InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevaarlijke bijwerkingen van Ritalin, Concerta en Strattera

Gevaarlijke bijwerkingen van Ritalin, Concerta en Strattera

Gevaarlijke bijwerkingen van Ritalin, Concerta en Strattera Volwassenen/kinderen met de aandoening ADHD krijgen vaak ten onrechte de gevaarlijke medicatie Ritalin, Concerta, Strattera en andere medicatie voorgeschreven. Gevaarlijke bijwerkingen zoals zelfmoordneigingen, hartaanvallen, leverbeschadigingen en eetstoornissen zijn levensbedreigend. Volgens veel instituten en verschillende onderzoeken moet er sterk getwijfeld worden of medicatie daadwerkelijk het gedragsprobleem ADHD kunnen verhelpen.

Medicatie voor mensen met ADHD

Ritalin, Concerta en Strattera zijn misschien de meeste bekende/beruchte medicatie die volwassenen/kinderen voorgeschreven krijgen wanneer er de aandoening ADHD is vastgesteld. ADHD, ook wel Attention Deficit/Hyperactivity Disorder genoemd, is volgens de geneeskunde een ziekte/aandoening waarbij volwassenen/kinderen last hebben van een aandachtsstoornis en hyperactiviteit.

Volgens de geneeskunde hebben mensen met ADHD de volgende kenmerken/symptomen:
  • Moeite hebben met het aandacht schenken en concentreren van taakgerichte activiteiten
  • Hebben een mate van onrust die gepaard gaat met veel in beweging zijn
  • Doen dingen voordat ze erover nadenken
  • Hebben moeite met plannen, tonen van emoties, motiveren en het meespelen van eerdere ervaringen voor in de toekomst

Volgens de geneeskunde moeten volwassenen/kinderen minimaal voldoen aan 6 van de onderstaande symptomen om gediagnosticeerd te worden met ADHD:
  • Moeite om de aandacht bij taken of spel te houden
  • Niet lijken te luisteren
  • Aanwijzingen niet opvolgen of opdrachten niet kunnen afmaken
  • Moeite met organiseren van taken
  • Vermijden of afkeer hebben van taken die langdurige geestelijke inspanning vragen
  • Dingen kwijt raken die nodig zijn voor taken
  • Gemakkelijk afgeleid worden
  • Vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden
  • Onrustig bewegen met handen en voeten of draaien op de stoel
  • Opstaan als zitten blijven verwacht wordt
  • Rondrennen of overal opklimmen als dit ongepast is
  • Moeilijk rustig kunnen spelen of ontspannende activiteiten uitvoeren
  • In de weer zijn of maar doordraven
  • Aan een stuk door praten

Het enige probleem van deze lijst met symptomen is dat dit allemaal kenmerken zijn die een normaal kind ook kan vertonen. Dit is dus normaal gedrag van een kind. Wetenschappelijk is er ook geen bewijs dat ADHD een neurobiologische aandoening is die zou behandeld zou moeten worden met medicijnen. Gedragstherapie zou eerder een positieve werking kunnen hebben dan een kind of volwassenen veel medicatie te geven die veel en vaak ook gevaarlijke bijwerkingen vertonen.

De gevaarlijke bijwerkingen van Ritalin

Ritalin is het meest voorgeschreven medicijn tegen de behandeling van ADHD. Ritalin bevat de stof methylfenidaat en valt daarmee onder de Opiumwet omdat de stof erg verslavend is en is te vergelijken met de drugs cocaïne en speed.

Hieronder vind je een aantal gevaarlijke bijwerkingen van Ritalin die te vergelijken zijn met mensen die cocaïne en speed gebruiken:
  • Problemen met de eetlust
  • Last van misselijkheid, buikpijn en maagpijn
  • Groeiachterstand
  • Vermageren
  • Vergelijkbaar met cocaïne kan er een droge mond, hartkloppingen, een gejaagd gevoel, diarree, nerveusiteit, geïrriteerdheid en stemmingswisselingen optreden
  • Verhoging van de bloeddruk
  • Verhoging van hartritmestoornissen
  • Verhoging van herseninfarcten
  • Slaapproblemen
  • Psychologische bijwerkingen zoals: emotionele onevenwichtigheid, vijandig gedragepilepsie, depressiehallucinaties, psychosen, etc.

De gevaarlijke bijwerkingen van Concerta

Concerta bevat net als Ritalin de stof methylfenidaat maar werkt langer dan Ritalin en meestal hoef je maar 1 pil per dag te nemen.

Hieronder vind je een aantal bijwerking van Concerta:
  • Hoofdpijn
  • Slapeloosheid
  • Zenuwachtigheid
  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Sufheid
  • Droge mond
  • Hartkloppingen
  • Minder eetlust

Daarnaast kan het net als Ritalin gevaarlijke bijwerkingen vertonen zoals:
  • Psychotische symptomen
  • Ernstige depressie
  • Suïcidale neigingen
  • Manie
  • Ernstige stemmingsstoornis
  • Schizofrenie
  • Psychopathische/borderline persoonlijkheidsstoornis

De gevaarlijke bijwerkingen van Strattera

Strattera is één van de gevaarlijkste medicatie voor mensen met ADHD. Uit onderzoek blijkt dat Strattera bij kinderen het risico op zelfmoord verhoogt. Naast deze gevaarlijke bijwerking zijn er nog meer gevaarlijke bijwerkingen zoals:
  • Het verhogen van de bloeddruk, hartslag en overmatig zweten
  • Snel geïrriteerd en makkelijk boos worden
  • Leverbeschadiging
  • Misselijkheid
  • Buikpijn
  • Overgeven
  • Slaperigheid
  • Hoofdpijn
  • Afgenomen eetlust

Waarschuwingen over medicatie voor mensen met ADHD

Verschillende instituten en onderzoeksrapporten waarschuwen voor het gebruik van verschillende soorten medicatie voor mensen met ADHD. Hieronder vind je een opsomming van verschillende waarschuwingen wat betreft het gebruik van medicatie voor mensen met ADHD.

  • Patiënten die Strattera gebruiken wordt geadviseerd om te stoppen met het middel zodra er bekend is dat er gele koorts of leverbeschadiging is opgetreden. Daarnaast heeft het FDA (Food and Drug Administration) geadviseerd om etiketten te gebruiken waarop wordt gewaarschuwd dat Strattera een ernstige leverbeschadiging kan ontwikkelen die kan lijden tot overlijden of een levertransplantatie.
  • Ritalin en Concerta veroorzaken zeer negatieve psychische effecten (visuele hallucinaties, zelfmoordgedachten, psychotisch gedrag, agressie en gewelddadig gedrag)
  • Uit een onderzoek, waarbij meer dan 2200 onderzoeken zijn bestudeerd, blijkt dat het nut van ADHD medicatie op lange termijn niet wordt bewezen en dat de medicatie dus niet helpen.
  • In de bijsluiter van Strattera wordt een waarschuwing genoteerd die aangeeft dat de kans op zelfmoordneigingen bij kinderen wordt vergroot wanneer dit medicijn wordt gebruikt.
  • Het Nederlandse CBG heeft een waarschuwing afgegeven voor het verhoogde zelfmoordrisico bij kinderen die Strattera gebruiken.
  • Comité voor de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties geeft een stevige waarschuwing af voor het ten onrechte diagnosticeren van ADHD en de gevaarlijke effecten van de medicatie die voorgeschreven wordt terwijl uit onderzoek blijkt dat deze niet helpen.

Het FDA heeft een lijst met medicatie opgesteld die behoren tot de "Black Box". Dit is gedaan naar aanleiding van ontelbaar veel sterfgevallen, hartaanvallen en beroertes. Hieronder vind je een lijst met medicatie die zitten in de "Black Box".
  1. Adderall Tablets (mixed salts of a single entity amphetamine product)
  2. Adderall XR (mixed salts of a single entity amphetamine product)
  3. Concerta (methylphenidate hydrochloride)
  4. Daytrana (methylphenidate)
  5. Desoxyn (methamphetamine hydrochloride)
  6. Dexedrine (dextroamphetamine sulfate)
  7. Focalin (dexmethylphenidate hydrochloride)
  8. Focalin XR (dexmethylphenidate hydrochloride)
  9. Metadate CD (methylphenidate hydrochloride)
  10. Methylin (methylphenidate hydrochloride)
  12. Ritalin (methylphenidate hydrochloride)
  13. Ritalin SR (methylphenidate hydrochloride)
  14. Ritalin LA (methylphenidate hydrochloride)
  15. Strattera (atomoxetine hydrochloride)

Lees verder

© 2014 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen RitalinBijwerkingen RitalinHet medicijn Ritalin wordt vaak voorgeschreven bij gedragsstoornissen, zoals ADHD. Ritalen heeft een aantal bijwerkingen…
Reboxetine, nieuw ADHD medicijnMomenteel wordt aan mensen met ADHD psychostimulantia als Ritalin, Concerta en dexamfetamine voorgeschreven als ADHD med…
Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?Methylfenidaat is een stof die in de vorm van ADHD medicatie voorgeschreven wordt aan met name mensen met ADHD en/of ADD…
ADHD bij kinderen behandelen met methylfenidaatADHD bij kinderen behandelen kan op diverse manieren, met en en zonder medicijnen. Er zijn diverse ADHD medicijnen die A…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.behandeling-adhd-bij-kinderen.nl

Reageer op het artikel "Gevaarlijke bijwerkingen van Ritalin, Concerta en Strattera"

Reacties

Niki, 07-05-2018 21:27 #29
Dit artikel lijkt me meer een betoog van iemand zonder kennis en ervaring met ADHD of add en een aversie tegen medicatie. Medicatie helpt!, in mijn geval en die van mijn zoon.
Zonder medicatie vindt hij het moeilijk op school en de leerkrachten ook. Met medicatie loopt het veel beter volgens mijn zoon (10 jaar). Zijn resultaten zijn van lbo naar vwo gestegen in 2 maanden. Natuurlijk is het belangrijk dit in goed overleg te doen met de arts.

Van een volwassen, ervaren ADHD-er met inmiddels veel kennis hierover in zowel de volwassenen en kinderen problematiek.

Aa, 11-05-2017 21:00 #28
Deze middelen vallen niet zonder reden onder de opiumwet! Het zijn simpelweg medicamenten die gemaakt zijn van cocaïne. Niet voor niets dat een groot deel van de bijvoorbeeld aandelenhandelaren (stressvol beroep) aan de cocaïne is omdat ze dan zich goed kunnen concentreren (het is namelijk geestvernauwend en niet geestverruimend) en langdurig 1 taak kunnen uitvoeren ook al hebben ze niet genoeg geslapen. ADHD/ADD of welke andere geesteszieke ook bestaan niet. Voor hen die hierover niets weten raad ik aan de volgende docu te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=S4UpL_Q2fDU

Inge, 09-03-2017 02:26 #27
Hallo, ik heb ADD, ben erg vermoeid, maar geen haar op mijn hoofd om medicatie te gaan slikken. Medicatie zie ik slechts als een lapmiddel om in de running te blijven in het systeem, dan maar minder functioneel en minder uren werken maar ik ben wie ik ben.

@Edwin Bezuur, 24-10-2014 00:14
#4
Jouw bericht is al oud, maar inderdaad kunnen deze middelen psychoses veroorzaken, zie de bijwerkingen maar in het artikel hierboven. Nou geef mijn portie maar aan fikkie!

Peter, 24-01-2017 11:10 #26
Ik heb van kinds af aan last gehad van ADHD en daardoor grote problemen gekregen op school, met mijn latere studie en op andere levensgebieden. Dit heb ik mezelf altijd enorm kwalijk genomen, niet wetende dat het ADHD-symptomen waren. Toen ik eindelijk de diagnose kreeg en medicijnen begon te gebruiken, hielpen die enorm om mijn klachten te verminderen. Wat had ik graag gewild dat ik ze als kind al had gehad! Iedere psychiater geeft ADHD'ers trouwens zelf de keuze om medicijnen te proberen en zegt er altijd bij dat als je negatieve bijwerkingen hebt, je er metéén mee moet stoppen. Voor degenen die hier geen last van hebben (het overgrote merendeel) zijn ze hartstikke veilig.

Romy, 15-01-2017 16:49 #25
De medicatie is een hulpmiddel. Voor kinderen en volwassenen die het op eigen kracht niet lukt om met ADHD om te gaan. En idd zal iemand die langer dit gebruikt er uiteindelijk voor kiezen om te stoppen omdat ze in de tijd van gebruiken n de rust hebben gehad het gewenste gedrag aan te leren en te handelen zodat het voor hun allemaal lukt in de maatschappij. Vaak word de medicatie voorgeschreven op het moment dat je in en negatieve visuele cirkel zit en dus voor hulp voorgeschreven.

Jolanda, 13-08-2016 08:12 #24
Goedemorgen! Zijn er mensen die Concerta en Ritalin combineren op een dag?

Jolanda, 18-05-2016 10:58 #23
Mijn zoon is overleden door het gebruik van dexamfetamine. Hij had een aandoening aan zijn hart die niet bekend was (hebben sectie laten doen). Het is bekend dat Dexamfetamine i.c.m. hart problemen dodelijk kan zijn. Mijn andere (volwassen) zoon heeft ADHD. Hij gebruikt concerta. Het is een groot dilemma waar hij voor moet kiezen. We weten dat het verschrikkelijk fout kan gaan, maar aan de andere kant kan mijn zoon echt niet zonder zijn medicijnen. Het leven zou vreselijk moeilijk voor hem zijn. Ondanks dat hij dus heel goed weet welke risico's er aan dit soort medicijnen kleven kiest hij er toch voor om het te gebruiken. Dat zou hij echt niet doen als het niet anders kon. Het is heel makkelijk om aandoeningen als ADHD te bagatelliseren als je er niet persoonlijk mee te maken hebt. En dan nog, de een is de ander niet.

Puck, 31-03-2016 11:39 #22
Dit artikel zou een stuk geloofwaardiger zijn met bronvermelding. Waar baseer je deze conclusies op? Welke onderzoeken heb je het over?

Anja, 27-02-2016 12:35 #21
Ik ben niet voor medicatie maar wel als het betekent dat een mens zich daardoor in onze samenleving zich staande kan houden en zich kan ontwikkelen tot een tevreden mens die een toekomstperspectief heeft.

Henk van Rossum, 26-02-2016 16:16 #20
De meeste van deze problemen met kinderen zouden opgelost kunnen worden met een reeds duizenden jaren beproeft Chinees kruidenmengsel. Het heet Bupleurum&Dragon bone. Het kost bijna niets en heeft geen bijwerkingen en is niet verslavend. Vraag ernaar bij uw herbalist of acupuncturist.

Marianne, 26-02-2016 14:47 #19
Ik ben 50 (sinds vandaag), ben autistisch en heb AD(H)D. Heb een parttime baan en gezin. En gelukkig zijn er medicijnen! Want anders zou ik niet kunnen functioneren zoals ik nu doe… Ik heb liever ook geen medicijnen nodig. Heb ook lang zonder gedaan en tussendoor af en toe uitgeprobeerd wat het verschil is. Het is een verschil van dag en nacht. Met functioneer ik goed, zonder dan houd ik mijn baan niet vol, cq krijg ik veel te veel ongefilterde prikkels binnen die me complete uitputten. Medicijnen filteren de binnenkomende prikkels - wat bij een niet ADHD'er automatisch gebeurt. Als ik de keus heb tussen een redelijk normaal leven met evtentuele bijwerkingen door medicatie (maar welke medicatie heeft dat niet?) OF als een ziek vogeltje op de bank liggen (wat lange tijd in mijn leven zo is geweest) dan weet ik de keuze wel… Neemt niet weg dat ik uiteraard vind dat medicijnen niet zomaar gebruikt moeten worden of voorgeschreven moeten worden. Maar ik weet dat bij veel kinderen en volwassenen er een wereld van verschil is tussen wel gebruiken en niet gebruiken!

Pieter, 26-02-2016 09:00 #18
Er zijn al meerdere keren dergelijke geluiden rondgegaan, ik zou dit niet een stempel gaan geven als "eenzijdig" of "antipolitiek". Voor de medicatie bij kinderen is het naar mijn idee zaak om te proberen (en ja dat lijkt me heel moeilijk) te zien wat het verschil is tussen normaal gedrag voor een kind en wat niet. Dan nog moet je maar zien uit te vissen of het niet normale gedeelte ADHD zal zijn. Voor een volwassene is dit net zo goed van toepassing en misschien hebben we als volwassene wel heel snel; zoiets van… "dat is ADHD want ik heb die kenmerken"

Mijn dochter is op eigen initiatief gestopt met Ritalin, het vlakt af, dat is een eigenschap die ik dan wel herken. Als volwassene met (ADHD) kenmerken… kan ik het gevoel herkennen, bij heftige emoties neem gerust een ritalin en even later zijn die emoties aardig minder heftig, maar of dat zo wenselijk is…? Een slaappil is fijn voor als je echt goed uitgerust moet zijn en moeite hebt met slapen, maar elke nacht…?

Goed dat het issue onder de aandacht gebracht wordt, dat brengt de discussie op gang en gaan hopenlijk steeds meer mensen kijken naar wel/niet goed voor kind of zichzelf. Daarnaast kan er dan bewustwording komen over hoe op een andere manier met (de kenmerken van) ADHD om te gaan.

Natascha, 25-02-2016 22:27 #17
Zodra onze zoon de diagnose ADHD kreeg, was voor het GGZ duidelijk dat hij aan de ritalin moest! Nou dat dacht ik niet! Nergens vond ik ook maar een site die mij gerust kon stellen over wat dit medicijn met onze zoon zou doen, nu en later als hij volwassen is. Dit blijkt zelfs niet getest te zijn! Onze zoon heeft de meeste baat bij rust, begrip en verandering van klas te hebben. Wij zijn zonder medicatie maar met gesprekken over ADHD en de aanpak van bepaalde situatie's een heel eind verder gekomen dan we hadden verwacht, en het gaat op wat momenten na best goed. Ik heb zelf ervaren hoe snel er medicatie voor iets wordt voorgeschreven terwijl dit niet altijd meteen nodig is, en ja IK had last van het gedrag van mijn zoon, maar om nou medicatie erin te gooien zodat ik rust heb (zoals in ons geval dus was / zal zeker niet voor iedereen zo zijn) Dat vind ik niet normaal. Kijk eerst eens of het ook anders kan, en ga niet klakkeloos medicatie geven. Dit bericht geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik gelijk had over de voorgeschreven ritalin…

Ccj, 25-02-2016 21:04 #16
Adhd is aangeboren hersenafwijking die zichtbaar is op scans. Er is dus wel degelijk een verschil met "andere" kinderen. Adhd is niet te genezen met medicijnen. Dat weten alle ouders die een kind heeft met adhd. Mijn dochter heeft methylfenidaat en ze voelt zich een stuk prettiger wanneer zij deze medicijnen krijgt. Het is de bedoeling dat kinderen met adhd zichzelf vaardigheden leren zodat ze die medicijnen op latere leeftijd niet meer nodig hebben. Het is dus niet dat de medicijnen niet meer werken. Een kind wordt ook ouder en wijzer. Mijn dochter kan bijvoorbeeld niet goed plannen of taakgericht activiteiten doen zonder afgeleid te worden. Met BEHULP van de medicijnen leren ze met minder afleiding deze vaardigheden eigen te maken.
Ik ben totaal niet VOOR deze medicijnen en zou ze het liefst niet geven. Maar wij als ouders zien dat dat haar helpt en dat ze weer gelukkig is. Ze mag hier ook zelf over mee beslissen.
Ik onderschat geen enkel medicijn.
Maar Let wel… er zijn heel veel dingen slecht voor kinderen. Denk maar eens aan suiker! Veel grotere drugs bestaat er niet!

Menno, 25-02-2016 19:59 #15
Nou nou de redactie infoteur is een erg eenzijdig in het verhaal.
Afkammen wie zegt dat het artikel nogal eenzijdig is en goedkeuren wie erin kruipt… keurig.

Schei toch uit… eenzijdige anti politiek.

Natuurlijk is methylfenidaat niet gezond dat snapt elke ouder, een paracetmol ook niet. Het "geneest" ook niet. Nee dat kan ook niet want het is geen ziekte.
Ga je het snuiven? Ja dan gaat het fout, daar wordt iedere gebruiker voor gewaarschuwd. Als het fout gaat is het niet de schuld van het middel maar van de gebruiker.

Ik ben in het kamp liever geen methyl begrjp me goed maar gebruiken we het niet (in minimale dosering met als vervanging van meer L theanine) dan doe ik mijn kind tekort.

Info-4u (infoteur), 25-02-2016 17:20 #14
Ik heb zelf last van ADHD in mijn hoofd, wat inhoud dat ik met meerdere opdrachten tegelijk in de war raakt, of gestressd raak, wat uiteindelijk kan leiden tot woeden, mijn mening is dan ook dat medicijnen als hierboven alleen aan kiinderen mag worden gegeven die ADHD hebben of een andere soort van autisme, of bij eventuele andere aandoeningen waarbij het werkt, ik gebruik dagelijks 16mg en het werkt goed, zolang je je aan de doktersvoorschriften houdt gaat alles goed naar mijn mening.

Waar het fout gaat in de hedendaagse maatschappij is niet bij de gevaarlijkheid van de medicijnen maar bij het toekennen van deze medicijnen, tuurlijk ze kunnen verslavend zijn maar bij goed gebruik gaat het gewoon goed. Maar op dit moment wordt aan elk druk kind dit soort spul voorgeschreven en dan wordt het schadelijk, want zij hebben het niet nodig, het is bij hun de jeugd en hun speelsheid dat ze niet stil kunnen zitten.

Carla, 25-02-2016 12:45 #13
Gelukkig heeft mijn kind zelf besloten met Medikinet te willen stoppen.
Ritalin was niks qua heel snel uitgewerkt (rebounds)
Concerta was ronduit drama: liep als 8 jarige als een bezopene te raaskallen qua rebound.
Equasym was ook sneller uitgewerkt dan einde schooldag
Medikinet hetzelfde verhaal: inmiddels 13 jaar en zelfstandig schooldag regelen.
Kind besloot er zelf mee te stoppen… NIEMAND heeft wat gemerkt hiervan!
Kortom, na 5 jaar blijkt werking idd niet meer te voldoen en doet kind het nu prima op eigen kracht…

Amber Edwards, 24-02-2016 18:09 #12
Ik gebruik t al een paar jaar ritalin/concerta maar zal dit voorleggen aan mijn psychiater.

Een Ouder, 24-02-2016 17:07 #11
Mijn zoon gebruikt concerta en reageert er erg goed op! Wij hebben een medicatietest met hem gedaan via de kinderarts en apotheek en bleek achteraf dat hij heel erg heftig reageerde op ritalin, vooral de rebounds.
Ritalin kan eventueel kinderen afvlakken, bij conerta is dit niet het geval omdat het een langzame afgifte heeft. Het haalt de scherpe kantjes van het drukkere gedrag af maar werkt erg goed voor de concentratie.
Als je kind oud genoeg is, kan je altijd overleggen of hij of zij het nog steeds nodig vindt om het te gebruiken. Omdat je met het medicijn kan spelen, je hoeft het niet af te bouwen.
Als je kind zelf aangeeft dat hij of zij zich er prettiger bij voelt in de klas, en de kinderarts staat er achter, waarom dan niet?

Simone, 24-02-2016 11:09 #10
Ik heb zeven jaar Ritalin gebruikt voor mijn zware vermoeidheid klachten. Verslavend nee, want ik kon zo een paar dagen stoppen, ik was dan alleen weer mijn eigen ik, doodmoe.
Het geeft mij wel energie gegeven die mijn eigen ik niet heeft, dus ik kon er af en toe iets doen.
Na zeven jaar verloor het zijn werking en sinds een paar maanden krijg ik dexamfetamine, veel minder heftig, rustigere opbouw van de energie en niet zo'n zware naklap als het uitgewerkt is. Maar inderdaad het is allemaal één pot nat, wat ik ook neem, ik gebruik in principe gewoon drugs, alleen ben ik niet verslavend aangelegd en kan elk moment stoppen ermee.
Het nadeel daarvan is wel, dat ik niet meer kan doen wat ik nu wel kan, elke dag stukje huis schoonmaken, boodschappen doen, etc. Want die zware chronische vermoeidheid maakt mij pas een zombie.

Anita, 24-02-2016 07:24 #9
Ik vind het onzin, ze schrijven het je kids niet voor niks voor om beter te functioneren in school en in het dagelijks leven. Het is ook nodig om het kind rustig te houden en weet om te gaan met zijn drukte. Als je je niet kan concentreren is het heel mooi dat het medicijn er is. Dit zijn mensen die zelf niet zo'n kind hebben en ook niet weten hoe het is om het elke dag mee te maken de drukte en de aandacht die ze vragen elke dag.

Maudy, 17-02-2016 18:17 #8
Veel informatie klopt niet en de bijwerkingen treden op als je lichamelijk nog niet gewend bent aan het medicijn of een verkeerde dosering gebruikt. En daarnaast is er niemand die beweert dat deze medicatie helpt tegen het hebben van add of adhd want daar kun je niet van genezen. De medicatie is enkel en alleen bedoeld ter symptoombestrijding omdat gedragstherapie echt niet effectief genoeg is voor de meeste mensen. Medicatie maakt het leven met add of adhd een stuk dragelijker voor een groot deel van de mensen. Echter reageert niet iedereen er even positief op maar dat is met ieder medicijn.

Dity, 06-12-2015 22:03 #7
Wat jammer dat de beheerder van deze site niet tegen kritiek kan, zie de reacties op enkele kritische noten hieronder. Ik ben het persoonlijk volledig eens met Niels en Lodewijk. Er zijn idd vervelende bijwerkingen. Net zoals die er zijn bij een paracetamol (de bijsluiter wel eens gelezen? Er zijn ook doden gevallen door Paracetamol gebruik). Heeft u enig idee van de schade die u en al uw medefundamentalisten toebrengen aan de maatschappelijke acceptatie van mensen met AD(H)D? De misvormende beeldvorming? Mensen zijn vaak verbaasd als ik vertel dat ik ADD heb. Ik ben blijkbaar verrassend normaal…
En ik heb een dringend verzoek aan de schrijver van dit artikel: doe ditzelfde onderzoek eens naar medicatie tegen epilepsie, diabetes, glaucoom, hartziekten enz enz enz. Ook daar zult u gevaarlijke bijwerkingen tegenkomen. Toch vinden we het doodnormaal dat deze patiënten deze medicatie gebruiken. Medicatie werkt bovendien bij iedereen anders. Wat bij de ene werkt, werkt bij de ander volkomen verkeerd. Dat is bij ADHD niet anders dan bij hart- en vaatziekten. 'Ja maar dat is anders' zult u zeggen. Nee. Dat is niet anders. Heeft u zelf trouwens ADHD? Wij hier wel. En wij hebben fantastische ervaringen met medicatie. Zoals de meeste gebruikers van Ritalin dat hebben. Maar helaas: daar lees je weinig over. Want die verhalen scoren niet…

Julia, 09-07-2015 15:01 #6
Zoals met meer zaken moet er altijd een afweging gemaakt worden of de voordelen tegen de nadelen opwegen. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dergelijke geneesmiddelen goed kunnen helpen, maar ze dienen niet zomaar voorgeschreven te worden. Eerst moet gekeken worden of er een alternatief voor is. Maar tijdelijk kunnen deze medicijnen wel helpen, zolang men niet teveel last van eventuele bijwerkingen heeft.

Nora, 01-11-2014 20:10 #5
Dag allen,

Ten eerste vind ik het super DOM dat mensen zonder enkele ADD/ ADHD klachten met meth. Beginnen en dan vervolgens klagen over de gevolgen! Eigen schuld dikke bult!

Nu over het gebruik ervan: ik gebruik het al ruim 10 jaar! Wissel om de half jaar af met ritalin en concerta. Zodra er ernstige bijwerkingen ontstaan stop er direct mee!
Ik heb zelf nergens last van! Behalve veel zweten en thats iT. Nooit van afgevallen of aangekomen.
De genoemde bijwerkingen in de artikel komt meestal voor bij mensen die geen ADHD hebben maar toch denken dat ze het hebben en toch besluiten om te starten. Dan is het je eigen schuld! Niet ieder medicatie werkt hetzelfde als bij een ander. Dat is net zo als bij alcohol: niet iedereen reageert er positief op.

Edwin Bezuur, 24-10-2014 00:14 #4
Mijn vriendin heeft afgelopen zaterdag zelfmoord gepleegd en zij gebruikte ritalin en snoof het ook, aangezien ze zaterdag ook nog heel veel wijn had gedronken denk ik dat ze in een psychose is geraakt omdat ze ineens heel jaloers werd op een feestje en heel onredelijk, schreeuwen slaan en hele rare dingen begon te roepen en tijdens de ruzie die toen ontstond zag een blik in haar ogen die ik nog nooit gezien had… Ze heeft zich in die nacht opgehangen waar ik helemaal kapot van ben. Kan iemand mij vertellen of ik gelijk heb dat ze in een zware psychose terecht gekomen zou kunnen zijn en tot deze actie over is gegaan? Want er was geen reden voor haar om zichzelf van het leven te beroven.

Niels, 12-10-2014 10:18 #3
Het is waar dat Ritalin (en evt. andere varianten) momenteel omstreden is m.n. bij gebruik door volwassenen en de verwijzing naar de FDA is terecht. Daarmee houdt het dan ook wel op met de legitimiteit van dit artikel en toon en gebrek aan onderbouwing zijn soms ronduit stuitend. Met zinnen als "Dit is dus normaal gedrag van een kind" en "Gedragstherapie zou in mijn ogen eerder een positieve werking hebben dan een kind of volwassenen vol te proppen… " (zonder enige empirische onderbouwing) spreken boekdelen. Het loopt nog verder uit de hand met het aanhalen dat methylfenidaat op de lange termijn niet geneest en "dus" niet werkt, waarbij algemeen bekend is dat het middel alleen tijdelijk onderdrukt ( en in die zin wel degelijk effect heeft), een pure drogredenering. Weinig subtiele vergelijkingen met cocaine zoals bepaalde bijwerkingen maken de onpasselijke bangmakerij af. Het zou de anti-ADHD/Ritalin fundamentalisten zoals deze auteur sieren als ze eens zich focusten op een positieve benadering met het voordragen van alternatieven met bewezen werking, op basis van een stuk erkenning en begrip. Ik ben dan de eerste die luistert.

Lodewijk, 11-09-2014 10:07 #2
Dit hele artikel is doordrenkt van onwaarheden, die met zulke stelligheid worden gebracht dat je het regelrechte leugens mag noemen. Bovendien worden bij al deze desinformatie nergens een bronnen van wetenschappelijk onderzoek genoemd of onderbouwingen gegeven. Gevolg: volledig onnodige bangmakerij.
In werkelijkheid wordt methylfenidaat - om maar het meest gebruikte middel te noemen - al sinds 1937 aan kinderen gegeven ZONDER ernstige bijwerkingen. Het enige gevolg kan zijn dat kinderen na jarenlang gebruik 1 á 2 % achterblijven in lengte en gewicht ten opzichte van het gemiddelde van leeftijdsgenoten. Daarom worden kinderen regelmatig door hun arts gemeten en gewogen. Verder is methylfenidaat NIET verslavend - wel is bekend dat onder mensen die drugs gebruiken een relatief hoog aantal mensen met ADHD zitten die GEEN medicatie gebruiken; drugs als een vorm van zelf medicatie. Reactie infoteur, 11-09-2014
Ik vind het jammer dat mensen zoals u niet in willen zien dat deze medicatie al voor veel slachtoffers heeft gezorgd. Het FDA (Food and Drug Administration) heeft voldoende onderzoek gedaan naar deze medicatie die aantonen dat deze middelen schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen.

Zolang u, uw ogen sluit voor de productie van deze gevaarlijke medicatie door de farmaceutische industrie, bent u niet veel beter dan zij.

Daarnaast neemt u het mij kwalijk dat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor mijn verhaal is terwijl u zelf uw mening niet eens onderbouwd met wetenschappelijke publicaties. De FDA (Food and Drug Administration) is een organisatie die vele wetenschappelijke studies heeft verricht naar deze middelen en de effecten hiervan.

Als u blijft beweren dat mijn verhaal vol onwaarheden zit dan zou ik als ik u was maar contact opnemen met het FDA (Food and Drug Administration). Misschien dat u dan beter daar uw gal kunt spuwen in plek van inzien dat deze medicatie al genoeg mensenlevens eist.

Met vriendelijke groet.

Selwyn (infoteur), 14-04-2014 12:05 #1
Goed artikel en het is nodig dat men zich hier bewust van wordt. De maatschappij moet ingericht worden op verschillende persoonlijkheden en dat geldt ook op het gebied van onderwijs, thuissituatie en werk(omgeving). Reactie infoteur, 15-04-2014
Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor je reactie.

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 14-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 29
Medische informatie…
Schrijf mee!