InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Condyline: uitbraak genitale wratten tegengaan

Condyline: uitbraak genitale wratten tegengaan

Condyline: uitbraak genitale wratten tegengaan Het hebben van genitale wratten geeft veel schaamte en ongemak. De bloemkoolachtige vergroeiingen rondom het geslachtsdeel of rectum kunnen jeuken of pijn doen. Het kan daarbij als wratclusters snel verspreiden, waardoor er een ware wrat-uitbraak van toepassing is. Om die omstandigheid te vermijden, dient men snel de wratten aan te stippen met Condyline. Wat houdt dit product in en wat is de werkzame stof?

Condyline

Hoe krijgt men genitale wratten?

Genitale wratten worden overgedragen via een virus. Het gaat daarbij om het Humaan Papilloma Virus (HPV) type 6 of 11 (lit.1) en is zeer besmettelijk. Ook condoomgebruik kan het virus niet tegenhouden, omdat de gehele schacht potentieel het virus draagt. Oftewel beschermde geslachtsgemeenschap kan eveneens een besmetting inhouden. Heeft men eenmaal het virus dan komt men er ook niet meer vanaf. De wratten kunnen enkele weken of soms pas maanden na infectie uitbreken. Het ziet eruit als kleine clusters van iets verheven sproeten of bloemkoolachtige vergroeiingen. Deze kunnen heftig jeuken en soms pijn doen. In principe trekt het na enkele weken of maanden vanzelf weer weg, echter een uitbraak wordt esthetisch als zeer onsmakelijk gevonden. Om een heftige uitbraak aan banden te leggen heeft men Condyline nodig. Wat houdt dit product in en hoe wordt het toegepast?

Podofyllotoxine

Deze stof wordt verkregen van het voetblad van de lignaanplant en is beschikbaar als extract. Het remt celdeling en is daarom geschikt voor huidtumoren maar ook genitale wratten. Het is daartoe verkrijgbaar als crème (Wartec), zodat het op de plek wordt gesmeerd. Om een uitbraak van wratten te vermijden kunt u het in hoge concentratie verkrijgen. In dat geval kunt u het zelf aanstippen middels Condyline, zodat een eventuele heftige uitbraak een halt wordt toegeroepen (lit.2).

Direct aanstippen om wildgroei te vermijden

Omdat de wratten op een zeer persoonlijke plaats zitten, wil men er uiteraard zo snel als mogelijk vanaf zijn. Meest essentiële is dat een uitbraak wordt vermeden, danwel de invloed daarvan wordt beperkt. Oftewel zodra men een wrat herkent, dan is het per direct noodzakelijk om het aan te stippen. Podofyllotoxine zorgt ervoor dat celdeling wordt tegengewerkt, waardoor de kans op vele wratten wordt geminimaliseerd. Toch moet men snel reageren, zodra de huid- of roodkleurige bloemkoolachtige structuren nabij het geslachtsdeel of het rectum tevoorschijn komen.

Hoe werkt Condyline?

Indien de wrat is aangestipt met Condyline, dan wordt de groei van huidcellen lokaal tegengewerkt. Dit houdt niet in dat het compleet wordt gestopt, echter het wordt vertraagd om zo het virus tegen te gaan. Het HPV-virus zal door podofyllotoxine worden geneutraliseerd, zodat het verder geen schade meer kan aanrichten. Geleidelijk aan zal de omstandigheid stabiliseren en minder worden. Daarbij nemen aanvullende pijnlijke of jeukende klachten ook af. Bij een groot deel van de besmette personen zijn de wratten na een maand weggetrokken. Bij een ander deel is vijfenzeventig procent van de wratten na anderhalf maand verdwenen. Zolang de persoon genitale wratten heeft, mag men geen geslachtsgemeenschap hebben. Ook geslachtsgemeenschap met condoom biedt onvoldoende bescherming.

Complicaties

Zodra het middel is aangebracht, kan het enige irritatie geven. Het houdt in dat de plek pijn doet of gaat tintelen direct na het aanbrengen. De dagen erna zal het rood worden en soms iets opzetten of zweren. Dit is een standaard reactie, omdat het middel de huiddeling tegenwerkt en het virus uitschakelt. Het moet slechts op de wrat worden aangebracht en dus niet op de omringende huid. Er kunnen beschadigingen optreden aan gezonde huid. Oftewel om extra irritatie te vermijden, moet men de omringende huid goed beschermen. Het is aanvullend van belang dat het middel nooit op grote delen slijmvlies wordt aangebracht (lit.3). Soms kan het middel tot misselijkheid, diarree of buikpijn leiden. In dat geval dient u wederom met de behandelend arts contact opnemen.

Nazorg

Zijn de wratten weggetrokken, dan betekent het niet dat het compleet is hersteld. In de huid kan het virus nog sluimeren, zonder dat het klachten geeft. Indien de weerstand tijdelijk minder is, kan het weer de kop opsteken. Ook in dat geval zal men wederom met dit middel moeten aanstippen. Bij circa vijftig procent van de gevallen, zullen de wratten op een later moment weer terugkomen.

U kunt ook genitale wratten preventief vermijden door de Gardisil HPV-vaccinatie te nemen. Het beschermt eveneens tegen baarmoederhalskanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een seksueel overdraagbare aandoening, SOA herkennenEen seksueel overdraagbare aandoening, SOA herkennenEen seksueel overdraagbare aandoening kan grote invloed uitoefenen op iemands leven. Zodra een SOA is geconstateerd dien…
Besmetting met Genitale wrattenBesmetting met Genitale wrattenJaarlijks worden binnen Nederland 25.000 mensen besmet met Genitale wratten ofwel het HPV virus. Dit is goed voor een tw…
Wat zijn genitale wrattenWat zijn genitale wrattenMensen die weinig wisselende seksuele contacten hebben en veilig vrijen hebben minder kans op genitale wratten. Deze wra…
Genitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten symptomen zijn wratten rond de geslachtsorganen of anus en jeuk of een branderig gevoel en soms pijn. B…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://www.genitalewratten.nl/hoe-ontstaan-genitale-wratten
  • Lit.2: http://nl.wikipedia.org/wiki/Podofyllotoxine
  • Lit.3: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Condyline.aspx?mId=10704&rId=1541

Reageer op het artikel "Condyline: uitbraak genitale wratten tegengaan"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!