InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Melk en gluten kunnen depressie en Parkinson veroorzaken!

Melk en gluten kunnen depressie en Parkinson veroorzaken!

Melk en gluten kunnen depressie en Parkinson veroorzaken! Hoe goed we in ons vel zitten wordt bepaald door neurotransmitters, zoals dopamine en serotonine. Indien we echter onvoldoende hiervan hebben, kan het tot uiteenlopende aandoeningen en ziekten leiden. Denk aan depressiviteit, Parkinson en Multiple Sclerose. Naast spanningen op het werk kan dit door lichamelijke afwijkingen en door voeding worden veroorzaakt. In het geval van exorfine-intolerantie kan men niet tegen bepaalde melk-, soja- of gluteneiwitten. Het geeft een te tevreden gevoel, waardoor juist noodzakelijke neurotransmitters onvoldoende of niet meer worden aangemaakt. Oftewel voeding kan stemmings- en spierziekten in de kaart spelen. Wat houdt exorfine-intolerantie in en hoe leidt het tot aandoeningen of ziekten?

Exorfine-intolerantie

Zijn gezonde producten wel zo gezond?

Melk is jarenlang gepromoot, dat je er groot en sterk van wordt. Daartoe werd de slogan ‘melk de witte motor’ volop voor gebruikt. In principe is het waar voor het opgroeiende kind, om zo over voldoende calcium voor botgroei te beschikken. Toch zitten er ook ernstige kanttekeningen aan de inname van zogeheten melk-, soja- of glutenexorfinen. Deze eiwitten geven na inname een verzadigd en rustgevend gevoel, maar hebben een negatieve invloed op neurotransmitters. Omdat in steeds meer producten deze exorfinen aanwezig zijn, neemt de kans toe dat meer mensen aan neurotransmitter gerelateerde ziekten ontwikkelen. Wat doen exorfinen in het lichaam en hoe ligt het ten grondslag aan uiteenlopende kwalen?

Endorfine, dopamine en serotonine

Indien het lichaam een goed gevoel heeft, zal het niet nodig zijn om aanvullend tevredenheidsneurotransmitters af te geven. Omdat exorfine ons een goed gevoel geeft, heeft het consequenties voor de afgifte van endorfine. Minder endorfine betekent dat we eerder pijn kunnen voelen en een minder verliefd gevoel hebben (lit.1). Aanvullend heeft het invloed op de aanmaak van andere neurotransmitters. In dat geval gaat het om dopamine en serotonine. Dopamine is direct van invloed op spierbewegingen en in hoeverre men daar zelf controle over heeft. Serotonine is van invloed op de stemming als ook de lust in eten en de seksuele drift.

Waarom ontstaat er een neurotransmitterblokkade?

In het geval van exorfine-intolerantie kan de persoon slecht tegen exorfine. Oftewel men kan er overmatig op reageren. Normaal zal het DPP-IV enzym in het lichaam grote hoeveelheden exorfine onschadelijk maken (lit.2,4). Echter door toedoen van genmutaties, overgevoeligheid en specifieke voeding kan men overmatige concentraties hebben of opbouwen. Indien het enzym dan niet goed werkt, krijgt men teveel exorfine in het lichaam. Daardoor worden belangrijke neurotransmitters geblokkeerd. Oftewel de hypofyse en hypothalamus maken er onvoldoende van aan, waardoor de stemming, pijn en spierbewegingen worden beïnvloed.

Depressiviteit

Serotonine is van essentieel belang om een goed gevoel te hebben en om lekker in het vel te zitten. Heeft men voldoende serotonine, dan kan men de wereld aan en heeft men daarbij een goede stemming. Door werkdruk, spanningen en stress wordt deze stof overmatig verbruikt, waardoor de tevredenheid daalt. Ook door voeding kan de aanmaak ervan worden verstoord, waardoor men eveneens in een negatieve spiraal terechtkomt. Indien die omstandigheid langdurig aanhoudt, kan het tot een burn-out of depressiviteit leiden. Het gevaar daarvan is dat men steeds verder in zichzelf gekeerd raakt en kan in zelfbeschadiging resulteren. Het wordt standaard behandeld middels paroxetine, zodat het verbruik van serotonine wordt verminderd. Geleidelijk aan kan men weer positiever worden, waardoor de zelfverzekerdheid groeit.

Parkinson

Omdat exorfine eveneens de afgifte van dopamine belemmert, kan het tot Parkinson leiden. Een laag dopaminegehalte betekent dat de neurotransmitter acetylcholine de overhand neemt. Oftewel signalen van de zenuwen naar spierreceptoren worden heftiger, waardoor de persoon begint te trillen. Dit kan in eerste instantie enige beving zijn, echter het kan overgaan in heftige oncontroleerbare bewegingen. Het wordt behandeld middels medicatie zoal levodopa. Let wel ook gedurende de behandeling kan het soms tot depressiviteit leiden. De compensatie van dopamine via levodopa, zorgt ervoor dat de invloed van acetylcholine wordt gecompenseerd. Trillingen kunnen minder worden. Het is echter ook van belang om de lichamelijke tevredenheid te stimuleren. Daartoe dient voldoende SSRI (lit.3) oftewel selectieve serotonine-heropnameremmer te worden toegediend. Indien hieraan niet wordt gedacht kan Parkinson tot depressiviteit leiden. Deze twee ziekten gecombineerd verhoogt de kans op zelfmoord.

Hoe exorfine-intolerantie handelen?

In zeer veel producten zitten gluten-, soja- en melkeiwitten, welke exorfine bevatten. Het is daarnaast ook een trend om juist veel zuivel- en sojaproducten voor de gezondheid te nuttigen. Op zich valt daar iets voor te zeggen, echter men kan er dus ook ingrijpende ziektes mee veroorzaken. Tegenwoordig kan men dus praktisch niet aan deze stoffen ontkomen. Wat kan men dan wel doen? Uiteraard kan men dergelijke producten vermijden. Ook de inname van omega-3 (vis- of algenolie) werkt zeer goed, omdat het de kans op depressiviteit als ook psychose doet verminderen (lit.4). Aanvullend is het verstandig om zink in te nemen, omdat daarmee vele processen in het lichaam worden gestimuleerd zo ook de aanmaak van neurotransmitters. Bovendien heeft zink een gunstig effect op het gewicht, waardoor ook de tevredenheid indirect wordt gestimuleerd. Verder kunnen tryptofaansupplementen goed werken, omdat daarmee serotonine-aanmaak wordt bevorderd. Geregelde inname van tuinbonen is een goede bron voor levodopa, zodat de invloed van Parkinson mogelijk wordt beperkt.

Let wel in voorgaande stuk is ingegaan op depressiviteit en Parkinson. De genoemde neurotransmitters zijn van invloed op uiteenlopende aandoeningen en ziekten. Inname van melk, soja of gluten kan daarmee ook ten grondslag liggen aan andere vormen van stemmings- of spierziekten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Astma, Parkinson, depressie en borstkanker door DPP4-tekortAstma, Parkinson, depressie en borstkanker door DPP4-tekortIn het lichaam zijn verschillende enzymen werkzaam om ongewenste stoffen uit te schakelen. Eén daarvan is het DPP4-enzym…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
Tekort aan serotonine zelf verhogenTekort aan serotonine zelf verhogenSerotonine is een neurotransmitter in de hersenen en zorgt ervoor dat bepaalde processen goed verlopen. Een tekort aan s…
Koemelkallergie (kma) bij baby's: weetjes en voedingstipsKoemelkallergie (kma) bij baby's: weetjes en voedingstipsIn dit artikel kan je informatie en tips vinden als je kind een koemelkeiwitallergie of soja allergie heeft. Je moet al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.rgbstock.com/images/milk
  • Lit.1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine
  • Lit.2: http://exendo.be/exorfinen-en-hun-bijwerkingen/
  • Lit.3: http://nl.wikipedia.org/wiki/Selectieve_serotonine-heropnameremmer
  • Lit.4: http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=389

Reageer op het artikel "Melk en gluten kunnen depressie en Parkinson veroorzaken!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Melk-ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!