InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prognose ten aanzien van herstel van whiplash: de FCE

Prognose ten aanzien van herstel van whiplash: de FCE

Prognose ten aanzien van herstel van whiplash: de FCE Direct na een whiplash verkeren veel mensen in onzekerheid: hoe lang zal het herstel van de whiplash duren en in hoeverre zal men herstellen? De FCE is een diagnostisch hulpmiddel waarmee men onder andere een prognose ten aanzien van werkhervatting kan geven bij veel aandoeningen. Maar geldt dit ook voor het herstel van whiplash?

Wat is een FCE?

FCE is de afkorting van functional capacity evaluation. Een FCE is een onderzoeksmethode waarmee op een systematische manier in kaart gebracht kan worden in hoeverre iemand belangrijke taken op een veilige en verantwoorde manier uit kan voeren. Een FCE wordt vaak ingezet om de beperkingen van iemand zorgvuldig in kaart te brengen. Hierbij wordt vaak een vergelijking gemaakt tussen de mogelijkheden van iemand en de eisen die werkomgeving aan hem stelt. Met een FCE krijgt men inzicht in de prognose ten aanzien van werkhervatting en kan men herleiden welke factoren mogelijk problemen opleveren. Hiermee vormt de FCE niet alleen een diagnostisch hulpmiddel, maar tegelijkertijd ook een uitgangspunt voor een eventuele behandeling.

Onderdelen FCE

Tijdens de FCE wordt de uitvoering van diverse activiteiten onderzocht. Zo wordt er onder andere gekeken naar hoe het zitten, staan, lopen, tillen, hurken, hoog en laag reiken en handvaardigheden gaat. Hieruit vloeit een uitspraak ten aanzien van de fysieke belastbaarheid. Deze fysieke belastbaarheid wordt vervolgens vergeleken met de fysieke arbeidsbelasting van het werk. Hiervoor wordt de fysieke belasting van het werk ingeschaald in een zogenaamde DOT. DOT is de afkorting van Dictionary of Occupational Titles en biedt een overzicht van ongeveer 20.000 verschillende beroepen. Op basis van de fysieke belasting wordt een beroep een DOT 1 tot en met DOT 5 toegekend.

Kan een FCE de prognose van een whiplash voorspellen?

Om de prognostische waarde van de FCE bij het whiplash syndroom in kaart te brengen werd een onderzoek verricht. Mensen die een whiplash hadden doorgemaakt en zich aanmeldden bij SUVA, de grootste instelling voor schadeverzekeringen in Zwitserland, werden gevraagd om mee te doen aan het onderzoek. In totaal deden 267 mensen aan het onderzoek mee. Er werd in totaal 5 keer een FCE afgenomen: de nulmeting en na 1, 3, 6 en 12 maanden. Er werd steeds bekeken hoeveel procent van de contracturen men aan het werk was ten tijde van de afname van de FCE. Uit het onderzoek bleek dat de score op de FSE het percentage gewerkte uren slechts in beperkte mate kan voorspellen. Factoren die wel een rol spelen bij de prognose ten aanzien terugkeer in het werk zijn tijd sinds het ontstaan van de whiplash, de moedertaal, het percentage werkhervatting aan het begin van het onderzoek en zelf gerapporteerde beperkingen.

Prognose van whiplash syndroom

Als de FCE nauwelijks een voorspellende waarde heeft ten aanzien van herstel van een whiplash, welke factoren hebben dat dan wel? Het vertrouwen dat de whiplash-patiënten zélf in het herstel hebben blijkt een belangrijke voorspeller van het herstel drie maanden na het oplopen van de whiplash. Mensen die in de acute fase positief staan ten aanzien van de herstelmogelijkheden blijken driemaal zo snel te herstellen als mensen die denken nooit meer beter te worden. Andere factoren geassocieerd met een minder gunstige prognose zijn een hoge pijnintensiteit vlak na de whiplash, nekklachten die al voor het ontstaan van de whiplash aanwezig waren en geen middelbaar onderwijs genoten hebben. Daarnaast blijken vrouwen een ongunstigere whiplash prognose te hebben dan mannen. Leeftijd van de whiplash patiënt of ernst van het ongeval blijken geen directe prognostische waarde te hebben.

Wat kun je zelf doen na een whiplash?

Het is aan te raden de therapie zo snel als mogelijk na het oplopen van de whiplash te starten. Op de langere termijn blijken zowel oefeningen als een nekkraag echter geen significant effect op het herstel te hebben. Oefeningen blijken de intensiteit van de pijnklachten echter wel te kunnen verminderen. Het dragen van een nekkraag lijkt niet nodig te zijn.
Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…
Vragenlijst whiplashklachtenVragenlijst whiplashklachtenEen whiplash is een aandoening die getypeerd wordt door met name nekklachten. Het is lastig om whiplash letsel te onderz…
Whiplash en nekklachtenDikwijls staan er nieuwsberichten in de krant waarin vermeld wordt dat een persoon een auto-ongeluk heeft moeten bekopen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sasha Wolff, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Ferrari, R. (2014) Predicting recovery from whiplash injury in the primary care setting. AUSTRALIAN FAMILY PHYSICIAN VOL. 43(8)
  • Matheson, L. (2003). The functional capacity evaluation. In G. Andersson & S. Demeter & G.Smith (Eds.), Disability Evaluation. 2nd Edition.Chicago, IL: Mosby Yearbook.
  • Trippolini M.A., Dijkstra P.U., Côté P, Scholz-Odermatt S.M., Geertzen J.H.B. & Reneman M.F. (2014) Can functional capacity tests predict future work capacity in patients with whiplash-associated disorders? ARCHIVES OF PHYSICAL MEDICINE AND REHABILITATION
  • Teasell R.W., McClure A., Walton D., Pretty J., Salter K., Meyer M., Sequeira K.& Death, B. (2010) A research synthesis of therapeutic interventions for whiplash-associated disorder (WAD): Part 2 interventions for acute WAD. Pain Res Manag. vol. 15(5), blz. 295304.
  • Walton D.M., Macdermid. J.C., Giorgianni A,A., Mascarenhas J.C., West S.C. & Zammit C.A. (2013) Risk factors for persistent problems following acute whiplash injury: update of a systematic review and meta-analysis. J Orthop Sports Phys Ther. vol. 43(2)

Reageer op het artikel "Prognose ten aanzien van herstel van whiplash: de FCE"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 07-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!