InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?

Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?

Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk? In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was overgewaaid. In 2015 dook het plots weer op in Zuid-Korea. De Wereldgezondheidsorganisatie vreest voor een snelle verspreiding van dit vervelende coronavirus. Het MERS-virus leidt vooral tot klachten met de ademhaling, maar kan ook symptomen als koorts teweegbrengen. Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en kan het leiden tot een pandemie? En welke symptomen kunnen wijzen op de aanwezigheid van het MERS-virus?

Wat is het MERS-virus?

MERS staat voor "Middle-East Respiratory Syndrome", letterlijk "Midden-Oosten Ademhalingssyndroom". Het virus leidt tot vervelende klachten aan de luchtwegen en kan de getroffen persoon snel treffen met ademhalingsmoeilijkheden. De Wereldgezondheidsorganisatie beschouwde in 2015 de verspreiding van het virus als zorgwekkend. Niet alleen het Midden-Oosten werd getroffen maar ook West-Europese landen als Nederland, Duitsland en Engeland, net als de Oost-Aziatische landen Maleisië en de Filippijnen. Maar ook in de Verenigde Staten zijn er gevallen van MERS bekend.

MERS-virus: waar?

Slachtoffers

Midden mei 2014 raakte bekend dat het MERS-virus ook al in Nederland had toegeslagen. Op korte tijd na een eerste besmetting raakte al opnieuw een Nederlander met het virus besmet. Eerst trof het virus een Nederlander die op reis was geweest naar Saudi-Arabië. Saudi-Arabië is het land waar het virus zich oorspronkelijk ontwikkelde, meer bepaald in 2012. Van daaruit verspreidde het zich verder naar de rest van het Midden-Oosten en naar Europa, Azië en Amerika. In 2015 sloeg het MERS-virus opnieuw toe in Zuid-Oost-Azië, meer bepaald in Zuid-Korea en Thailand.

Situatie

Tussen 2012 en 2017 zijn er over de hele wereld meer dan 2000 gevallen van het MERS-virus waargenomen, waarbij er sprake was van een sterftegraad van meer dan 30%. In Nederland zijn twee gevallen bekend van mensen die besmet geraakten met het MERS-virus. Het ging om reizigers die terugkwamen van een reis naar Saudi-Arabië. In België werden voorlopig geen besmettingen met het virus geconstateerd.

MERS-virus symptomen

Besmettelijk

Het MERS-virus wordt overgedragen op de mens via contact met dromedarissen en kamelen. Het is op deze manier dat het virus haar opgang maakte in Saudi-Arabië. Op welke manier het virus via kamelen wordt overgedragen is nog onduidelijk maar men raadt alleszins het drinken van kamelenmelk af. Een overdracht van mens tot mens kan voorkomen via fysiek contact met een besmet persoon. De ontsteking aan de luchtwegen veroorzaakt door dit virus kan levensgevaarlijk zijn.

Symptomen

Het MERS-virus kan in het algemeen leiden tot symptomen als:
  • koorts
  • hoofdpijn
  • kortademigheid
  • ademhalingsproblemen

Hoe gevaarlijk is een coronavirus?

Het MERS-virus is een virus dat behoort tot de groep van de Coronavirussen, waartoe ook het bekende SARS-virus (Severe Acute Respiratory Syndrome) behoort. Dat virus trof zowat 8000 personen vanaf het jaar 2003 en leidde in ongeveer 700 gevallen tot de dood. Het SARS-virus leidde op korte tijd tot een paniekgolf maar deinde ook weer snel uit. Bij MERS is het 1 op de 3 gevallen van besmettingen die al een dodelijke afloop kenden.

Is er een kans op een pandemie?

De Wereldgezondheidsorganisatie beschouwt het MERS-virus dus als vrij gevaarlijk, hoewel dit door sommige gezondheidsexperts in twijfel wordt getrokken. Of het virus kan uitgroeien tot een pandemie is afwachten, maar de snelle verspreiding over grote delen van de wereld lijkt verontrustend. Bij personen met koorts en tegelijk klachten aan de luchtwegen is een nauwgezette opvolging van de symptomen steeds vereist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuw SARS-virus, MERSNieuw SARS-virus, MERSHet SARS-virus is een virus dat de ernstige ziekte SARS veroorzaakt. In 2013 is er een nieuwe variant van dit virus, dat…
Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandelingNieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandelingWat zijn de symptomen MERS? De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft op 28 mei 2013 gewaarschuwd voor het nieuwe SARS…
MERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijkMERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijkHet MERS-virus (MERS-CoV) is een bijzondere variant van het Coronavirus. De officiële naam van de ziekte is Middle East…
Het MERS-coronavirus, de moderne SARSHet MERS-coronavirus, de moderne SARSHet Middle East Respiratory Syndrome (MERS) is een virale ziekte die voor het eerst werd gediagnosticeerd in Saoedi-Arab…
MERS-virus: symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandelingMERS-virus: symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandelingHet Middle-East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-coronavirus of MERS-CoV) is een ernstige luchtweginfectie die het…
Bronnen en referenties
  • http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1888000/2014/05/16/Angst-voor-een-pandemie-Alles-wat-u-moet-weten-over-MERS.dhtml
  • http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/eerste-nederlander-besmet-met-mers-virus/article-normal-143301.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Middle_East_respiratory_syndrome_coronavirus (bronnen geraadpleegd op 24/07/2015).
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Middle_East_respiratory_syndrome (geraadpleegd op 30/04/2017 en op 14/042018).

Reageer op het artikel "Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalingsmoeilijkheden
Medische informatie…
Schrijf mee!