InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPD

Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPD

Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPD Kortademigheid, kuchen en voortdurend hoesten: het zijn typische symptomen van Chronisch Obstructief Longlijden of COPD. In de volksmond wordt deze aandoening ook wel rokerslong genoemd. Rokerslong komt vooral voor bij kettingrokers boven de veertig jaar en is ongeneeslijk. Puffers en inhaleerbare cortisonen kunnen verlichting van de klachten brengen en vanzelfsprekend is stoppen met roken het advies bij uitstek. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van rokerslong en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Wat is rokerslong of COPD?

Rokerslong is de officieuze naam van een aandoening die zorgt voor een chronische ontsteking van de luchtwegen. De medische term voor deze ziekte is Chronisch Obstructief Longlijden (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) of COPD. Zoals de naam al doet uitschijnen komt deze ziekte vooral voor bij rokers. Rokerslong betreft een chronische ontsteking van de bronchiën (bronchitis) gecombineerd met longemfyseem. Bij rokerslong gaan longblaasjes geleidelijk aan verloren: dit zorgt voor onherstelbare schade aan de longen. Rokerslong is dus een ongeneeslijke aandoening; wel kan er gezorgd worden voor een verlichting van de klachten.

Oorzaken COPD

Rokerslong of Chronisch Obstructief Longlijden komt vooral voor bij kettingrokers, we spreken dan van mensen die minstens een pakje sigaretten per dag roken. Onderzoek wijst uit dat het gaat om ongeveer 1 op de 4 kettingrokers. Maar ook andere oorzaken kunnen leiden tot de aandoening COPD, zoals het langdurig inademen van fijn stof. Ook arbeiders die blootgesteld worden aan toxische dampen en kleine stofdeeltjes lopen een hoog risico op rokerslong. Bovendien kunnen ook vaak terugkerende longontstekingen een risicofactor vormen voor rokerslong.

Symptomen rokerslong

Rokerslong brengt vervelende symptomen met zich mee die de ademhaling erg kunnen bemoeilijken. Hoesten en kuchen zijn typische verschijnselen bij chronische rokers die kunnen duiden op COPD. COPD brengt dan ook ademhalingsmoeilijkheden met zich mee, zoals chronische kortademigheid. Daarbovenop zullen mensen met rokerslong slijm produceren en fluimen opgeven. Mensen met rokerslong hebben regelmatig van die typische hoestbuien waar geen einde aan lijkt te komen.

Verschil tussen rokerslong en astma

Astma is een aandoening met symptomen die lijken op die van rokerslong. Hoesten en kortademigheid zijn daar typische voorbeelden van. In beide gevallen gaat het ook om een ontsteking en vernauwing van de luchtwegen. Het verschil met astma is echter dat de patiënt na een opstoot van COPD onherstelbare schade lijdt (longblaasjes gaan verloren). Bij astma is die schade niet definitief maar wordt alles weer normaal zoals voor de astma-opstoot.

Rokerslong: behandeling en tips

Fysieke conditie

Rokerslong is een aandoening die sowieso al zorgt voor een moeilijke fysieke toestand, mede omwille van kortademigheid en het verliezen van energie door een voortdurend hoesten en kuchen. Probeer je fysieke conditie dan ook min of meer peil te houden zodat die symptomen niet moeilijker worden om te ondergaan. Een minimum aan lichaamsbeweging is dus aangewezen.

Puffers

Puffertjes worden voorgeschreven om de symptomen van rokerslong te verzachten, met name het vergemakkelijken van de ademhaling. Ademhalingsproblemen kunnen verminderd worden doordat een puffer de luchtwegen verwijdt. Het gaat hierbij om de zogenaamde bronchodilatatoren.

Inhalers met cortisone

Cortisone is een product dat bij veel aandoeningen wordt voorgeschreven om de symptomen van een ontsteking te verzachten. Zo ook bij rokerslong, waarbij cortisone wordt toegediend via inhalers. Inhaleerbare corticosteroïden kunnen voorgeschreven worden in combinatie met puffers.

Stoppen met roken

De tip waaraan absolute prioriteit wordt gegeven bij rokerslong is vanzelfsprekend: stoppen met roken. Roken is oorzaak nummer één van COPD en het volledig stoppen met deze verslavende gewoonte is het beste wat een COPD-patiënt kan doen. Hierbij kan eventueel gedacht worden aan een therapie om je van je rookverslaving af te helpen. Dit kan onder meer door middel van nicotinepleisters of nicotinetabletten én een flinke dosis discipline. Vermits stoppen met roken altijd voordelen voor de gezondheid met zich meebrengt is het nooit helemaal te laat om de stap te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
COPD; chronic obstructive pulmonary diseaseCOPD; chronic obstructive pulmonary diseaseCOPD is een afkorting voor chronic obstructive pulmonary disease. Dit is een verzamelnaam voor verschillende longziekten…
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Verschil tussen astma en copdVerschil tussen astma en copdAstma en COPD zijn twee chronische longziekten die veel op elkaar lijken. Veel mensen denken dan ook dat ze hetzelfde zi…
Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseemBronchitis en longemfyseem zijn luchtwegaandoeningen die vallen onder de zogenaamde COPD (Chronic Obstructive Pulmonary…
COPD: oorzaken, symptomen, diagnose, behandeling, prognoseCOPD: oorzaken, symptomen, diagnose, behandeling, prognoseVeel mensen hebben wel eens gehoord van COPD, maar wat houdt deze ziekte in en waar staan de letters voor? Bij wie komt…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2002 (geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPD"

Reactie

Ceuppens Alphonse, 16-11-2016 18:43 #1
Wat kan ik doen tegen rokerslong, wat kan ik als medicatie gebruiken, bij bij het fietsen, en wat het minst schadelijk is voor de algemene gezondheid. NB ik ben reeds 10 jaar gestopt met roken, en fiets regelmatig.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!