Het verschil tussen voedingsintolerantie en allergie

Het verschil tussen voedingsintolerantie en allergie Intolerantie en allergie zijn twee begrippen die door velen door elkaar worden gebruikt, alsof ze dezelfde betekenis hebben. Dat is een onjuist gebruik van deze begrippen. Beide begrippen hebben met voeding te maken maar verwoorden een andere ziekte. Toch zijn er naast duidelijke verschillen ook sterke overeenkomsten tussen beide aandoeningen. Dat maakt het logisch dat mensen even door de bomen het bos niet meer zien.

Inhoud:

Immuunsysteem of maagdarmslijmvlies

Een allergie is een onjuist functionerend immuunsysteem. Intolerantie heeft niks met het immuunsysteem te maken. Bij een allergie wordt er door het immuunsysteem histamine aangemaakt. Soms wordt er zoveel histamine aangemaakt dat men last krijgt van symptomen. Deze symptomen kunnen zeer ernstig zijn; in sommige gevallen levensbedreigend. Een intolerantie heeft altijd te maken met een verminderde werking van de darmen en dan vooral de slijmvliezen op de wanden. Een intolerantie kan zich herstellen als de slijmvliezen van de darmen weer gezond zijn.

Het belangrijkste verschil

Kort gezegd is het grootste verschil tussen intolerantie en allergie als volgt uit te leggen:
  • Een allergie is een reactie van het immuunsysteem op een stof die niet per sé in de voeding hoeft te zitten. Het kan gaan om een contactallergie.
  • Een intolerantie is een verstoring van het maagdarmslijmvlies waardoor verkeerde voedingsstoffen ons lichaam in komen.

Een allergie is niet altijd gerelateerd aan voeding maar een intolerantie wel.

Allergieën

Het immuunsysteem werkt op basis van een groot aantal verschillende cytokinen. Een disbalans in deze cytokinen kan ervoor zorgen dat ze elkaar gaan tegenwerken. Er is een aantal allergene stoffen; deze allergenen zorgen ervoor dat we een allergische reactie krijgen. Maar deze allergie geldt niet voor iedereen; alleen mensen bij wie de cytokinenbalans onjuist is wordt een allergische reactie verkregen. Bij een allergie komt altijd histamine vrij. Histamine zit in bepaalde cellen opgesloten maar als er een allergie is, komen ze vrij om de allergene stof te bestrijden. Het vrijkomen van histamine heeft echter nadelen; zo leidt het tot een zwelling van weefsel en bloedvaten. De symptomen die hiervan het gevolg zijn heten:
  • Loopneus
  • Benauwd gevoel
  • Verminderde ademhaling en astma
  • Gevoelige huid en huidontstekingen
  • Maag- en darmproblemen
  • Opzetten van de keel
  • Gezwollen slijmvliezen
  • Tranende ogen

Sommige allergieën worden veroorzaakt door medicijnen. We spreken dan vaak van een bijwerking van het medicijn.

Hooikoorts en melk

Allergie is moeilijk op te sporen. Een hooikoorts wordt -zou je zeggen- veroorzaakt door pollen. Maar zo eenvoudig ligt het niet. Vaak wordt een hooikoorts veroorzaakt door het drinken van melk en het innemen van andere melkproducten. Wie geen melk of melkproducten consumeert heeft een kleinere kans op hooikoorts. In feite hebben veel hooikoortspatiënten een koemelkallergie die een overgevoeligheid voor pollen triggert. Een ander voorbeeld is eczeem bij jonge kinderen. Deze lijkt over te gaan en de arts zegt: ´het kind is er overheen gegroeid´ of: ´ de medicatie heeft geholpen´. Maar in de praktijk veranderen de eczeemsymptomen van jonge kinderen vaak in een astma of een hooikoorts. De onderliggende oorzaak, namelijk een koemelkallergie, is niet opgelost. Het eenvoudigweg stoppen met melk en melkproducten kan de symptomen astma en hooikoorts maar ook eczeem doen verdwijnen. Overigens is dit geen algemeen geldende wet.

Er zijn allerlei soorten allergieën en intoleranties die tot dezelfde gevolgen kunnen leiden.

Intolerant voor fluoride en kraanwater

De bekendste intoleranties zijn glutenintolerantie en lactose-intolerantie. Daarnaast zijn er andere intoleranties zoals kraanwaterintolerantie en fluoride-intolerantie. Deze twee soorten intoleranties heb ben te maken met gifstoffen. Fluoride is een gifstof die onder valse voorwendselen in tandpasta wordt gedaan. De wetenschappelijke onderzoeken uit de jaren 50 op basis waarvan fluoride een goede stof zou zijn voor de tanden, zijn wetenschappelijk gezien onjuist uitgevoerd. Fluoride is juist een stof die de tanden aantast. Daarnaast tast het organen en zelfs de hersenen aan. Fluoride zorgt er onder andere voor dat mensen minder zelfstandig kunnen nadenken. Men is geneigd om instanties en overheden sneller te geloven, als men fluoride gebruikt. In de jaren 50 werden er allerlei mind control-experimenten door de Amerikaanse overheid gedaan door wetenschappers afkomstig uit Nazi-Duitsland. In Nazi-Duitsland deed men fluoride in het kraanwater om de gevangen kamparbeiders meegaand te maken. De Amerikaanse overheid en het bedrijfsleven gebruiken vandaag de dag dezelfde technieken om mensen meegaand te maken. Als je niet met fluoride tanden poetst ben je bijvoorbeeld veel minder gevoelig voor reclame.

Lactose- en glutenintolerantie

Coeliakie is een intolerantie voor gluten. De maag raakt van streek door gluten omdat het maagslijmvlies beschadigd is. Daarom is het van belang om een glutenintolerantie vroeg te ontdekken; dan is het mogelijk om de slijmvliezen te herstellen. Een melkintolerantie wordt veroorzaakt door een tekort aan een enzym wat lactase heet; lactase breekt normaal gesproken lactose af. Hierdoor kan er lactose uit melk in de dikke darm terecht komen alwaar het voor problemen zorgt zoals winderigheid, diarree, opgeblazen gevoel en misselijkheid.

Allergie en voeding

We zien dat allergie door een immuunsysteemprobleem ontstaat. Voeding is niet altijd de oorzaak. Maar het is wel zo dat een groot deel van het immuunsysteem via de darmen werkt. Maagslijmvlies, met name villi, de uitsteeksels aan de binnenkant van de darmen, filtert stoffen uit de darmen; dat is al een belangrijke werking. Villi kunnen enzymen produceren die stoffen verteren; zonder deze enzymen zijn de voedingsstoffen waardeloos of zelfs ziekmakend, ontstekingsbevorderend. Verder worden er in de darmen stoffen aangemaakt die het immuunsysteem stimuleren. Deze stoffen worden mede door villi gemaakt. Bij ontstoken maagslijmvlies werkt het villi niet meer goed. Daarom is er een duidelijke relatie tussen allergieën en voeding. Een allergie komt vaak voor als de darmflora en het maagdarmslijmvlies verstoord is. De darmflora wordt onder andere verstoord door: medicijnen, alcohol, suiker, witmeelproducten, melkproducten en vlees. Het maag- en darmslijmvlies kan ontstoken raken door deze zelfde producten; we spreken dan van lekkende darmsyndroom, een grondoorzaak van voedselintolerantie maar ook van vele andere fysieke en psychische aandoeningen. Neem bijvoorbeeld glutenintolerantie: coeliakie en psychische stoornissen gaan vaak hand in hand en hebben niets te maken met het psychisch gestel maar met voedsel.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen voedingsallergie en voedingsintolerantieHet verschil tussen voedingsallergie en voedingsintolerantieDe begrippen voedselallergie en voedingsintolerantie worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er een duidelijk verschil…
Voedselintolerantie: We eten ons ziek!Voedingsintolerantie: ook wel voedselallergie type 3 genoemd, komt veel voor. Het wordt soms verward met een voedsel'all…
Het verschil tussen voedselallergie en voedingsintolerantieHet verschil tussen voedselallergie en voedingsintolerantieAls er al geruime tijd klachten ontstaan na het eten van bepaalde voedingsmiddelen en ze blijven steeds terugkeren, dan…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…

Oorzaken van slapeloosheidSlecht slapen is niet echt een ziekte maar een verschijnsel dat het symptoom is van een andere aandoening. Ziekten die k…
10 redenen waarom je voor de biologische tandarts kiest10 redenen waarom je voor de biologische tandarts kiestZoals je voor biologische voeding kiest, zou je ook kunnen stilstaan bij andere stoffen die in je mond aanwezig zijn. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Boek: Ineke Haisma, met verstand gezond
  • Afbeeldingen: publiek domein, bewerkt door Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Het verschil tussen voedingsintolerantie en allergie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!