InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Golfersbenen: jeukende, rode vlekken op onderbenen, enkels

Golfersbenen: jeukende, rode vlekken op onderbenen, enkels

Golfersbenen: jeukende, rode vlekken op onderbenen, enkels Wat zijn golfersbenen, waar herken je golfersbenen aan en hoe kan je golfersbenen behandelen? Ga naar een meerdaags wandelevenement in de zomer, zoals de Nijmeegse Vierdaagse, en je zal er mensen aantreffen die tijdens en na het wandelen veelal boven de soklijn warme, jeukende, (donker)rode vlekken op de (onder)benen krijgen. De plekken kunnen enigszins verheven zijn. Dit fenomeen wordt golfersbenen of golfers vasculitis genoemd. Het kan geen kwaad en na enkele dagen trekt het vanzelf weer weg.

Golfersbenen

Lange wandeling / Bron: Hermann, PixabayLange wandeling / Bron: Hermann, Pixabay

Wat zijn golfersbenen?

Bij golfersbenen ontstaan rode tot donkerrode, vlekkerige plekken op de (onder)benen, die vlak maar ook enigszins verheven kunnen zijn. De vlekken trekken veelal binnen binnen twee tot drie dagen weg, maar kunnen onder bepaalde omstandigheden ook steeds weer terugkomen. De klachten treden vooral op na meerdere lange wandelingen, zoals een meerdaags wandelevenement in de zomer, zoals de Nijmeegse Vierdaagse en langdurig golfen. Mensen met golfbenen zijn doorgaans ouder dan 50 jaar.

Wat zijn de klachten en symptomen?

Te zien is een rode tot donkerrode vlekkerige uitslag aan de (onder)benen. Aanvankelijk zijn de vlekken in de meeste gevallen helderrood, maar binnen 24 uur verkleuren ze naar rood-paars. Voorkeurslocaties zijn:
  • rond de enkels; en
  • aan de scheenbenen.

Andere klachten

De huid van de bovenbenen is er soms ook bij betrokken. Vaak manifesteren de vlekken zich boven de soklijn en daar waar er sprake is van 'tegendruk' van de sokken blijven de rode plekken vaak weg. Incidenteel kunnen golfersbenen gepaard gaan met een zwelling van de enkels (oedeem). Iemand met golfersbenen heeft vaak ook last van milde jeuk (jeukende onderbenen), een branderig gevoel of prikkeling van de huid. Maar het kan ook zijn dat je afgezien van de vlekken helemaal nergens last van hebt. Dit duurt een dag of twee, drie en dan trekt het weer weg. Soms duurt het wat langer.

Het spelen van golf / Bron: Pexels, PixabayHet spelen van golf / Bron: Pexels, Pixabay

Oorzaken golfersbenen

Onderzoekers interviewden een aantal mensen met deze uitslag en ontdekten dat een aantal hunner uitgebreide allergietesten ondergingen, omdat ze meenden dat de huiduitslag een allergische reactie was.¹ Maar het was gewoon een irritatie van de bloedvaten na een langdurige inspanning bij warm weer, zoals het deelnemen aan flinke (meerdaagse) wandelingen of het langdurig spelen van golf. Een biopsie van de uitslag in de actieve fase toonde aan dat er sprake was van leukocytoclastische vasculitis, een ontsteking van de kleine bloedvaten.

Langdurig wandelen of golven bij warm weer

Hoe golfersbenen precies ontstaan is niet precies bekend, maar het is wel duidelijk dat na langdurig golfen of wandelen bij warm weer de druk op de kleinste bloedvaatjes (in de onderbenen) hoger wordt en de doorlaatbaarheid van de bloedvatwandjes toeneemt. Daar komt bij dat bloedvaten van oudere mensen enigszins kwetsbaarder zijn en gemakkelijker bloedcellen doorlaten als de druk in aders van de onderbenen stijgt. Voorts speelt de duur van de activiteiten een rol. Golfersbenen worden vooral gezien bij meerdaagse wandelevenementen en het merendeel van de golfers krijgt pas klachten als ze hole 14 of 15 bereikt hebben.

Golfersbenen behandeling

De vlekken en mogelijke klachten verdwijnen in 80 procent van de gevallen binnen 3 dagen, bij de overige 20 procent is het binnen één week voorbij. Wel kunnen de klachten terugkeren bij nieuwe langdurige inspanningen. Het dragen van therapeutische elastische kousen of compressiekousen (steunkousen) als je gaat golfen of gaat deelnemen aan een (meerdaags) wandelfestijn, gaat het ontstaan van nieuwe plekken tegen.

Noot:
  1. Kelly RI, Opie J, Nixon R. Golfer's vasculitis. Australas J Dermatol. 2005 Feb;46(1):11-4.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode vlekken of couperoseWie last heeft van rode vlekken of couperose in het gezicht lijkt iets onschuldigs te hebben, maar deze vlekken lijken v…
Enkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Rode wijnvlekken verwijderen op diverse manierenRode wijnvlekken verwijderen op diverse manierenRode wijn kan lelijke vlekken achterlaten op meubels, kleding, muren of tapijt. Gelukkig zijn de vlekken in de meeste ge…
Infectieziekten bij kinderen Rode hondRode hond is een ziekte die niet meer veel voor komt, omdat alle kinderen er tegen ingeënt worden. Voor kinderen is het…
Capillaritis: roodbruine vlekken op benen, romp en armenCapillaritis: roodbruine vlekken op benen, romp en armenCapillaritis is een onschuldige huidaandoening. Het wordt gekenmerkt door lekkage van de kleine haarvaatjes in de huid,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Kelly RI, Opie J, Nixon R. Golfer's vasculitis. Australas J Dermatol. 2005 Feb;46(1):11-4.
  • www.huidinfo.nl
  • Afbeelding bron 1: Hermann, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Golfersbenen: jeukende, rode vlekken op onderbenen, enkels"

Reacties

Dierickx Suzy, 20-08-2016 16:55 #3
Net terug van Compostella (13/08/2016). Ik had enorm veel last van Golfersbenen voor mijn vertrek. De huidspecialiste heeft me steunkousen aangeraden. Ik heb 1 paar speciale loopkousen gekocht van het merk Kanergy (Kalenji), te koop bij Decatlon (wel 25 per paar) om eens uit te proberen. En jongens het werkt. Heb er nog 2 paar gekocht., kwestie van goed voorbereid te zijn op de zware wandelingen. Ik ben teruggekeerd van Compostella, zonder problemen te hebben gehad en dit bij 40°. Wel heb ik ook mijn benen preventief verschillende keren ingesmeerd met zonnecrème (nivea factor 50).
Meer en meer blijken deze kousen gedragen te worden door lopers, fietsers en zelfs voetballers.

Carolien, 11-08-2015 22:42 #2
Ik had ook golferbenen in tijdens mn zomervakantie in het het Italië. Fenistil gel heeft mij super geholpen.

Mia van der Borg, 17-07-2015 10:15 #1
Na fietsen met driekwart broek boven 30 graden plotseling rode vlekken op scheenbeen (heb zon factor 50 gebruikt - 's avonds ingesmeerd met vaseline en Zwitsal - na enkele dagen werden vlekken rose en schilferig - dermatoloog heeft golfersbenen geconstateerd en adviseert evt. steunkous en plekken vet houden - waarmee? thans minder, maar broeierig/jeukerig. Is IDr. Melhoningzalf iets voor mij? Ben 73 jaar. Reactie infoteur, 17-07-2015
Een neutrale zalf, zoals bijvoorbeeld paraffine-vaseline, kan je onbeperkt gebruiken. DerMel huidzalf bestaat uit een vette zalf gecombineerd met medicinale honing. Dat lijkt mij ook prima.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!