InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Autisme en criminaliteit

Autisme en criminaliteit

Autisme en criminaliteit Ongeveer tien tot vijftien procent van de criminelen in een tbs-kliniek is autistisch terwijl autisme bij 0,58% van de bevolking voorkomt. Een groot deel van de mensen met een autistische aandoening belandt dus in de criminaliteit. Wat is hiervan de oorzaak en zijn mensen met een autistische afwijking crimineler dan mensen zonder?

De denkwijze van iemand met een autistische afwijking

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum denkt anders dan een gemiddeld mens. Hij zal een misdaad tot in de details kunnen voorbereiden en deze ook zeer gedetailleerd kunnen uitvoeren, zonder dat hij nadenkt over het gevolg. Hij overziet niet wat er daarna gebeurt. Het verband tussen oorzaak en gevolg is voor iemand met een afwijking in het autistisch spectrum onduidelijk. Ze zijn vaak niet bij machte om dit te begrijpen, dat moet ze worden aangeleerd.

Daarnaast schieten mensen met een afwijking in het autistisch spectrum sneller in de stress. Hierdoor voelen ze zich onmachtig en dit kan resulteren in felle woede-uitbarstingen. Veel oefening en visualisatie van de woede-thermometer kan ze leren met hun emotie om te gaan en deze onder controle te houden.

Mensen met een label

Geen twee autisten zijn hetzelfde, net zoals geen twee mensen hetzelfde zijn. Het plakken van labeltjes heeft het gevaar van stigmatisatie in zich. Van de mensen die een afwijking hebben in het autistisch spectrum belandt een groot deel in het criminele milieu. Dit is niet de schuld van de persoon die onze grijze maatschappij niet begrijpt, maar de schuld van onze grijze maatschappij die zijn regeltjes niet duidelijk maakt aan een persoon die zwart-wit denkt. Een autist functioneert het beste in een harmonische omgeving. Om goed te kunnen functioneren is voor een autist transparantie en eerlijkheid noodzakelijk. Hij zal dus nooit bewust kiezen voor een disharmonische omgeving in de criminaliteit.

Opvoeding en criminaliteit

Ouders met een autistisch kind worden vaak niet begrepen. Het kind gedraagt zich anders dan gewenst en de ouders leggen het kind vreselijk in de watten, is de algemene gedachten. Hoe ouders ook hun best doen om een buffer te zijn voor het kind, de maatschappij werkt hier niet aan mee. Het is dus zaak dat een kind met een afwijking in het autistisch spectrum zo snel mogelijk wordt gediagnosticeerd. Ouders zien vaak als eerste dat hun kind dreigt te ontsporen, doordat ze te maken krijgen met:
  • veelvuldige driftbuien
  • agressie
  • extreme gedragswisselingen
  • alcohol-, en drugsgebruik c.q. misbruik

Autisten en criminaliteit

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum is niet crimineler dan de gemiddelde mens. Ze hebben alleen beperkingen waarmee ze moeten leren omgaan. Wanneer ze dit niet leren, leven ze in een wereld die hun angstig maakt en waarin ze zich onmachtig voelen. Dit zorgt er voor dat ze extreem gedrag gaan vertonen. Doordat ze leven in een wereld die ze niet begrijpen en waarin ze niet kunnen functioneren, kunnen ze uiteindelijke een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen. Het is dus zaak om autisme zo vroegtijdig mogelijk op te sporen en deze mensen al vanaf jeugdige leeftijd te leren leven met hun beperkingen. Dit kan alleen wanneer je je hiervan bewust bent en wanneer je handvatten aangereikt krijgt. Een autist is geen crimineel, maar iemand die op de juiste manier begeleid moet worden, zodat hij leert omgaan met zijn beperkingen. Hierin kan nog veel verbeterd worden. De geestelijke gezondheidszorg zou wat dat betreft de signalen van de autist zelf en zijn ouders serieuzer mogen nemen en de begeleiding van mensen met een afwijking in het autistisch spectrum hierop aan moeten passen. Ieder mens wordt onzeker en gaat rare dingen gaan doen, wanneer hij leeft in een maatschappij die hij niet begrijpt, daar hoef je geen autist voor te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://dittyeimers.nl/onderwerpen/psyche/132-autisme-tbs

Reageer op het artikel "Autisme en criminaliteit"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 07-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: PDD-NOS
Medische informatie…
Schrijf mee!