InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen tegen koorts? Oorzaken & behandeling van koorts

Wat doen tegen koorts? Oorzaken & behandeling van koorts

Wat doen tegen koorts? Oorzaken & behandeling van koorts Koorts lijkt op het eerste zicht onrustwekkend en dat is het ook vaak. Je gaat plots erg zweten zonder dat er een duidelijke reden lijkt te zijn. Koorts kan variëren van een lichte, voorbijgaande vorm tot een zware, mogelijk levensbedreigende toestand. Een verhoogde lichaamstemperatuur is een soort van alarmsignaal dat er wat met je lichaam aan de hand is. Niet voor niets wordt de lichaamstemperatuur bij zieke mensen nauwlettend in de gaten gehouden met behulp van een koortsthermometer. Met een digitale koortsthermometer kan je snel en handig de koorts van een zieke meten. Een voorhoofdthermometer heeft dan weer het voordeel dat er geen fysiek contact nodig is om de lichaamstemperatuur te meten, wat vooral praktisch is bij baby's of bij mensen die veel pijn lijden. Hoe nuttig is een koortswerend middel bij koorts en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Verhoogde lichaamstemperatuur

Koorts is een lichaamstoestand die voor de persoon in kwestie ongemakkelijk en verwarrend kan aanvoelen. De koortstoestand wordt veroorzaakt doordat afweerstoffen of pyrogenen overmatig veel warmte in het lichaam produceren. Deze afweerstoffen produceren meer warmte dan het lichaam kan afgeven. Bij koorts is de lichaamstemperatuur verhoogd omwille van een bepaalde reden. Meestal gaat het om een ontsteking aan een van je organen, maar ook een stresstoestand of een slaapgebrek kan een (lichte) verhoging van de lichaamstemperatuur met zich meebrengen. Bij koorts ga je overmatig zweten: soms lopen de zweetdruppels over je voorhoofd en heb je het afwisselend erg warm en erg koud.

Vanaf hoeveel graden heb je koorts?

Koorts komt neer op het hebben van een lichaamstemperatuur die hoger is dan deze in "normale" en gezonde toestand. In het algemeen spreekt men over koorts vanaf een verhoogde lichaamstemperatuur van 37,5 à 38 graden. Een normale lichaamstemperatuur situeert zich ongeveer tussen de 35,6 en 37,4 graden. Het optreden van koorts betekent dat je lichaam te maken heeft met iets ongewoons of abnormaals, dat het probeert op te vangen met het aanmaken van extra warmte. Koorts kan bijgevolg beschouwd worden als een alarmsignaal voor je lichaam.

Soorten koorts

Tot 40 graden: lichte of lage koorts

Koorts kan erg onschuldig en voorbijgaand zijn en niet noodzakelijk een behandeling vereisen. Door het ontwikkelen van koorts tracht het lichaam zich te weren tegen een probleem, zoals bijvoorbeeld een ontsteking. Als je bij lichte koorts geen koortswerende middelen neemt, dan zal de koorts ook niet onderdrukt worden. Hierdoor zal het lichaam de koorts helemaal kunnen uitzweten op eigen houtje. Daarna zal deze afweerreactie (i.e. de koorts) verminderen wanneer het onderliggend probleem (bv. de ontsteking) is opgelost.

Meer dan 40 graden: zware of hoge koorts

Loopt koorts verder op tot boven de 40 graden, dan is uiterste voorzichtigheid geboden. Boven de 40 graden wordt een koortstoestand als ernstig beschouwd en is een effectieve medische opvolging vereist. Bij koortsmetingen die oplopen naar 41-42 graden of meer kan het leven van de patiënt in gevaar zijn. Hoge koorts wordt ook aangeduid met de medische termen hyperthermie en hyperpyrexie.

Oorzaken koorts

De oorzaken van koorts kunnen uiteenlopend zijn. In de meeste gevallen ligt een ontsteking aan de basis van de koorts. Virale en bacteriële infecties, allergische reacties en hormoonafwijkingen kunnen tot de oorzaken van koorts behoren. Bovendien kunnen ook mensen met auto-immuunziekten (zoals bv. reuma) en chronische darmziekten (zoals bv. colitis ulcerosa) regelmatig last hebben van koorts. Tot slot mag ook koorts als neveneffect van bepaalde medicijnen (zoals bv. antipsychotica) niet op dit lijstje ontbreken.

Bijkomende symptomen

Bij hoge koorts of hyperthermie kunnen er ernstige symptomen optreden die met uiterste nauwkeurigheid moeten opgevolgd worden. We denken dan aan versneld hartritme, het gevaar op uitdroging (dehydratatie), stijfheid van de spieren en stoornissen in het metabolisme. In het algemeen kunnen de volgende symptomen optreden bij koorts:
  • overmatig zweten
  • klappertanden
  • koude rillingen
  • koortsstuipen
  • onrustig slapen
  • ijlen (onzin uitkramen)
  • gevoelens van warmte en koude volgen mekaar op

Behandeling koorts

Uitzweten

De behandeling van de koorts hangt af van de gemeten lichaamstemperatuur, de onderliggende oorzaak en de algemene toestand van de patiënt. Bij lage koorts wordt meer en meer aangeraden om de koorts uit te zweten in plaats van meteen een koortswerend middel te nemen. Op die manier zorgt het lichaam zelf voor een verlaging van de koorts dankzij een efficiënte afweerreactie. Wil je je lichaam helpen om op natuurlijke wijze de koorts af te weren, dan kan je een hete citroendrank drinken. De warme drank zorgt ervoor dat je sneller gaat zweten, waardoor de warmte je lichaam vlotter kan verlaten. Hierdoor zal de lichaamstemperatuur sneller normaliseren. Bovendien bevat citroen vitamine C die het lichaam helpt om afvalstaffen af te voeren.

Koorts weren

In ernstiger gevallen kan een behandeling met koortswerende middelen voorgeschreven worden in combinatie met pijnstillers en medicijnen die zich richten op de oorzaak van de koorts. Enkele voorbeelden van middelen om koorts te behandelen zijn:
  • paracetamol (pijnstillend en koortswerend)
  • ibuprofen (pijnstillend, koortsverlagend én ontstekingsremmend)
  • Antigrippine ibuprofen (combinatie van ibuprofen en paracetamol)

Koorts meten

Om te weten of je je zorgen moet maken kan je de lichaamstemperatuur van de betrokken persoon meten. Dit kan door middel van een klassieke digitale thermometer, een oorthermometer of een voorhoofdthermometer. Een voorhoofdthermometer beschikt over het voordeel dat er geen lichamelijk contact nodig is om tot een koortsmeting te komen. Je hoeft alleen de thermometer op enkele centimeters van het voorhoofd te houden waarna de lichaamstemperatuur wordt opgenomen. Dit gebrek aan contact is erg praktisch bij baby's of patiënten die ernstig pijn lijden en maakt dat de voorhoofdthermometer net iets gebruiksvriendelijker is dan andere koortsthermometers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koorts, wat is de functie en hoe kunt u het verlichten?Een gewone lichaamstemperatuur ligt tussen de 36,5 en 37,5 graden. Als u zich ziek voelt kunt u vaak koorts hebben en ko…
Het nut van koortsHet nut van koortsKoorts hebben hoort bij ziek zijn. Waarom de mens eigenlijk koorts krijgt, is voor velen een raadsel. Koorts is ontzette…
Wanneer heb je koorts?Wanneer heb je koorts?Koorts is een verhoging van de lichaamstemperatuur, die normaal gesproken tot 42 graden kan stijgen. Daarboven spreken w…
Verschijnselen bij het optreden van koortsBij een lichaamstemperatuur van 38 graden en hoger is er sprake van koorts. Koorts is zelf geen ziekte, maar een symptoo…
Heb ik verhoging of koorts?Heb ik verhoging of koorts?Het is vaak in de herfst en winter van het jaar. Veel mensen voelen zich ziek, zwak en misselijk en een sommige mensen k…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/ziekten/koorts
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/koorts/behandeling/item36529 (bronnen geraadpleegd op 21/05/2016).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen koorts? Oorzaken & behandeling van koorts"

Reactie

Ignat Digori, 30-10-2014 17:55 #1
Koorts behandelingsadviezen:

- Paracetamol slikken;
- Bij diarree en spuwen, probeer schone rijst te eten;
- Vermijd douchen en in bad gaan tijdens het koortsig ziek zijn;
- Probeer voedsel naar binnen te werken, hoe moeilijk het ook is;
- Blijf goed onder je dekens en zweet veel;
- Drink genoeg water;
- Na afloop, verschoon je bed.

Hier boven in de tekst staat dat je paracetamol alleen noodzakelijk moet slikken, mee eens, maar niet helemaal mee eens. Paracetamol bevat een bestandsdeel dat je bestrijding tegen bacteriën zal versterken, het zal ook je genezingsproces versnellen het word veel afgeraden omdat het slecht is voor je lever. De nieren worden hierdoor wel ondersteund, bij inname van paracetamol. Dus als je er maar één hebt, lijkt mij dat het meest verstandige voor je toekomstplannen.

Als je koorts hebt, blijf sterk, en wees vertanding met je lichaam tijdens de behandeling. Meet met regelmaat je koorts, en houd het goed in de gaten voor de eventuele noodgevallen. Ben je niet instaat om je zelf te behandelen dan raad ik de huisarts aan voor de antibiotica kuren.

Sterkte en word snel beter.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Koorts
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!