerkende symptoom van een hartaanval. Deze pijn is vaak drukkend of snoerend van aard en wordt meestal midden in de borst of iets ter linkerzijde waargenomen. Sommige vrouwen ervaren het echter anders dan de meeste mannen. De pijn kan aanvoelen als een knijpende pijn boven in de borst of een snoerend gevoel op de borst. De pijn kan zich overal in de borst manifesteren, niet alleen in het midden of aan de linkerkant. Het kan voelen alsof je in een bankschroef wordt aangedrukt. Ook kan een vrouw een onaangenaam klemmend of drukkend gevoel in de borststreek ervaren.

Pijn in bovenarmen, hals, kaak en rug

Pijn vooral achter in de rug, de linker kaakhoek, oksels, nek en schouders en bovenbuik, zijn klachten die vaker voorkomen bij vrouwen dan bij mannen. Het kan bij vrouwen voor verwarring zorgen,omdat ze bij een hartaanval pijn op de borst verwachten en niet in bovenarmen, hals, kaak en rug. De pijn kan geleidelijk of plotseling ontstaan en het kan afnemen of verdwijnen, waarna het weer in intensiteit toeneemt. Als je slaapt, kan je er wakker van worden. Je moet elke niet typische of onverklaarbare klacht in elk deel van je lichaam boven je taille, met je huisarts of andere zorgverlener bespreken.

Pijn in bovenbuik

Soms verwarren mensen pijn in de bovenbuik dat voortkomt uit een hartaanval met brandend maagzuur, een (buik)griep of een maagzweer. Het kan ook zijn dat een vrouw last heeft van ernstige buikpijn in de bovenbuik, wat aanvoelt alsof er een olifant op haar buik zit.

Kortademigheid , misselijkheid of duizeligheid

Als je problemen hebt met ademhalen zonder aanwijsbare reden, dan zou dit kunnen duiden op een hartaanval — vooral als dit gepaard gaat met één of meer van de andere besproken symptomen. Het kan aanvoelen alsof je een marathon hebt gelopen, terwijl je bij wijze van spreken niet van de bank bent geweest.

Zweten

Het koude zweet kan je aan alle kanten uitbreken. Dit komt relatief vaak voor bij vrouwen die een hartaanval hebben. Het voelt meer als stressgerelateerd transpireren dan als zweten naar aanleiding van lichamelijke inspanning of de uitoefening van sportactiviteiten, of het transpireren als gevolg van een zomerse warmte.

Vermoeidheid

Sommige vrouwen die een hartaanval krijgen, voelen zich extreem moe, zelfs nadat ze een tijdje hebben gezeten of gelegen of anderszins hebben uitgerust. Patiënten klagen vaak van een vermoeiend gevoel in de borst. Ze zeggen dat ze geen eenvoudige activiteiten kunnen doen, zoals lopen naar de badkamer. Elke inspanning die geleverd moet worden is teveel.

Onbegrepen klachten weken voorafgaand aan hartaanval

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een hartaanval zich bij vrouwen zich al weken van tevoren kan aankondigen door ongebruikelijk (onbegrepen) grote vermoeidheid, slaapstoornissen en kortademigheid. Wees hierop alert.

Vrouw heeft twee keer meer kans heeft om te sterven na hartaanval
Vrouwen hebben ongeveer twee keer meer kans om te sterven aan een hartaanval dan mannen, blijkt uit onderzoek door dr. Guillaume Leurent van het Centre Hospitalier Universitaire in Rennes. Dit komt doordat vrouwen bij een hartaanval langer wachten om een ambulance te bellen. Ook worden ze door dokters minder effectief behandeld dan mannen.

Heel vaak geloven vrouwen niet dat ze een hartaanval hebben, vooral omdat het vaak wordt gezien als een mannelijk probleem. Dat is ook wat heel wat dokters nog steeds denken, waardoor ze een vrouw met hartproblemen minder goed behandelen.

De studie analyseerde gegevens van 5.000 hartpatiënten in de landen Groot-Brittannië en Frankrijk, onder wie1.174 vrouwen. De vrouwelijke patiënten bleken ouder te zijn dan de mannelijke: gemiddeld 69 jaar ten opzichte van 61 jaar. Ze hadden ook vaker een hoge bloeddruk, maar rookten minder vaak dan mannen. Uit de resultaten blijkt dat vrouwen langer wachten tussen het begin van de symptomen en het inschakelen van hulp. Gemiddeld bellen vrouwen pas na een uur, terwijl mannen al na 44 minuten een ambulance oproepen. Na aankomst in het ziekenhuis moeten vrouwen ook langer wachten op behandeling.

Zo'n 9% van de vrouwen stierf in het ziekenhuis aan de hartaanval, tegen slechts 4% van de mannen. Dat verschil bleef ook bestaan wanneer rekening gehouden werd met de vertraging van de behandeling. Voorts hadden vrouwen meer dan twee keer zoveel kans op complicaties, zoals hartritmestoornissen. Toch kregen vrouwen achteraf minder vaak medicijnen mee, zoals statines, om een tweede hartaanval te voorkomen. (Medscape Medical News, 25 oktober 2012)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
Hartklachten vrouw anders dan bij manHartklachten vrouw anders dan bij manHartaanval vrouw en hartklachten worden nog steeds verward met een griepaanval. Problemen aan het hart en hartkloppingen…
Wat is een hartaanvalEen hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens…
Hartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenHartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenWat is een hartstilstand precies en waaraan kun je die herkennen? Wat zijn de belangrijkste tekenen en symptomen? Is een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Andy Dean
  • Dr. A.J. Six (in samenwerking met dr. J.H. Kirkels, dr. R.P.J. Budde, dr. M.J.M. Cramer en drs. B.E. Backus). De cardiologie vereenvoudigd. Boom Lemma Uitgevers, Den Haag, vijfde herziene druk, 2011.
  • www.webmd.com

Reageer op het artikel "Hartaanval vrouwen: symptomen hartaanval bij vrouw"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hart en hartaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!