InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstips

Tandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstips

Tandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstips Heb je last van gevoelige, pijnlijke tanden als je bepaald voedsel eet? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met het fenomeen tanderosie. Bij tanderosie tasten zuren je tanden aan waardoor het glazuur dunner wordt. Hierdoor ga je op lange termijn mogelijk meer last krijgen van afbrokkelende tanden en doorschijnend glazuur. Bepaalde tandpasta's en mondspoelmiddeltjes kunnen nuttig zijn om het tandglazuur extra te beschermen tegen erosie. Maar ook het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen kan helpen tegen het fenomeen van gevoelige tanden. Snoep, zoete tussendoortjes en frisdrank zijn bijvoorbeeld erg slecht voor het tandglazuur doordat ze zogenaamde "zuurstoten" veroorzaken. Wil je je tandglazuur beschermen op lange termijn dan is het goed om rekening te houding met bepaalde voedingstips. Wat mag je eten en niet eten bij tanderosie? En welke dranken zijn af te raden om verdere schade aan het tandglazuur te voorkomen?

Wat is tanderosie?

Tanderosie is een van de meest onderschatte fenomenen als het aankomt op tandproblemen. Tandproblemen ontstaan niet alleen door cariës, maar ook doordat het tandglazuur aangetast wordt. Waar cariës vrij goed onder controle kan gehouden worden door regelmatig tandenpoetsen met tandpasta die fluor bevat, is tanderosie vooral een stiekeme boosdoener voor je tanden. Bij tanderosie wordt het glazuur van de tanden dunner en dunner, wat neerkomt op onomkeerbare schade. Want verdwenen glazuur komt niet meer terug.

Oorzaken tanderosie

Tanderosie ontstaat doordat het tandglazuur dunner wordt. Dit komt doordat zuren in onze voeding inwerken op de tanden. In het algemeen wordt aangenomen dat veranderde voedingspatronen op het einde van de twintigste eeuw en het begin van de eenentwintigste eeuw hebben gezorgd voor een stijging van het aantal tandproblemen omwille van tanderosie. De oorzaken moeten gezocht worden in een toename van zogenaamde "zuurstoten": piekmomenten in ons eetgedrag waarbij we veel zuren eten. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van frisdrank en snoep. Het zijn onder meer die tussendoortjes die een ernstige aanslag betekenen op je tandglazuur.

Symptomen tanderosie

Erosie van de tanden leidt onder meer tot de volgende symptomen:
  • gele tanden
  • gevoelige tanden
  • afvlakkende kiezen
  • afbrokkelende tandranden
  • pijnlijke tanden bij het eten
  • dunner en doorschijnend tandglazuur

Hoe je tandglazuur beschermen?

Geen tussendoortjes

Tanderosie manifesteert zich sterker wanneer er vaker én langer zuur gegeten of gedronken wordt. Hoe vaker je frisdrank drinkt, hoe groter de kans op tanderosie. Hetzelfde geldt wanneer je heel de dag door tussendoortjes eet: geef je tandglazuur de kans om uit te rusten van de zogenaamde zuurstoten. Verminder dan ook het aantal keren per dag dat je eet of drinkt.

Water

Water reinigt de tanden van de zuren die we tot ons nemen. Dit geldt niet alleen voor snoep en frisdrank maar ook voor appels en citrusvruchten. Deze voedingsmiddelen werken erg agressief in op het tandglazuur en een "naspoeling" met water is dan ook sterk aangeraden na het eten van een sinaasappel of het drinken van een limoensapje. Op die manier hebben zuren minder tijd om nadelige invloed uit te oefenen op je tandglazuur.

Tandenpoetsen

Tandenpoetsen is uiteraard heel goed om tandcariës te vermijden, maar voorzichtigheid is geboden na het eten of drinken van zuren. Na het eten van een sinaasappelsapje wacht je best een uurtje voordat je je tanden poetst. Tandenpoetsen kan extra agressief inwerken op het tandglazuur als je het meteen doet na het eten van zuren.

Voedingstips voor de tanden

Wat niet eten?

  • snoep
  • zuurtjes
  • fruitbonbons
  • lolly's
  • smoothies
  • jam

Wat niet drinken?

  • cola
  • wijn
  • vruchtensap
  • cocktails
  • sterke dranken zoals o.a. jenever, whisky

Indien je medicijnen in de vorm van siroopjes moet nemen, denk er dan aan om je mond met water na te spoelen na inname ervan. Een voorbeeld hiervan is hoestsiroop.

Wat wel eten en drinken bij tanderosie?

  • yoghurt
  • magere kaas
  • bier
  • koffie
  • thee
  • karnemelk
  • mineraalwater (bruisend of niet bruisend)

Middeltjes tegen erosie van de tanden

Tanden beschermen
Aanvullend kan je tanderosie helpen voorkomen door een aangepaste tandpasta te gebruiken. Tandpasta die de tanden beschermt tegen tandsteen (cariës) én tegen tanderosie kan erg zinvol zijn voor een goede tandhygiëne op lange termijn. Als je last hebt van gevoelige tanden door tanderosie kan je tandpasta voor gevoelige tanden gebruiken. Daarnaast zijn er ook mondwaters en mondspoelmiddeltjes op de markt die in het bijzonder het glazuur van de tanden wapenen tegen erosie.

Voorbeelden
Enkele voorbeelden van tandpasta's en mondwaters die het glazuur van de tanden helpen beschermen tegen tanderosie zijn:
  • Oral B Tanderosie Bescherming
  • Elmex Glazuur Protect
  • Zendium Glazuur Protect
  • Mondwater Tandsteen Control

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tanderosie en droge mond: snoepjes en speekselTanderosie en droge mond: snoepjes en speekselSnoepjes zijn niet zo onschuldig zoals vele mensen denken. Natuurlijk bevatten de meeste suiker, dat vorming van cariës…
Tanderosie - slijtage van het tandglazuurTanderosie - slijtage van het tandglazuurTanderosie houdt in dat u tanden en/of kiezen worden beschadigt dankzij zuren. Echter is het ook een combinatie van uw e…
Wetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosieWetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosieTandbederf was jarenlang dé nummer een als het ging om gebitsproblemen. Nu is dat probleem ingehaald door een relatief n…
Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesVeel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesOnze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan…
Zure drank schadelijk voor gebitZure drank schadelijk voor gebitZure dranken zijn schadelijk voor het gebit. Hoe zuurder de drank, hoe meer schade deze oplevert aan tanden en kiezen. O…
Bronnen en referenties
  • http://www.tandartsplein.be/dossiers/aandoeningen/tanderosie.html
  • http://www.prodent.nl/tips
  • http://www.mondwaterspoeling.nl/tanderosie/ (bronnen geraadpleegd op 12/09/2015).

Reageer op het artikel "Tandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tandproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!