InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Veroorzaakt elektroallergie spierkramp
mijn kijk op

Veroorzaakt elektroallergie spierkramp

Veroorzaakt elektroallergie spierkramp Spierkramp kan erg vervelend en behoorlijk pijnlijk zijn. Vervelend wanneer je tenen zomaar pijnlijk krom gaan staan en dit alleen op te lossen is door met je handen dit weer recht te buigen of ergens met je tenen tegenaan te duwen. Pijnlijk wanneer je kuit plotseling een felle en stekende pijn geeft en het verdere lopen onmogelijk maakt. Kramp in de kuit, kramp in je tenen! Hoe kan het gebeuren?

Kramp in de spieren

De normale situatie is dat een deel van de spiervezels zich samentrekken en het andere deel van de spiervezels hebben dan rust. Bij kramp in de spieren wordt de rustperiode en het samentrekken van de spiervezels té snel afgewisseld. De spier blijft té lang aangespannen. Kramp in de spieren kan in het hele lichaam optreden, maar het meest in tenen, voet(en), kuit(en), scheenbeenspier(en) en hand(en). Kramp in je middenrif kan voorkomen tijdens het hardlopen. Dit zijn dan de steken die je soms voelt tijden het hardlopen. Meestal is de oorzaak dat je middenrif niet genoeg zuurstof krijgt. Even iets minder tempo en de steken verdwijnen.

Kuitkramp

Kuitkramp kan zo heftig en pijnlijk zijn, dat na de kramp, de hele kuit dik aanvoelt en het niet mogelijk is om je voet goed af te wikkelen zonder pijn. Dit kan wel een volle dag duren. Wees erop verdacht dat wanneer de pijn langer duurt er misschien wel een spierscheuring (zweepslag) heeft plaats gevonden (meestal hoor je dan ook een knappend geluid).

De oorzaken van kramp

Eén duidelijke oorzaak voor kramp is er niet. Een aantal oorzaken kunnen zijn:
  • overbelasting van de spieren;
  • tekort aan calcium, magnesium of natrium;
  • tekort aan vitamines;
  • zoutverlies door te weinig vocht of veel transpireren;
  • zuurstoftekort;
  • vermoeidheid;
  • extreme kou waardoor de spieren verkrampen.

Ook elektroallergie kan een oorzaak zijn

Een van de veelgehoorde klachten bij gevoelig zijn voor elektromagnetische velden, zijn gespannen spieren en kramp. Zowel overdag als ís nachts. Elektromagnetische velden van onder andere:
  • wifi;
  • DECT telefoon;
  • GSM,- UMTS- en LTE masten;
  • C2000 mast en P2000 mast (P2000 is een van de onderdelen van het C2000 alarmeringsnetwerk);
  • het lichtnet;
  • slimme meter.

Veel last en pijn van spierkramp?

Al langere tijd een gevoel van onwelbevinden? Niet lekker in het vel zitten? Veel kramp en andere vage klachten? Klachten waar je niet meteen de huisarts om raad vraagt? Bekijk onderstaande lijst eens en vul in wat van toepassing is:

KlachtenVul in
Algeheel niet goed voelenJa/ neen
Vermoeidheid (tot het extreme toe)Ja/ neen
HoofdpijnJa/ neen
DuizeligheidJa/ neen
HartkloppingenJa/ neen
Krampen (met name in benen)Ja/ neen
Spierspanningen tot krampJa/ neen
Pijn in gewrichtenJa/ neen
ConcentratieproblemenJa/ neen
Vreemde trilling (schokken) in benenJa/ neen
Minder goed geheugenJa/ neen
Druk/suizingen in oorJa/ neen
Soms minder goed zienJa/ neen
Steken in hoofdJa/ neen
Branderige ogen, wazig zienJa/ neen
Huidtintelingen (huidsensaties)Ja/ neen
SlaapstoornissenJa/ neen
Versprekingen(niet op begrippen kunnen komen) en schrijf (type)foutenJa/ neen

Mogelijk elektroallergie of elektrogevoelig

Wees alert wanneer bij de helft (of meer) van deze symptomen ja ingevuld is. De mogelijk bestaat dat de elektromagnetische velden de oorzaak zijn. Wees echter niet verbaasd dat de arts gaat zeggen; ''het zit tussen de oren'' of "daar zijn geen bewijzen voor ''. Bij het vermoeden van gevoelig reageren op deze straling neem dan zelf initiatief. In wachtkamers van huisartsen is het bovendien een bron van elektromagnetische velden, door alle smartphones, wifi, alarminstallatie, DECT telefoon en TL verlichting. Zoek uit of de klachten veranderen na een week zonder elektromagnetische straling. Schakel de Wifi uit (ga aan draad), doe de DECT telefoon uit (ga aan draad), zet de smartphone of mobiel uit en trek alle stekkers van de slaapkamer eruit (of zet de betreffende stroomgroep uit). Bij te dicht wonen onder zendmasten, zoek een vakantieplek waar deze niet staan. Hopelijk zal de kramp in de spieren dan verdwijnen. Dan is zeker de mast de oorzaak.

Wat de oorzaak ook is: bij kramp is het noodzaak om de opgetreden reflex te doorbreken. Dat spiervezels weer normaal gaan aanspannen en ontspannen. De meest effectieve manier om de kramp op te heffen is de verkrampte spier te rekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Veel mensen herkennen het, midden in de nacht wakker worden doordat de kramp op dat moment in je kuit schiet. Kuitkramp…
We slapen slecht en zijn doodmoemijn kijk opWe slapen slecht en zijn doodmoeNederlanders zijn massaal moe. Mensen kunnen niet inslapen. Pas tot ver na middernacht slapen ze pas in (2.00 uur) en ku…
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Hals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remediesHals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remediesHet hebben van kuitkramp heeft iedereen weleens. Krampen op andere plekken in het lichaam zoals de nek, hals of rugspier…
Kramp in kuit tijdens slapen: oorzaken kuitkrampen 's nachtsKramp in kuit tijdens slapen: oorzaken kuitkrampen 's nachtsHeb je last van kramp in de kuit ofwel kuitkrampen tijdens het slapen? Gemiddeld 40 procent van alle oudere Nederlanders…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CC-BY-SA-3.0, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/kramp/item31776
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierkramp

Reageer op het artikel "Veroorzaakt elektroallergie spierkramp"

Reactie

Riekie Ripke, 28-01-2016 13:37 #1
Hartelijk dank voor het berichten over de kramp en Electro smog. Ik heb vier! masten achter mijn huis staan en heb al tijden last van zeer pijnlijke krampen e.d. in mijn benen en slecht slapen. Stress verergert deze klachten. Wat raadt u aan naast verhuizen?
Met vr gr
Riekie ripke Reactie infoteur, 28-01-2016
Hallo Riekie,

zoek een meetspecialist in de buurt en laat die komen. Kijk bij de stichting EHS en raadpleeg eventueel het telefoonteam. De meetspecialist doet meting en adviezen wat het beste is. Succes.

Groet Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 18-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Draadloos
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!