InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ebola Nederland: kan het ebolavirus in Nederland opduiken?

Ebola Nederland: kan het ebolavirus in Nederland opduiken?

Ebola Nederland: kan het ebolavirus in Nederland opduiken? Ebola Nederland: kunnen we in Nederland ook getroffen worden door het ebola-virus? Sinds februari 2014 is er een ebola-uitbraak gaande in West-Afrika, tot nu toe in de landen Guinee, Sierra Leone, Liberia en Nigeria. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft deze uitbraak op 8 augustus 2014 uitgeroepen als een 'medische noodsituatie van internationale zorg'. Volgens de organisatie is dit de dodelijkste ebola-uitbraak die zij ooit heeft meegemaakt en is een sterke en adequate reactie van de internationale gemeenschap nodig om verdere uitbraak te voorkomen. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de kans dat een reiziger de ziekte ebola mee terugbrengt naar Nederland heel klein, maar niet geheel uitgesloten.

Ebola Nederland

Wat is ebola?

Ebola of ebola hemorragische koorts is een zeldzame doch zeer ernstige infectieziekte die in Afrika voorkomt en veroorzaakt wordt door het ebolavirus. De ziekte gaat gepaard met hoge koorts en bloedingen. Als je ebola hebt, bloed je uit alle lichaamsopeningen, maar ook intern. Vooral je lever, nieren en het hart krijgen het zwaar te verduren. Het ebolavirus is genoemd naar de gelijknamige rivier in Congo waar in 1976 een uitbraak plaatsvond en ebola voor het eerst herkend en aangetoond werd door Peter Piot en Guido van der Groen.

Hoe verloopt de besmetting?

Mensen kunnen ebola krijgen door het slachten en opeten van een ziek wild dier (bushmeat zoals chimpansees, gorilla’s, vleermuizen en antilopen), door rechtstreeks contact met bloed of andere lichaamsvloeistoffen (zoals speeksel, urine, ontlasting, sperma, braaksel en zweet) van mensen die besmet zijn met het virus of door het gebruik van niet-steriele naalden te gebruiken. Het virus kan ook overgedragen worden door onbeschermd seksueel contact met ebola-patiënten. Muggen dragen het ebolavirus niet over en verspreiding is ook niet mogelijk door de lucht. Verspreiding vindt vooral plaats door nauw contact met iemand die besmet is. Daarom is vooral de kans groot dat verzorgers van patiënten zoals gezondheidswerkers en familieleden, besmet raken. Bij oppervlakkige contacten in openbare plaatsen met mensen die niet ziek lijken, wordt volgens de deskundigen het ebolavirus niet overgedragen.

Iemand is pas besmettelijk op het moment dat hij symptomen van de ziekte heeft. Patiënten zijn besmettelijk tot 7 weken na herstel van de ziekte.

Wat zijn de ziekteverschijnselen?

De eerste ziekteverschijnselen treden plotseling op, 2 tot 21 dagen na blootstelling aan het virus. Het gaat om de volgende klachten:

Daarna volgen:
  • braken;
  • diarree;
  • een met vlekken gepaarde huiduitslag;
  • functiestoornissen van de lever en de nieren;
  • hevige inwendige en uitwendige bloedingen; en
  • falen van meerdere organen.

Hoe wordt de ziekte behandeld en bestreden?

Er is op dit moment nog geen vaccin of medicijn tegen ebola beschikbaar. Er wordt op dit moment wel op zeer kleine schaal een experimentele behandeling gegeven met een niet-geregistreerd medicijn. De behandeling van ebola bestaat vooral uit het bestrijden van de complicaties. Een ebola-uitbraak kan het beste worden ingedamd door patiënten snel te herkennen, waarna ze geïsoleerd kunnen worden zodat er geen nieuwe besmettingen plaatsvinden. Ook mensen die zonder bescherming in aanraking zijn geweest met een patiënt worden drie weken lang geobserveerd om te kijken of zij ook ziek worden. Patiënten worden afgezonderd van andere patiënten verpleegd en het verplegend personeel draagt beschermende kleding en volgt strenge hygiënische regels om verdere besmetting en verspreiding te voorkomen.

Is het mogelijk dat ebola zich naar Nederland verspreidt?

Volgens het RIVM is de kans dat iemand besmet raakt met het ebolavirus en het meeneemt naar Nederland heel klein. Het RIVM schrijft hierover:

"Mensen worden alleen ziek door direct contact met patiënten of door het bereiden of eten van bushmeat (rauw apen- of vleermuizenvlees). Ebola is pas besmettelijk als iemand daadwerkelijk klachten heeft. Daarom lopen vooral mensen die zieke patiënten verzorgen risico om besmet te raken."

Ook als er na terugkeer uit West-Afrika iemand besmet blijkt te zijn, zal er geen epidemie in Nederland komen. Internist-infectioloog Martin Grobusch van het AMC licht dit toe in het Medisch Contact:

"Het virus wordt van dier op mens overgebracht door besmet vlees – als jagers een gorilla of ander besmet dier slachten en opeten, of in aanraking komen met het bloed of lichaamsvocht. Als deze initiële patiënten ziek worden en sterven, komt de traditionele omgang met de doden om de hoek kijken. Bij traditionele Afrikaanse begrafenissen raken vrienden en familie het lichaam nog aan. Zo vindt secundaire overdracht van mens op mens plaats.

Gewoonlijk zijn de uitbraken beperkt, omdat ze plaatsvinden op geïsoleerde plekken in het regenwoud. Maar nu heeft het virus ingang gevonden in de grote steden, waar het moeilijker is om secundaire gevallen te voorkomen. Wat betekent dat voor Nederland? Mogelijk krijgen we te maken met een aanwas van verdachte gevallen, en misschien ook met daadwerkelijke patiënten. De enigen die dan risico lopen om geïnfecteerd te worden – bijvoorbeeld in een prikaccident – zijn verpleegkundigen en artsen, maar zij werken hier niet onder West-Afrikaanse omstandigheden. En epidemieën ontstaan alleen in gemeenschappen waar grote groepen mensen onbeschermd direct in contact komen met lichaamsvocht van patiënten. Dat kunnen wij in Nederland voor 100 procent uitsluiten."

Er zijn (in)ternationale afspraken gemaakt om tijdig mensen met infectieziekten te herkennen en op te vangen in het vliegtuig en op Schiphol en andere luchthavens. Reizigers die vanuit landen waar Ebola heerst naar Nederland vliegen, worden voor vertrek gecontroleerd op ebola-besmetting door hun lichaamstemperatuur te meten. Bovendien krijgen de passagiers een aantal specifieke vragen voorgelegd over hun tijd in het Afrikaanse land. Wie vanaf Schiphol naar Nigeria vliegt, wordt op de luchthaven via flyers uitgebreid geïnformeerd over de dodelijke ziekte.

Bij verdenking van een besmetting met ebola in Nederland, wordt melding gemaakt bij de GGD. Vervolgens worden alle contacten van de betreffende persoon in kaart gebracht en wordt bij hen drie weken lang de gezondheid in de gaten gehouden. Wanneer zij ziekteverschijnselen ontwikkelen worden ze direct in isolatie verpleegd.

Patiënt mogelijk besmet met ebola in Bravis: spoedeisende hulp ziekenhuis Roosendaal gesloten
Een patiënt heeft zich zaterdagmiddag 4 juli 2015 bij het Bravis-ziekenhuis in Roosendaal gemeld omdat hij mogelijk besmet is met het ebolavirus. De spoedeisende hulp van het ziekenhuis is hierop onmiddellijk gesloten. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bevestigd. De afgelopen tijd kwamen er soortgelijke meldingen van ziekenhuizen in Leiden, Groningen, Dordrecht en Nijmegen. Die patiënten bleken achteraf geen ebola te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
Ebola: feiten over het virusEbola: feiten over het virusEbola hoor je in 2014 veel in het nieuws. De epidemie heeft zich ontzettend snel uitgebreid en er zijn al duizenden dode…
nieuws uitgelichtEbola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Ebola virus: diagnose, symptomen, behandeling en prognoseEbola virus: diagnose, symptomen, behandeling en prognoseHet Ebola virus, voorheen beter bekend als Ebola hemorragische koorts, is een zeldzame en dodelijke ziekte die wordt ver…
Ebola en preventie in Belgiënieuws uitgelichtEbola en preventie in BelgiëEbola (genoemd naar de Ebola rivier in Congo) is een ernstige virusziekte die ontstaan is Afrika, maar sinds september 2…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NIAID, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Joost Visser. ‘Ebola-epidemie in Nederland niet mogelijk’. Medisch Contact, nr. 33/34 - 14 augustus 2014.
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/ebola_virus_symptomen_775624_0.html
  • www.ggdzl.nl
  • www.rivm.nl
  • www.who.int

Reageer op het artikel "Ebola Nederland: kan het ebolavirus in Nederland opduiken?"

Reacties

Alice, 11-10-2014 18:14 #2
Http://www.trueactivist.com/ebola-this-is-what-you-are-not-being-told/

Beste heer/mevrouw,

Deze site geeft mij heel duidelijke informatie en bewijzen dat dit virus wel via de lucht kan verspreiden. Heeft u bewijs dat het dit niet kan? Zou me een ontzettend gerust gevoel geven. Reactie infoteur, 13-10-2014
Op dit moment kan ik u helaas niet geruststellen. De ebola-epidemie heeft zich in West-Afrika zo snel verspreidt, dat sommige ebola-experts zich afvragen of het ebolavirus zich echt niet door de lucht kan verspreiden. Dr. C.J. Peters, die in 1989 een uitbraak van het virus onder apen die gebruikt werden voor wetenschappelijk onderzoek in Virginia moest bestrijden en die later het meest verregaande onderzoek leidde naar de overdracht van ebola tussen mensen (bij het Amerikaanse equivalent van het RIVM, het CDC, wat staat voor Centers for Disease Control and Prevention), zei bijvoorbeeld tegen de Los Angeles Times, ook bekend als LA Times, dat hij niet wil uitsluiten dat het virus zich verspreidt via de lucht in besloten ruimten waar veel mensen op elkaar zitten: "We just don't have the data to exclude it, " zei Peters, die op dit moment onderzoek doet naar virale ziekten op de Universiteit van Texas in Galveston (VS).

En de viroloog dr. Philip K. Russell zei tegen de krant: "I see the reasons to dampen down public fears, but scientifically, we're in the middle of the first experiment of multiple, serial passages of Ebola virus in man… God knows what this virus is going to look like. I don't."

Onderzoekers vrezen dat het virus zich gaat muteren en dan mogelijk besmettelijker en/of virulenter wordt. De LA Times merkt hierover op: "If Ebola were to mutate on its path from human to human, said Russell and other scientists, its virulence might wane — or it might spread in ways not observed during past outbreaks, which were stopped after transmission among just two to three people, before the virus had a greater chance to evolve. The present outbreak in West Africa has killed approximately 3,400 people, and there is no medical cure for Ebola."

(Bron: The Los Angeles Times. Some Ebola experts worry virus may spread more easily than assumed, http://www.latimes.com/nation/la-na-ebola-questions-20141007-story.html#page=1)

D. C. Dieudonné, 01-10-2014 20:41 #1
Is er behalve in Nederland ook in andere Europese landen gezocht naar Ebola-besmettingen? Reactie infoteur, 07-10-2014
Andere Europese landen hebben net als Nederland en afhankelijk van de situatie, diverse richtlijnen en draaiboeken beschikbaar. In de Nederlandse situatie liggen er draaiboeken en richtlijnen klaar voor GGDen, ziekenhuizen, ambulances, Schiphol, de Rotterdamse Haven en repatriëringorganisaties. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) volgt de dagelijkse updates die het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uitgegeven. Op geleide van de nieuwe informatie worden de richtlijnen direct aangepast. Nederland overlegt via de Health Security Committee met de Europese Commissie en andere EU-lidstaten over acties die door verschillende overheden worden ondernomen. (Bron: Beantwoording kamervragen over de recente ebola-uitbraak in Afrika, ingezonden 4 augustus 2014, nummer: 2014Z13840)

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ebola-virus
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!