InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoening

Pijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoening

Pijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoening In de westerse wereld is pijn in de rug een van de meest voorkomende aandoeningen. Het dagelijks leven wordt hierdoor sterk beïnvloed. De rugpijn kan een gevolg zijn van neuropathische pijn of zenuwpijn maar het is ook mogelijk dat er sprake is van een hernia of ischias. De behandeling van rugklachten heeft in de loop der jaren grote veranderingen ondergaan. Vroeger werd langdurige bedrust voorgeschreven. Tegenwoordig zijn er andere mogelijkheden om de aandoening te genezen en de klachten te laten verdwijnen.

Oorzaak van rugpijn

Soms hebben mensen last van lage rugpijn terwijl er geen sprake is van een hernia maar alleen van een verkeerde houding. Het is algemeen bekend dat wanneer iets pijn doet we gaan proberen om dit te omzeilen. Dan kan men een verkeerde houding gaan aannemen. Een verkeerde houding kan door de fysiotherapeut gecorrigeerd worden. Ook kunnen we zelf veel doen om een juiste houding te behouden. Pijn in de rug kan men globaal verdelen in:
  • Spit in de rug of lumbago
  • Ischias
  • Hernia

Spit in de rug of lumbago

Bij spit in de rug ontstaat de pijn na een plotselinge beweging. Bijna iedereen heeft hier wel eens last van. De pijn zit hierbij tussen de onderste ribben en de billen. Zes tot negen van de tien mensen hebben wel eens last van deze heftige lage rugpijn. Als de pijn langer dan drie maanden blijft aanhouden dan is er sprake van chronische rugpijn. In verreweg de meeste gevallen zal de pijn vanzelf verdwijnen binnen een periode van zes weken, mits er geen beschadigingen zijn. Maar het is wel een teken dat er onstabiliteit in de rug is. De oorzaken van spit kunnen o.a. zijn:
  • Overbelasting van de rug
  • Een verkeerde beweging
  • Zwaar en/of verkeerd tillen
  • Een slechte lichamelijke conditie
  • Overgewicht
  • Te zware borsten
  • Verkeerde of verkeerd gedraaide beweging

Versleten rug

Vroeger was er vaak sprake van een "versleten rug". Dit komt veel voor in de bouw maar ook in de verpleging waar vaak zwaar getild moet worden en waar niet altijd de juiste hulpmiddelen voorradig zijn. Deze vorm van rugklachten zal in de toekomst verminderen omdat de arbeidsomstandigheden van mensen verbeteren. Echter een hoog werktempo en hoge belasting geven toch meer kans op rugklachten.

Ischias

Ischiadicus neuritis is een verzamelnaam van symptomen die te maken hebben met de belangrijke zenuw die loopt vanaf de onderste ribben tot aan onze voeten. Ischias ontstaat door druk op de zenuw in deze langste zenuw van het lichaam. Dit is de nervus ischiadicus. Gevoelloosheid en spierzwakte kunnen het gevolg zijn van de pijnen in de rug of in de billen en benen. Meestal zit de pijn aan één kant van het lichaam. Deze pijn kan heel heftig zijn. Oorzaak kan zijn:
  • Zwangerschap en bevalling
  • Stress kan een oorzaak zijn van ischias
  • Een verschuiving van de wervel
  • Beknelling van de beenzenuw in de bil
  • Ontsteking aan de gewrichten in de rug

De pijn kan licht zijn maar ook hevig en branderig. Een vervelende bijkomstigheid is de spierkramp die vaak optreedt bij ischias. Men heeft pijn van de rug tot aan de voet. Ook ontstaat vaak een tintelend gevoel in de benen.

Wat is een hernia

Een hernia betekent letterlijk uitstulping. Deze uitstulping drukt op de zenuw en dat veroorzaakt de klachten. Meestal vinden we de uitstulping in de rugwervels maar het is ook mogelijk dat een hernia op andere plaatsen optreedt. Er ontstaat pijn in de billen, in de benen en in de voet. Zo kan ook sprake zijn van een nekhernia.

Hoe ziet de wervelkolom eruit

Onze wervelkolom bestaat uit wervels en tussenwervelschijven maar ook uit spieren, pezen en banden die de wervels op hun plaats houden. We hebben zeven nekwervels, twaalf borstwervels en vijf lendenwervels. Deze zijn verbonden met tussenwervelschijven. Ontstaat hier een uitstulping dan is er sprake van een hernia. Deze kan op een zenuwbaan drukken en het gevolg is dat men pijn heeft die uitstraalt naar benen en soms naar de voet. Er kunnen zelfs verlammingsverschijnselen ontstaan zoals het gevoel van een "dode voet'. Door hoesten, niesen of persen kan de pijn erger worden omdat de druk dan groter wordt.

Oorzaak van een hernia

De oorzaak van hernia is vaak slijtage aan de tussenwervels. Bij het proces van verouderen kan slijtage aan de tussenwervels gemakkelijk optreden. Als we ouder worden verdrogen de tussenwervelschijven en zakken ze enigszins in elkaar. Ook zijn er mensen die de rug verkeerd belasten. Mensen boven de vijftig jaar hebben vaak last van rugklachten waarbij er een vernauwing van het wervelkanaal optreedt. Dit noemen we stenose. Men denkt dat zwaar werk of veel tillen de oorzaak is van een hernia doch dit is niet altijd het geval. Erfelijke factoren kunnen ook een rol spelen.

Hoe wordt vastgesteld of er sprake is van een hernia

Men begint met het maken van een röntgenfoto. Hierop is alleen te zien of er afwijkingen zijn maar de hernia is niet te zien op een röntgenfoto. Daarom zal er daarna zal een MRI scan worden gemaakt van de wervelkolom. Op de scan is de hernia wel nauwkeurig te zien.

De behandeling

Soms moet er gekozen worden voor een operatie maar eerst zal geprobeerd worden met pijnstillers en bezoek aan de fysiotherapeut de klachten te laten verdwijnen. Er worden Ontstekingsremmers en spierontspanners aangeboden. Opvallend is dat de behandeling nogal verschillend kan verlopen. In de ene regio zal men vijf maal zoveel kans hebben om geopereerd te worden dan in een andere regio. In totaal is de schatting dat 75000 mensen per jaar te maken krijgen met een hernia. Er zijn grote verschillen in kwaliteit van de behandeling. U kunt zelf bepalen welke behandeling het beste bij u past via patiëntenfederatie NPCF. De Nederlandse Vereniging voor rugpatiënten (NVVR) kan u helpen om een juiste keuze te maken. Zie hiervoor: nvvr

Aanpassingen die niet veel moeite kosten

In feite zijn onze huizen niet ingericht om het eenvoudig te maken voor mensen met rugklachten. Als we goed nadenken zijn er echter met kleine veranderingen soms goede resultaten te bereiken. Enige voorbeelden zijn:
  • Het plaatsen van de wasmachine en vaatwasser op een verhoging
  • De koelkast hoger laten plaatsen
  • Toilet kan verhoogd worden
  • Slaapkamer aanpassen met juiste matrassen en bedden op goede hoogte
  • Niet bukken voorkomen maar door de knieën zakken
  • Instappen in auto eerst gaan zitten en dan benen bijtrekken
  • Vaker een stoel pakken om klusjes te doen die men ook zittend kan doen

In principe is het van belang dat u goed nadenkt bij het bewegen. Vaak zijn we gewend de dingen snel en daardoor ook achteloos te doen. Dit kan pijn geven die soms wel te voorkomen is. Niet steroïde ontstekingsremmende middelen zoals Ibuprofen of carbasalaatcalcium worden veel gebruikt. Deze middelen die we NSAID's noemen zijn zonder recept verkrijgbaar. Maar lees wel goed de bijsluiter. Activiteit en bewegen zijn belangrijk maar wel op de juiste manier. Soms is afwisselend rust en actief zijn de beste methode.
Gerelateerde artikelen
Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie, ook wel ischias genoemd, is een vervelende uitstralende zenuwpijn ter hoogte van de heup. Het begint in de r…
Ernstige pijn achterkant been van zitvlak tot hielErnstige pijn achterkant been van zitvlak tot hielHeeft men veel pijn aan de achterkant van het been, dan kan het Ischias zijn. Het wordt niet veroorzaakt in de benen zel…
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Wat is een versleten rugDe term versleten rug wordt vaak gegeven. Toch hebben al de mensen met deze diagnose niet dezelfde aandoening. Deze term…
Ischias of zenuwpijn: Oorzaak en symptomenIschias is de naam voor een syndroom dat wordt gekenmerkt door pijn die uitstraalt langsheen de heupzenuw. Deze zenuw is…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsplein.nl
  • www.rugpijnweg.nl
  • NVVR.nl
  • De apotheek.nl

Reageer op het artikel "Pijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoening"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!