InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trichomonas-infectie: rode jeuk schede met afscheiding

Trichomonas-infectie: rode jeuk schede met afscheiding

Trichomonas-infectie: rode jeuk schede met afscheiding Door onbeschermde geslachtsgemeenschap kan men een Trichomonas-infectie oplopen. Het bestaat uit een eencellige parasiet of bacterie en kan langdurig sluimerend in het slijmvlies aanwezig zijn. Door toedoen van verminderde weerstand of ongunstige pH-waarde van de schede kan het worden geactiveerd, waardoor uiteenlopende klachten ontstaan. Denk aan een rode, pijnlijke en/ of jeukende vagina, waarbij geel tot bruine afscheiding van toepassing kan zijn. Hoe wordt Trichomonas met Flagyl Ovules behandeld, wat zijn de klachten en wat kunnen de complicaties bij deze medicatie zijn?

Trichomonas-infectie

Stille verspreiding en besmetting

Door toedoen van geslachtsgemeenschap kunnen bacteriën of eencellige parasieten een ander besmetten. De besmetting kan direct tot klachten leiden, maar in de meeste gevallen treden complicaties pas na lange tijd op. Oftewel de bacterie kan rondsluimeren zonder dat er problemen optreden. Dit betekent ook dat op een stille manier andere partners kunnen worden besmet. Wie wel of geen klachten krijgt hangt per persoon af. Mogelijk is het gerelateerd aan de weerstand van de persoon, maar ook de zuurtegraad van de schede. Wat zijn de klachten bij deze SOA-infectie en hoe wordt het met Flagyl Ovules behandeld?

Waar wordt Flagyl Ovules voor gebruikt?

Bacteriën en amoeben in de vagina kunnen langdurig aanwezig zijn, waarna het bij lagere weerstand ineens klachten veroorzaakt. Om de invloed van de veroorzakers te neutraliseren wordt metronidazol toegepast. Het is normaal verkrijgbaar onder de naam ‘Flagyl Ovules’ of kortweg Flagyl en wordt vaak als vaginale zetpil gebruikt. Het medicijn wordt relatief vaak voorgeschreven, omdat een Trichomonas-infectie snel verspreidt en het niet zichtbaar is. Zodra de klachten voordoen kan het medicijn worden voorgeschreven, zodat het snel wordt uitgeschakeld. Wat zijn de symptomen van de SOA?

Symptomen

Is men besmet dan kunnen de klachten soms jaren uitblijven. Wordt het eenmaal actief, dan uit het zich in verschillende klachten aan de schede. Enerzijds gaat het om een rode, jeukende pijnlijke vagina, waarbij zwelling van toepassing kan zijn. Daarnaast kan er sprake zijn van een geelachtige tot groene vloed/ afscheiding. Dit kan een stinkende vloeistof tot slijm zijn. Het kan gepaard gaan met blaasontsteking of een ontstoken urineleider. Dit komt voornamelijk bij de vrouw voor terwijl mannen weinig tot geen overlast hebben. Bij de man heeft de bacterie weinig ruimte om tot ontwikkeling te komen en dus blijft het meestal beperkt tot een ontsteking aan de plasbuis.

Behandeling Trichomonas-infectie

Komen voorgenoemde klachten voor dan wordt men getest op deze SOA, danwel zijn de uiterlijke kenmerken dermate helder dat medicatie direct wordt voorgeschreven. Vaak zal de test via de G.G.D. worden gedaan. Via de arts krijgt u Flagyl voorgeschreven en moet u soms ook andere medicatie slikken. Kan men de tabletten niet verdragen, dan kan voor de vaginale zetpil variant worden gekozen. Omdat het gaat om stille besmetting, zal ook uw partner (en andere sekspartners) behandeld moeten worden. Indien deze geen klachten hebben, is het toch noodzakelijk om tabletten te slikken.

Preventief beschermen

Heeft u geregeld geslachtsgemeenschap met meerdere partners dan is het altijd noodzakelijk om een condoom te dragen. Het biedt afdoende bescherming tegen een Trichomonas-infectie en helpt ook om andere seksueel overdraagbare aandoeningen te vermijden. Let wel dat het dragen van een condoom bij genitale wratten geen zekerheid biedt. Is men met enige SOA-soort besmet geraakt, dan is tijdige behandeling altijd van groot belang. Het kan namelijk de vruchtbaarheid schaden en verdere veel ellende geven. Bescherming is dus belangrijk maar soms kan ook een kapotje onverhoopt scheuren. De mogelijkheid op besmetting bestaat dus altijd. De inname van het medicijn duurt meestal tot op tien dagen. In speciale gevallen kiest de arts voor langdurige inname, maar meestal gaat het om een beperkte kuur.

Complicaties medicatie

Door het innemen van medicatie kan men enige complicaties ondervinden. Zeker als het gaat om het gebruik van de vaginale zetpil. Indien via een wondje de werkzame stof in de bloedbaan terechtkomt, kan het tot verschillende klachten leiden. Denk aan misselijkheid, dunne ontlasting, eczeem, spierpijn of migraine. Daarnaast kan het aanleiding zijn voor overgevoeligheid voor alcohol. In dat geval gaat men veel zweten, heeft men een rode huid en draait alles.

Bent u zwanger of wilt u borstvoeding geven dan mag u het middel niet innemen. Laat u in dat geval goed informeren door de behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besmetting met trichomonasBesmetting met trichomonasTrichomonas is een SOA die wat minder bekend is in Nederland. Toch worden per jaar een kleine 2.000 mensen binnen Nederl…
Trichomonas: symptomen, oorzaak, behandeling en gevolgenTrichomonas: symptomen, oorzaak, behandeling en gevolgenTrichomonas symptomen zijn vaginitis en schuimige, geel-groenachtige tot grijze vaginale afscheiding. Trichomonas, ook w…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Oorzaken van veel afscheidingOorzaken van veel afscheidingAls u last heeft van veel afscheiding kan u behoorlijk schrikken. Over het algemeen is veel afscheiding niet normaal. Ve…
Soorten antibiotica: metronidazol (Flagyl)Soorten antibiotica: metronidazol (Flagyl)Flagyl ofwel metronidazol is een antibioticum dat onder andere wordt voorgeschreven bij infecties veroorzaakt door Trich…
Bronnen en referenties
  • http://www.medischforum.nl/onderwerp/10828
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Flagyl_ovules.aspx?mId=10704&rId=1202

Reageer op het artikel "Trichomonas-infectie: rode jeuk schede met afscheiding"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!