InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Smetplekken, smetten: voorkomen, behandeling en verzorgen

Smetplekken, smetten: voorkomen, behandeling en verzorgen

Smetplekken, smetten: voorkomen, behandeling en verzorgen Smetplekken of smetten is een in de grote huidplooien gelokaliseerde, oppervlakkige huidaandoening, waarbij altijd roodheid aan beide zijden van de plooi te zien is. Daarnaast kun je last hebben van verweking van de huid, scheurtjes, erosies, een nattende huid of korstvorming. Meestal kan smetplekken goed worden behandeld door het aanbrengen van een verzorgende, indrogende zalf zoals zinkolie of zinkzalf.

Smetplekken

Wat zijn smetplekken?

Smetplekken, smetten of intertrigo is een inflammatoire huidaandoening die is gelokaliseerd in huidplooien, vooral de plooien onder de borsten, in de liezen en tussen de tenen. Smetplekken wordt vooral gezien bij mensen met overgewicht, diabetici en patiënten die langdurig bedlegerig zijn. Ook bij baby's komt intertrigo regelmatig voor, en staat het bekend als luiereczeem.

Waardoor wordt smetplekken veroorzaakt?

Smetplekken is een inflammatoire huidaandoening van de huidplooien en is een gevolg van huid-op-huid contact, warmte, vochtigheid en wrijving. De aanwezigheid van één of meerdere van de volgende factoren of omstandigheden zorgt voor een verhoogd risico op smetplekken:
  • overgewicht/obesitas;
  • verminderde mobiliteit (langdurig bedlegerig);
  • gevorderde leeftijd;
  • vrouwelijk geslacht;
  • verhoogde lichaamstemperatuur;
  • vochtige huid ten gevolge van transpiratie of incontinentie;
  • diabetes;
  • tekortschietende persoonlijke hygiëne;
  • verminderde weerstand;
  • eerder smetplekken hebben gehad.

Smetten symptomen: verweking, korstvorming, jeuk en pijn

Smetplekken is een in de grote huidplooien (zoals de liezen, oksels, bilnaad, buikplooi en onder de borsten) gelokaliseerde, oppervlakkige huidaandoening, welke gekenmerkt wordt door (glanzende) roodheid (= erytheem) aan beide zijden van de plooi. Naast roodheid kunnen één of meerdere van de volgende symptomen voorkomen:
  • verweking van de huid (maceratie);
  • fissuren (scheurtjes in de huid);
  • erosies;
  • nattende huid;
  • korstvorming.

Bijkomende klachten
Smetplekken kan (afhankelijk van de ernst) gepaard gaan met de volgende klachten:
  • pijn;
  • jeuk;
  • branderigheid;
  • onaangename geur.

Secundaire infectie
De aangedane huid is gevoelig voor infectie met bacteriën en schimmels. Secundaire infecties verergeren en onderhouden smetplekken. Een veelvoorkomende infectie bij smetplekken is die met Candida albicans.

Diagnose en onderzoek

De diagnose smetplekken is door de arts eenvoudig te stellen aan de hand van het klinisch beeld. In de huidplooien komen soms ook andere huidaandoeningen tot voorkomen die qua uitingsvorm veel gelijkenis kunnen vertonen met smetplekken. Deze omvatten:

Hoe kun je smetplekken behandelen?

Smetplekken is eenvoudig te herkennen en de diagnose wordt daarom op het oog gesteld. Aanvullend onderzoek is veelal niet nodig, tenzij het moeilijk is te onderscheiden van andere huidaandoeningen die in de huidplooien kunnen voorkomen zoals psoriasis, erythrasma of seborrhoïsch eczeem.

Zinkzalf

Vaak zal zinkolie of zinkzalf voorgeschreven worden. Voorts is het vrijleggen van de huidplooien met katoenen lappen van belang. Een eventuele gistinfectie kan worden behandeld met een antischimmelmiddel en een eventuele bijkomende bacteriële infectie kan worden bestreden met een lokaal antibioticum.

Hoe kun je smetplekken voorkomen?

Vermijd factoren en omstandigheden die verweking van de huid bevorderen, zoals warmte, vocht en wrijving. Neem ter preventie van smetplekken de volgende maatregelen in acht:

Huidzorg

Pas huidzorg toe door dagelijks de huidplooien te wassen en goed (deppend) te drogen. Gebruik hierbij geen of een pH-neutrale zeep en zorg ervoor dat je de zeepresten goed afspoelt. Bij incontinentie is het van belang om direct te verschonen, te wassen en te drogen.

Voorkom overmatig transpireren

Overmatig zweten veroorzaakt opweking van de huid. Voorkom overmatig transpireren door voor een koele omgeving te zorgen en de omgevingstemperatuur te verlagen. Ook kan het dragen van katoenen of ademende kleding helpen.

Voorkom huid-op-huid contact

Voorkom huid-op-huid contact door het dragen van ondersteunende kleding. Draag goed sluitende, niet knellend ondergoed (bijvoorbeeld met pijpjes), een katoenen BH en eventueel eerst een katoenen hemd of t-shirt en daaroverheen de BH. Mannen kunnen een suspensoir (scrotumbandage) dragen. Draag verder een katoenen pyjamabroek in plaats van nachtjapon. Voorts is het aangewezen om tussen de huidplooien scheurlinnen of non-woven gaas aan te brengen en deze materialen moet je vervangen als ze vochtig worden of ten minste tweemaal daags.

Alcoholvrije barrièrespray of -crème is verkrijgbaar bij de apotheek / Bron: Istock.com/WavebreakmediaAlcoholvrije barrièrespray of -crème is verkrijgbaar bij de apotheek / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Houd de huidplooien droog

Je kunt de huidplooien drooghouden door absorberende en ademende kleding te dragen en door tussen de huidplooien scheurlinnen of non-woven gaas aan te brengen. Engels pluksel kan ook. De toepassing van zinkoxide FNA (zinkolie), welke zo dun wordt aangebracht dat de huid zichtbaar blijft of het gebruik van alcoholvrije barrièrespray of -crème (verkrijgbaar bij apotheek of drogist) kan ook helpen de huidplooien droog te houden. Gebruik de barrièrespray alleen als de huid intact is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathische middelen bij smetplekkenHomeopathische middelen bij smetplekkenEen smet is een soort eczeem dat gekenmerkt wordt door schilfers en komt over het algemeen het vaakst voor op plekken wa…
Huidsmetten, hoe behandelen?Huidsmetten, hoe behandelen?Er zijn veel huidproblemen, waaronder smetten. Bijvoorbeeld smetplekken onder de borsten of in de liezen. Wat is er tege…
Uitslag onder borsten: oorzaken, behandeling en zelfzorgUitslag onder borsten: oorzaken, behandeling en zelfzorgEen uitslag onder de borsten (of alleen de linkerborst of rechterborst) is een vervelende klacht, waarbij de huid onder…
Eerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEen huid met droge, schrale plekken, kloven, irritatie en jeuk: het komt algemeen voor. In de zomer bij warm weer, in de…
Hoe behandel je een schaafwondHoe behandel je een schaafwondEen schaafwond is een huid beschadiging die is veroorzaakt door het schaven over een ruw oppervlak. Hierbij is de opperh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • www.antoniusziekenhuis.nl
  • www.huidinfo.nl
  • www.platformouderenzorg.nl
  • Afbeelding bron 1: Mariame Meziane et al., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Smetplekken, smetten: voorkomen, behandeling en verzorgen"

Reacties

Marjolein, 21-06-2017 21:29 #3
Wat bij mij geweldig heeft geholpen en nog steeds helpt is deodorant, van het type anti-transpirant roller en dan gewoon aanbrengen op de smetplekken. Ze verdwijnen en het werkt ook preventief. Ik gebruik het al jaren en heb er sindsdien nooit meer last van. Heel simpel en effectief.

Marion Boot, 07-08-2016 13:29 #2
Ik heb een nieuwe cliënt in mijn pedicurepraktijk met intertrigo tussen haar tenen. Haar vorige pedicure bewerkte dit met een frees. Dat is volgens mij niet juist, omdat de huid tussen de tenen erg gevoelig is. De cliënt kan zelf haar voeten niet verzorgen (wekelijks komt er iemand vd thuiszorg) en zij loopt altijd op dezelfde, niet ademende schoenen, zonder (katoenen) sokken. Haar voeten rieken dan ook. Hebt u wat tips voor mij?
P.S. Ik ben net begonnen als pedicure.
Vriendelijke groeten.
Marion Boot Reactie infoteur, 12-08-2016
De behandeling van smetplekken staat beschreven in het artikel. Onder meer het toepassen van dagelijkse huidzorg is belangrijk. Aan te raden is om dit te laten doen door de thuiszorg. Eenmaal per week lijkt mij volstrekt onvoldoende. U kunt e.e.a. nalezen in de landelijke richtlijn 'smetten': http://goo.gl/fWA808. Voorts is het dragen van ademende schoeisel en sokken van belang. U kunt uw cliënt hierop wijzen. Eventueel kunt u met haar toestemming contact opnemen met de huisarts of thuiszorg om deze situatie te bespreken.

Peter, 05-05-2015 18:24 #1
Hallo,

wat als zinkzalf niet werkt?

groeten Peter Reactie infoteur, 06-05-2015
De huisarts zal in eerste instantie een smeersel met zinkoxide voorschrijven. Bij verdenking van een schimmelinfectie zal de huisarts een schimmeldodende crème voorschrijven (miconazol of ketoconazol) en een eventuele bijkomende bacteriële infectie kan worden behandeld met een lokaal antibioticum. Als de klachten niet verbeteren kan een crème met hydrocortison, al dan niet in combinatie met miconazol, voorgeschreven worden. Overleg dit met uw huisarts. Daarnaast is het uiteraard belangrijk dat de factoren die de smetplekken kunnen veroorzaken of uitlokken, zoveel mogelijk worden voorkomen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen oksel
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!