InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?

Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?

Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband? Veel ouderen vrezen voor de ziekte van Alzheimer wanneer ze merken dat ze steeds meer vergeten. Dit hoeft echter niet het geval te zijn: wanneer men ouder wordt, wordt het geheugen automatisch zwakker, zonder dat er per se sprake is van dementie. Waar men zich wel zorgen om moet maken, is het slikken van benzodiazepines als diazepam (Valium). Deze kalmeringsmiddelen blijken geassocieerd te zijn met een grotere kans op de ziekte van Alzheimer.

Als het maar geen Alzheimer is...

Bij veel ouderen die merken dat ze steeds meer vergeten schiet deze gedachte door hun hoofd. Niet zo vreemd, want deze meestvoorkomende dementievorm heeft een erg sluipend begin en de klachten worden langzaam maar zeker steeds ernstiger. Er wordt geschat dat er op dit moment ruim 250.000 mensen met de ziekte van Alzheimer zijn in Nederland. Ieder jaar komen er meer Alzheimer-patiënten bij, aangezien de ziekte van Alzheimer vaker voorkomt naarmate de leeftijd stijgt en zich op dit moment een "grijze golf" aandient in Nederland. Hoewel de precieze oorzaak van de ziekte van Alzheimer nog niet bekend is, wordt er doorgaans aangenomen dat zich amyloid-beta (Aβ} plaques in de hersenen vormen, waardoor de hersencellen afsterven. Op dit moment is er veel onderzoek gaande naar hoe de ziekte van Alzheimer voorkomen kan worden. Hierbij wordt andere gekeken naar de invloed van de leefstijl op de kans op het ontwikkelen van Alzheimer. Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat benzodiazepines, zogenaamde kalmeringsmiddelen, mogelijk een rol spelen in de ontwikkeling van Alzheimer. En laten nu juist ouderen vaak een kalmeringsmiddel slikken, bijvoorbeeld tegen slapeloosheid of angsten.

Gevaren van kalmeringsmiddelen op korte termijn

Een groot voordeel van kalmeringsmiddelen is dat ze snel, vaak binnen enkele tientallen minuten, effect hebben. Dit maakt de medicijngroep erg aantrekkelijk in het geval van acute problematiek, zoals angstaanvallen. Kalmeringsmiddelen worden ook vaak voorgeschreven bij slapeloosheid, gezien het positieve effect op de slaap. Kalmeringsmiddelen kennen echter ook een aantal bijwerkingen, waaronder:
  • Slaperigheid
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Trager reactievermogen
  • Wazig zicht
  • Geheugenklachten

Vanwege deze bijwerkingen én de verhoogde kans op verslaving aan het middel worden kalmeringsmiddelen vaak voor een korte periode voorgeschreven. In de praktijk blijken veel mensen - met name ouderen - het medicijn echter chronisch te gebruiken. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Vergroten kalmeringsmiddelen de kans op Alzheimer?

Uit een recent onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat het slikken van benzodiazepines, een specifieke vorm van kalmeringsmiddelen, geassocieerd is met een verhoogde kans op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. Wanneer men het middel korter dan drie maanden gebruikt, blijkt het gevaar mee te vallen. Hoe langer men het middel echter gebruikt, hoe groter de kans op de ziekte van Alzheimer. Met name benzodiazepines die van nature langer werken (zoals diazepam (Valium) en chloordiazepoxide (Librium)) bleken geassocieerd met een grotere kans op Alzheimer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Temazepam (kalmeringsmiddel)Temazepam (kalmeringsmiddel)Temazepam is een zogenaamde benzodiazepine, een kalmeringsmiddel. Het kalmeringsmiddel temazepam kan door de arts voorge…
Dosering van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Dosering van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)De dosering van benzodiazepines, ook wel kalmeringsmiddelen genoemd, is afhankelijk van onder meer de snelheid van de we…
Diazepam - Valium (kalmeringsmiddel)Diazepam - Valium (kalmeringsmiddel)Diazepam, ook wel bekend als Valium, is een kalmeringsmiddel dat vooral voorgeschreven wordt om angst- en spanningsklach…
Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapelooshei…
Kalmeringsmiddelen zonder receptKalmeringsmiddelen zonder receptKalmeringsmiddelen zijn over het algemeen alleen verkrijgbaar bij de apotheek wanneer je hiervoor een recept van een art…
Bronnen en referenties
  • Gage de S.B., Moride Y., Ducruet T., Kurth T., Verdoux H., Tournier M., Pariente A. & Bégaud B. (2014) Benzodiazepine use and risk of Alzheimer’s disease: case-control study. The British Medical Journal.
  • Jonker C., Slaets J.P.J. & Verhey F.R.J. (2009) Handboek dementie: laatste inzichten in diagnostiek en behandeling. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.
  • Patterson, J., Albala, A. A., McCahill, M. E. & Edwards, T. M. (2006). The therapist's guide to psychopharmacology. The Guilford press.
  • http://www.vhpharmsci.com/vhformulary/tools/benzodiazepines-comparison.htm

Reageer op het artikel "Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 12-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kalmeringsmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!