Penispijn: mijn penis doet pijn, wat kan het zijn?

Penispijn: mijn penis doet pijn, wat kan het zijn? Aanhoudende pijnlijke klachten zijn nooit fijn en zijn ook vaak reden voor verder medisch onderzoek. Het hebben van aandoeningen aan het geslachtsdeel is voor velen een reden om zich te schamen, waardoor een bezoek aan de huisarts wordt uitgesteld. Wat zijn de redenen voor het hebben van penispijn en waarom is tijdige medische aandacht soms noodzakelijk?

Penispijn

Overmatig gebruik

Het hebben van penispijn kan zeker gerelateerd zijn aan hoe we het aanhangsel gebruiken. Dagelijks overmatig gebruik kan potentieel slijtage betekenen, waardoor pijnlijke klachten kunnen worden veroorzaakt. Dit kan variëren van het hebben van tintelingen, kleine bloedrode stipjes, droogtescheurtjes, ontstekingen of juist bloedingen. Het is van belang om de mate van gebruik te beperken, zodat weefsels normaal kunnen herstellen en niet aanhoudend worden beschadigd. Wat voor aandoeningen kunnen het verder veroorzaken?

Plasoverdruk

Te haastig willen plassen kan een pijnlijk gevoel geven. De urineleider heeft slechts een beperkte afmeting, alwaar de vloeistofstraal met hogedruk doorheen moet worden geperst. Plas men niet dan kan de urineleider enigszins dichtzitten. Start het plassen op een voorzichtige manier, zodat er een constante druk op de urinestraal staat. Ook het hebben van een ontsteking kan de doorgang vernauwen. Als het gaat om een blaasontsteking kan het plassen zeer pijnlijk zijn, waarbij de vloeistof er maar mondjesmaat uitkomt. Ondanks dat het bij mannen minder vaak dan bij vrouwen voorkomt, is de pijnsensatie wel groot. Het wordt behandeld middels een antibioticakuur.

Nauwe voorhuid

Soms is de voorhuid te nauw. Het kan deels of niet in zijn geheel over de eikel komen. Tijdens de erectiele stand geeft dit direct een ongewone hoge spanning in de voorhuid en kan daardoor ook zeer pijnlijk zijn. Daarnaast wordt de zwelling tegenwerkt, waardoor de eikel in de verdrukking komt. Aanvullend kan het tot hygiënische problemen leiden. Men kan onder de voorhuid één en ander minder goed schoon krijgen en/ of houden. Dit kan potentieel tot ontstekingen leiden, waardoor de omstandigheid snel kan verslechteren.

Ongewone stand schacht

Raakt de man opgewonden, dan zal de penis een erectiele stand verkrijgen. In het geslachtsdeel zitten een drietal zwellichamen welke met bloed worden gevuld, zodat één en ander een groter formaat aanneemt. Bij de ziekte van Peyronie zijn zwellichaam-wandcellen aangetast, waardoor het weefsel minder flexibel is geworden. Deze omstandigheid kan eenzijdig binnen een zwellichaam voordoen, waardoor de schacht krom trekt. Bij extreme scheefstand kan het overmatige frictie en pijn tijdens de daad veroorzaken.

SOA's

Het hebben van een SOA oftewel seksueel overdraagbare aandoening is de schrik van iedere man. SOA’s komen in vele soorten voor en kunnen uiteenlopende klachten geven. Bovendien kunnen deze ook naar binnen slaan alwaar het de vruchtbaarheid kan aantasten.

Infectie

In het geval van Gonorroe of Chlamydia is een bacterie binnengedrongen en zal geleidelijk aan schade aanrichten. In eerste instantie hoeft men er niets van te merken. Daarna neemt het aandeel afscheiding toe, waarbij het kan stinken. Stijgt de bacteriële infectie verder op dan kan het in de teelbal veel schade aanrichten. Het kan met veel pijnlijke klachten gepaard gaan.

Genitale wratten

Kleine bloemkoolachtige vergroeiingen op de penis kunnen overgaan in een heftige uitbraak. Heeft men seksueel contact gehad met een besmet persoon tijdens een uitbraak, dan is de kans groot dat men eveneens besmet raakt met genitale wratten. Condoomgebruik zal daarbij geen uitkomst bieden. Is men besmet dan kan het enkele weken tot maanden duren, voordat het tot een uitbraak komt. Treedt het op dan ervaart men tintelingen, welke door inwendige druk kunnen overgaan in heftige pijn. Om een uitbraak in te perken kan condyline worden gebruikt. De werkzame stof podofyllotoxine remt celdeling en is daarom geschikt bij huidkanker en genitale wratten. Ook pijnlijke klachten kunnen er preventief mee worden verholpen.

Herpes

Een andere vrij veel voorkomende seksueel overdraagbare aandoening is herpes. Dit wordt veroorzaakt door het herpes simplex type 1 en 2 virus. Type 1 is voor driekwart van de gevallen verantwoordelijk voor een koortslip en een kwart van de gevallen voor genitale herpes. Bij type 2 geldt het omgekeerde oftewel en is het dus voor driekwart van de gevallen verantwoordelijk voor genitale herpes. Dit houdt ook in dat een persoon met een open koortslip anderen en zichzelf met genitale herpes kan besmetten. Het uit zich als kleine blaasjes met daaromheen rood gespannen huid. Deze pijnlijke blaasjes zullen op een gegeven moment openspringen, waardoor de besmettelijke vloeistof vrijkomt en erodeert. Het geeft daarna een gladde glanzende huid. Om te vermijden dat de vloeistof uit de blaasje meer oppervlak of anderen besmet kan men zinkzalf toepassen. Het dampt daardoor veel sneller in waardoor kans op besmetting van anderen verder afneemt. Ook de pijnlijke klachten kunnen daarmee worden bestreden.

Kanker

Het hebben van kanker kan verstrekkende gevolgen hebben. Zeker als het via de bloedbaan of lymfklieren verspreidt, kan het dodelijk aflopen. Het vroegtijdig herkennen ervan is dus noodzakelijk. Heeft u ongewone vergroeiingen of huidafwijkingen aan de penis, laat het dan altijd door een medisch specialist controleren. De volgende twee kankervarianten aan de penis komen het meest voor.

Teelbalkanker

In de teelbal worden zaadcellen aangemaakt, waarmee de man vruchtbaarheid verkrijgt. Zowel aan de semenvormende cellen als het weefsel eromheen kunnen celmutaties voordoen. Daarnaast kan teelbalkanker als een gecombineerde variant voordoen (lit.1). Probleem is dat deze kankersoort ook snel via de lymfklieren en het bloed kunnen uitzaaien. Van de circa 650 gevallen per jaar overlijdt 4 tot 6% aan deze kankersoort (lit.2). Door de behandelingsmethoden steeds verbeteren, nemen de kansen op herstel verder toe, mits het tijdig wordt gediagnosticeerd.

Peniscarcinoom

Per jaar krijgen ongeveer 140 mannen kanker aan de penisvoorhuid (lit.3). Het treft voornamelijk diegene, waarbij de voorhuid slecht of niet kan worden teruggetrokken. Oftewel er is sprake van slechte hygiëne, waardoor bijvoorbeeld smegma langdurig schade kan aanrichten (chronische ontstekingen). De omstandigheid kan veranderen in kanker, waarbij men het in eerste instantie niet ziet zitten (binnenzijde voorhuid). Het komt voornamelijk voor bij vijftigplussers. Het HPV-virus (lit.4) (van invloed bij genitale wratten en baarmoederhalskanker) kan hier ook aan ten grondslag liggen als ook overmatig roken.

Laten checken bij aanhoudende penispijn

Van voorgenoemde pijn veroorzakende aandoeningen zijn enkele zeer ingrijpend. Heeft u aanhoudend veel pijn aan de eikel, schacht of teelbal laat het dan altijd verder medisch controleren. SOA’s kunnen redelijk goed worden behandeld en de impact worden beperkt. Ook de herstelkans bij kankersoorten wordt steeds gunstiger mits het vroegtijdig wordt gediagnosticeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks…
Nauwe voorhuid, wat nu?Nauwe voorhuid, wat nu?Een nauwe voorhuid bij de penis komt regelmatig voor. Er is pas sprake van een te nauwe voorhuid als een jongen van 10 t…
Ziekte van Peyronie: Kromming en pijn van penis bij erectieZiekte van Peyronie: Kromming en pijn van penis bij erectieBij de ziekte van Peyronie is een abnormale bocht in de penis die optreedt tijdens een erectie. Dit is het gevolg van li…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…

Bètablokker Metoprolol (Selokeen), werking en bijwerkingenBètablokker Metoprolol (Selokeen), werking en bijwerkingenBètablokkers zijn oorspronkelijk gemaakt voor hartritmestoornissen. Nu worden ze daarnaast massaal gebruikt tegen hoge b…
Depressie bij transgenders (genderdysforie)Depressie bij transgenders (genderdysforie)Een depressie komt schrikbarend vaak voor bij transgenders, mensen met genderdysforie. Niet geheel verbazingwekkend, wan…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 23 september 2014:
  • Lit.1: http://www.kanker.be/teelbalkanker-0
  • Lit.2: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaadbalkanker
  • Lit.3: http://www.avl.nl/kankersoorten/peniskanker/
  • Lit.4: http://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_papillomavirus

Reageer op het artikel "Penispijn: mijn penis doet pijn, wat kan het zijn?"

Reacties

Van Ruyskensvelde Kurt, 30-08-2019 17:50 #4
Hoi. Mijn penis doet enorm pijn als hij in inrectie is en naar achter duw.

Anoniempje, 26-07-2019 03:19 #3
Ik heb veel pijn tijdens het ejaculeren. En als ik plas. Zou dit een ontsteking kunnen zijn? Zo niet wat dan wel?

Jamie, 02-01-2019 22:30 #2
Sinds 2 weken geleden wordt mijn huid rond de eikel heel erg dik en doet veel pijn. Kan iemand mij helpen? Reactie infoteur, 03-01-2019
Dit kan een ontsteking zijn door minder goed onderhoud veroorzaakt. Een bezoek aan de huisarts is aan te bevelen.

Hugo Vereecken, 24-02-2017 08:53 #1
Ik heb pijn als ik stap in de linker zijde naast de balzak, zou dit een liesbreuk kunnen zijn? Reactie infoteur, 01-03-2017
Het zou zeker een liesbreuk kunnen zijn, of een spierverrekking of mogelijk iets met de buisjes. Indien het aanhoudt, is een bezoek aan de huisarts aan te raden.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Penisproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!