InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker: tips om het risico op kanker te verkleinen

Kanker: tips om het risico op kanker te verkleinen

Kanker: tips om het risico op kanker te verkleinen Kan kanker voorkomen worden? Dat is een vraag die niet met een volmondig "ja" of "nee" kan beantwoord worden. Bij de ontwikkeling van kanker spelen zoveel factoren een rol dat het moeilijk is om een enkele oorzaak aan te duiden. Toch kan je het risico op kanker verminderen door op enkele adviezen te letten. Niet roken, zorg dragen voor je lichaam en overgewicht vermijden behoren tot de belangrijkste tips. Hoe kan je de kans op kanker verkleinen en welke tips zijn hierbij nuttig?

Kanker voorkomen

De vraag of kanker voorkomen kan worden lijkt heel eenvoudig maar is het niet. Waar bij sommige kankers de oorzaak vrij vanzelfsprekend is (bijvoorbeeld kettingroken bij longkanker), is het dat in andere gevallen veel minder (bijvoorbeeld borstkanker). Bovendien kunnen ook erfelijkheid en genetische aanleg een belangrijke factor zijn bij bepaalde kankerpatiënten. Als verschillende familieleden in de loop der tijden dezelfde kankers hebben ontwikkeld, dan is het niet ondenkbaar dat die specifieke kanker in de toekomst ook bij jou kan toeslaan.

Risico op kanker

Levenswijze

Soms kan kanker heel onverwacht toeslaan bij iemand waarvan je het echt niet verwacht, denk bijvoorbeeld aan een heel regelmatige sportbeoefenaar. Sport is immers een goede manier om je lichaam gezond te houden en een goede fysieke conditie te bewaren. Voor zo iemand komt de diagnose van kanker als een donderslag bij heldere hemel. Hieruit zou je kunnen afleiden dat je levenswijze weinig invloed heeft op het krijgen van kanker. Toch is dat niet helemaal waar. Gelukkig hoeven we ook niet als makke lammetjes passief te blijven en bang af te wachten of de kanker ons al dan niet zal uitkiezen voor een lange lijdensweg. Er zijn wel degelijk manieren om de kans op het krijgen van kanker te verkleinen.

Evenwicht

Die manieren om de kans op kanker te verminderen zijn terug te voeren op verschillende niveau's van het dagelijks leven, namelijk voeding, lichaamsbeweging en ontspanning. Cruciaal advies is om respect te hebben voor je lichaam en het zo goed als mogelijk te verzorgen, dit wil zeggen dat je er een evenwichtige levenswijze op na houdt en excessen tot een minimum beperkt. Ook kan een regelmatig medisch onderzoek nut hebben om kanker tijdig op te sporen.

Opsporing

Een essentiële regel bij kanker is dat de kans op genezing groter is naarmate de kanker sneller ontdekt wordt. Dit vanzelfsprekend omdat de kanker dan nog niet de kans heeft gehad om uit te zaaien en er geen tijd is verloren gegaan in het behandelingsproces. Precies daarom is het nuttig om regelmatig een algemeen medisch onderzoek te laten doen zodat eventuele tumoren ontdekt worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor borstonderzoek en prostaatonderzoek.

Overgewicht

Obesitas of overgewicht vermijden is een belangrijk advies in het verkleinen van het risico op kanker, vooral omdat overgewicht een hele resem aan ziekten en aandoeningen met zich mee kan brengen die je weerstand ernstig kunnen verminderen. Zo verhoogt obesitas de kans op suikerziekte, hoge bloeddruk, gewrichtsproblemen en hart- en vaataandoeningen. Op het vlak van kanker kan overgewicht vooral problemen en complicaties veroorzaken voor de dikke darm.

Alcohol

Chronisch alcoholgebruik kan op lange termijn leiden tot verschillende aandoeningen of ziekten. Zo hebben leverkanker, levercirrose, pancreaskanker en slokdarmkanker vaak te maken met een langdurige alcoholverslaving. Bovendien kan het immuunsysteem verzwakken doordat alcoholici niet voldoende vitaminen tot zich nemen.

Roken

Roken heeft nadelige gevolgen op tal van lichaamsdelen: de longen, hart en bloedvaten, de mondholte, de huid, en nog veel meer. Stoppen met roken verkleint meteen de kans op mondkanker, lipkanker, keelkanker, slokdarmkanker, stembandkanker, strottenhoofdkanker en longkanker. Longkanker komt trouwens maar heel zelden voor bij niet-rokers.

Voeding

Eten is noodzakelijk om te overleven en ook wel leuk om van te genieten. Maar eten mag geen doel op zich worden waarbij je de gevolgen voor je lichaam vergeet. Probeer daarom vette voeding, overvloedig veel suikers en al te calorierijke voedingsmiddelen te vermijden. Dit vermindert het risico op kankers in het spijsverteringsstelsel en verhoogt je weerstand.

Psychologisch

Naast een goede fysieke conditie moet er ook aandacht besteed worden aan de mentale kant van het mens-zijn. Een gezonde geest in een gezond lichaam is een goede stelregel om in gedachten te houden. Probeer stress te vermijden en ga op zoek naar een psychologische balans in je leven waarin gezondheid en mentale rust kunnen samenkomen. Zo wordt je weerstand groter en kan je je wapenen tegen mogelijke ziektes en kankers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
7 tips om kanker te voorkomenEr zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kl…
Nadelen van rokenDat roken veel schade berokkent, is algemeen bekend. De waslijst van ziektes en aandoeningen die het gevolg zijn van rok…
Met vitamines B minder longkankerOnderzoek door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft uitgewezen dat mensen met veel vitamine B6 in het bloed mogelijk…
KWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerKWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerWat niet iedereen weet is dat een gezond leven en gezonde voeding vaak een beschermend effect heeft op het ontstaan van…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Bronnen en referenties
  • http://www.komoptegenkanker.be/zorg/zorg-voorkomen-en-vroegtijdig-opsporen (geraadpleegd op 15/08/2015).

Reageer op het artikel "Kanker: tips om het risico op kanker te verkleinen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!