InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dermatosis papulosa nigra: bruine-zwarte 'wratjes' gezicht

Dermatosis papulosa nigra: bruine-zwarte 'wratjes' gezicht

Dermatosis papulosa nigra: bruine-zwarte 'wratjes' gezicht Dermatosis papulosa nigra is een huidaandoening die meestal wordt gekenmerkt door meerdere, kleine, hypergepigmenteerde, asymptomatische bruine tot zwarte papels op het gezicht en/of nek van volwassen mensen. Het komt vooral voor bij mensen met meer pigment in de huid: mensen van Aziatische en negroïde afkomst. Het is een volkomen onschuldige aandoening, die niet besmettelijk is. Behandeling is niet nodig, maar bij onoverkomelijke cosmetische bezwaren kan electrocoagulatie worden toegepast.

Dermatosis papulosa nigra

Morgan Freeman / Bron: Franz Richter / Wikimedia CommonsMorgan Freeman / Bron: Franz Richter / Wikimedia Commons

Wat is dermatosis papulosa nigra?

Dermatose papulosa nigra (DPN) is een goedaardige huidaandoening die vooral voorkomt bij mensen met een donkere huid (Aziatische of negroïde achtergrond). Er zijn kleine, donkere, op wratjes lijkende huidafwijkingen zichtbaar. Voorkeurslocatie is het gezicht, vooral bij de slapen, en de nek/hals. De huidafwijkingen komen zeer veel voor en zijn volstrekt onschuldig van aard. Wel kunnen ze als cosmetisch storend worden ervaren. De afwijkingen zijn 1 tot 2 millimeter groot en soms nog iets groter.

Dermatose papulosa nigra wordt vaker bij vrouwen dan bij mannen gezien. Dermatosis papulosa nigra begint meestal in de adolescentie en wordt zelden waargenomen bij kinderen jonger dan 7 jaar. De incidentie van dermatose papulosa nigra, alsmede het aantal en de omvang van de laesies, neemt toe met de leeftijd. Bill Cosby en Morgan Freeman zijn twee Amerikaanse beroemdheden met deze huidaandoening.

Dermatosis papulosa nigra oorzaak

Bill Cosby / Bron: US Navy - Scott King / Wikimedia CommonsBill Cosby / Bron: US Navy - Scott King / Wikimedia Commons
Hoe dermatosis papulosa nigra ontstaat, is niet bekend. Bij uitgebreidere vormen speelt erfelijkheid mogelijk een rol. De afwijkingen ontstaan door een aanlegstoornis in het complex van haarzakje en de talgklier. Het zijn geen wratjes. Wratjes worden veroorzaakt door een virus en dat is bij dermatosis papulosa nigra nièt het geval. Ook lijkt zonblootstelling of voeding geen rol te spelen bij het ontstaan van deze huidafwijkingen. Men vermoedt dat er sprake is van een gepigmenteerde variant van verruca seborroica (ouderdomswrat).

Dermatosis papulosa nigra symptomen

Het gaat om kleine (1-2 mm) zwarte of bruine papeltjes bij vooral negroïde mensen, in het gezicht (wangen, voorhoofd, rond de slapen), hals/nek en bovenste helft van de thorax. Het aantal en de grootte van de huidafwijkingen neemt vanaf de puberteit toe. Soms zijn er grote en gesteelde laesies zichtbaar.

Dermatosis papulosa nigra diagnose en behandeling

De diagnose wordt veelal gesteld op grond van het klinisch beeld. Dermatosis Papulosa Nigra is een goedaardige aandoening en behoeft geen behandeling. Indien de plekjes als cosmetisch storend worden ervaren, kan electrocoagulatie (wegbranden goedaardige huidplekjes) uitkomst bieden. De te behandelen huid en de laesies bevatten beide veel pigment. Daarom is er een geringe kans aanwezig dat er na de behandeling een licht vlekje te zien is welke enkele weken aanhoudt, maar doorgaans vanzelf verdwijnt. Na electrocoagulatie kun je gemiddeld 7-10 dagen een klein korstje krijgen, wat er vanzelf afvalt. Deze behandeling betekent niet dat de plekjes voor altijd wegblijven. Als je er aanleg voor hebt, zullen zich steeds nieuwe plekjes ontwikkelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Porta Nigra: Romeinse poort in de stad TrierPorta Nigra: Romeinse poort in de stad TrierHet bekendste overblijfsel uit de Romeinse tijd staat in de stad Trier in Duitsland. De Porta Nigra is een indrukwekkend…
Ouderdomswratten: Goedaardige, pijnloze gezwellen op huidOuderdomswratten: Goedaardige, pijnloze gezwellen op huidOuderdomswratten (verruca senilis, erruca seborrhoica, vettige wrat) is veel voorkomende huidaandoening, waarbij zich wr…
Anatomie hersenen: basale gangliaAnatomie hersenen: basale gangliaDe basale ganglia is een structuur van de voorhersenen en bestaat uit de hoofdonderdelen caudedate nucleus, putamen en d…
Vlierbloesemsiroop (sap)Vlierbloesemsiroop (sap)Het is bijna zo ver; de vlier staat bijna in bloei! Dit jaar wat later dan andere jaren, maar dat maakt niet uit. Het is…
Aandoeningen: pathogenese van de ziekte van ParkinsonDe ziekte van Parkinson is een veelvoorkomende, progressieve neurodegeneratieve aandoening van het extra-pyramidale syst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/daizuoxin
  • Babapour R, Leach J, Levy H. Dermatosis papulosa nigra in a young child. Pediatr Dermatol. Dec 1993;10(4):356-8.
  • Grimes PE, Arora S, Minus HR, Kenney JA Jr. Dermatosis papulosa nigra. Cutis. Oct 1983;32(4):385-6, 392.
  • Afbeelding bron 1: Franz Richter / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: US Navy - Scott King / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Dermatosis papulosa nigra: bruine-zwarte 'wratjes' gezicht"

Reactie

Jannie, 20-09-2015 11:45 #1
Moest wel even lachen toen ik die foto van Morgan Freeman die man zijn gezicht zit eronder, mijn man is van negroïde afkomst heeft ze 9 a 10 jaar laten weg branden, en tot nu toe weer een mooie egale huid, de wratjes zijn niet terug gekomen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!