InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bang om te mislukken? Tips om faalangst te overwinnen

Bang om te mislukken? Tips om faalangst te overwinnen

Bang om te mislukken? Tips om faalangst te overwinnen Stress, burn-out en depressie: het zijn enkele typische begrippen die in verband gebracht worden met faalangst. Faalangst is een regelmatig terugkerende vrees dat je niet aan bepaalde verwachtingen kan voldoen. Deze angst komt vrij frequent voor omdat de druk om te presteren in de moderne wereld alleen maar groter is geworden. Faalangst kan zowel op persoonlijk als professioneel vlak van toepassing zijn. Naast het mentaal focussen op faalangst kunnen ook middeltjes tegen angst nuttig zijn om je beter te voelen. Supplementen tegen stress zijn daarvan een voorbeeld. Op die manier kan je die verlammende vrees om te mislukken verminderen. Welke tips en middeltjes kunnen nog zoal nuttig zijn om faalangst te overwinnen?

Bang om te mislukken

In het begin van de eenentwintigste eeuw zijn zowat alle takken van de samenleving sneller en gesofistikeerder geworden. Om mee te kunnen in de moderne wereld moet je van alle nieuwtjes en snufjes op de hoogte zijn én je ook nog eens blijven doorontwikkelen. Blijven teren op één mooi diploma in een immer evoluerende wereld heeft geen zin meer. Wie niets meer bijleert blijft stilstaan, wat de facto neerkomt op achteruitgaan. Dit alles heeft tot gevolg dat veel mensen last hebben van een zware prestatiedruk, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Van faalangst tot depressie

Het snelle en veeleisende karakter van de moderne samenleving brengt vervelende aandoeningen met zich mee zoals stress en burn-out. Burn-out is vooral een gevolg van professionele faalangst of het besef dat je niet meer aan de vereisten van je beroep kan voldoen. Depressie is algemener van aard en kent ook een chronische faalangst op persoonlijk vlak als oorzaak, waarbij iemand bijvoorbeeld last heeft van angst om te falen als partner of als ouder. Dit kan onder meer relatieproblemen tot gevolg hebben.

Faalangst en stress

Die prestatiedrang zorgt voor een sluipende stress in je hoofd. Je vreest dat je niet meer aan de eisen van je beroep kan voldoen, of dat je het hoge werktempo niet meer aankan. Twijfelen aan je capaciteiten kan bijvoorbeeld een slecht werkresultaat of een negatieve evaluatie met zich meebrengen. Als faalangst eens toeslaat is het niet makkelijk om het uit je hoofd te zetten. Toch zijn er manieren om je te verweren tegen faalangst zodat je je doelstellingen opnieuw kan waarmaken.

Faalangst overwinnen: tips

Begin met het negatieve

De reden dat je faalangst hebt is ongetwijfeld dat diep in jezelf negatieve gedachten en emoties woelen. Twijfelen aan jezelf, gebrek aan zelfvertrouwen en een minderwaardigheidscomplex kunnen daarvan de oorzaak zijn. Neem daarom de tijd om alle negatieve elementen die je geest "blokkeren" op te schrijven en samen te brengen in een lijstje. Waarom denk je dat je zal falen? Vind je jezelf minder waard dan een ander? En vooral: waarom ben je zo angstig?

Eerlijk tegenover jezelf

Beantwoord deze vragen op een eerlijke manier, dat levert je het snelst resultaten op. Vind je dat je wel voldoende professionele kwaliteiten hebt maar maakt je uiterlijk je onzeker? Heb je een laag zelfbeeld omdat je niet populair bent in groep? Mogelijk zijn dit bijzaken die je afleiden van de hoofdzaak, namelijk: goed werk afleveren en daar ook voldoening uit halen. Focus dan ook op de dingen waarin je goed bent en laat minpuntjes en zwakheden achterwege in je analyse.

Constructief

Na jezelf eerlijke antwoorden gegeven te hebben is het tijd om je persoontje weer op te bouwen. Ga uit van je eigen kracht en je bijzondere kwaliteiten. Want net zoals ieder ander heb jij eigenschappen en kenmerken die jou bijzonder maken. Maar trap niet in de val om je met anderen te vergelijken want dan bestaat de kans dat jezelf weer te laag zal inschatten, en dat is onnodig.

Positieve energie

Focussen op een bepaald doel is cruciaal om een bevredigend resultaat te halen. Positief blijven en negatieve energie vermijden zijn daarbij essentieel. Maak jezelf niet ongelukkig door mislukkingen uit het verleden op te rakelen, want dat leidt je nergens heen. Mislukkingen die je vroeger gemaakt hebt houden mensen ook minder bezig dan je zou denken; je zou verbaasd staan hoe snel mensen vergeten.

Draai de knop om

Weet dat je elke dag opnieuw kan beginnen met het verder uitbouwen van je persoonlijkheid. Je bent nooit te oud om te leren en ook nooit te oud om in positieve zin te veranderen. Faalangst overwinnen heeft vaak eenvoudigweg te maken met een knop omdraaien in je hoofd, waarbij je jezelf ervan overtuigt dat je vanaf nu niet meer bang zal zijn om te mislukken. Vertrouw op je eigen positivisme en op de gedachte: Vandaag is de eerste dag van de rest van mijn leven.

Middeltjes tegen faalangst

Angst is een psychisch fenomeen dat lichamelijke symptomen met zich mee kan brengen zoals bijvoorbeeld zweten, nervositeit en duizeligheid. Belangrijk is dus in de eerste plaats om het probleem op psychologisch vlak aan te pakken. Toch zijn er bijkomende manieren om angst aanvullend te bestrijden, zoals bijvoorbeeld het innemen van voedingssupplementen tegen stress. Supplementen die je helpen om rustiger te worden kunnen effectief zijn om angstige gevoelens af te remmen. Hierdoor kan faalangst ingeperkt of zelfs helemaal vermeden worden.
Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen tegen stress zijn:
  • Valdispert Anti-Stress
  • Brain Relax
  • Ortholon Stress Care
  • Pervital Balance

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is faalangst?Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om t…
11 Faalangst tips11 Faalangst tipsFaalangst overwinnen is lastig, maar een aantal goede faalangst tips kunnen jou hierbij helpen. Omgaan met faalangst is…
Faalangst overwinnen en onder controle houdenFaalangst overwinnen en onder controle houdenIedereen heeft wel eens het gevoel dat men lijdt aan faalangst. Op het moment dat je moet gaan presteren, word je heel e…
Help! Faalangst bij kinderenHelp! Faalangst bij kinderenFaalangst wordt vooral gezien als een angst die vanaf de puberteit komt optreden. Toch is dit niet altijd het geval. Zel…
Faalangst, wat is het en wat zijn de gevolgen?Faalangst is de angst om te falen of te mislukken. Iemand is bang om fouten te maken of iets niet goed te doen in situat…
Bronnen en referenties
  • http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/gezondheid-stress-burnout/5-tips-tegen-faalangst
  • http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/faalangst-volwassenen.html (bronnen geraadpleegd op 07/09/2015).

Reageer op het artikel "Bang om te mislukken? Tips om faalangst te overwinnen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Soorten angsten
Medische informatie…
Schrijf mee!