Rode neus door alcohol met adertjes, ontsteking, huidatrofie

Rode neus door alcohol met adertjes, ontsteking, huidatrofie Iedereen weet dat veel alcohol innemen niet goed is voor het lichaam. Het kan namelijk levercirrose of -kanker veroorzaken. Bovendien leidt het tot vergeetachtigheid en kan het ziekten zoals dementie, Alzheimer en Parkinson triggeren. Bijgevolg is dat het regelmatig ook een rode neus veroorzaakt. Hoe wordt een rode neus door alcohol veroorzaakt en hoe geeft het adertjes, ontstekingen en huidatrofie?

Rode neus door alcohol

Overmatig alcoholgebruik

Drinken doen we voor de gezelligheid en om in contact met anderen te komen. Door toedoen van stress en spanningen kan het voorkomen dat we sneller naar de fles grijpen, waardoor de kans op alcoholisme aanwezig is. Veel drinken zorgt ervoor dat men eraan verslaafd raakt, waardoor geregelde herhaling van teveel drinken nodig wordt. Of er is sprake van een negatieve spiraal. Door toedoen van gifstofopbouw verwijden adertjes in de huid en treedt atrofie met ontstekingen op. Waardoor wordt een rode neus bij alcoholmisbruik veroorzaakt?

Gifstoffen in het lichaam

Neemt men alcohol in, dan gaat de lever aan de slag. Daartoe onttrekt het orgaan grote hoeveelheden opgeslagen suikers (glucose), zodat alcohol kan worden afgebroken. Er wordt ethanal aangemaakt - ook wel asceetaldehyde genoemd en dat vormt een gifstof voor het lichaam. De kleinste deeltjes in het lichaam zijnde de mitochondriën bevatten een stof geheten aldehydedehydrogenase. Daarmee wordt deze gifstof in azijnzuur omgezet. Binnen de citroenzuurcyclus wordt het uiteindelijk omgezet in kooldioxide en water. De mitochondriën werken echter relatief traag, waardoor ethanal langzaam wordt afgebroken. Neemt men continu of regelmatig alcohol in, dan blijft het ethanalgehalte altijd relatief hoog. Aanhoudend concentraties gifstoffen zijn uiteraard schadelijk voor het lichaam.

Aangetaste hersenen

Overmatige hoeveelheid ethanal in het bloed zorgt ervoor dat goed doorbloede delen van het lichaam worden aangetast. Zeker de hersencellen worden afgebroken, waarbij zowel de werking van neuronen als axonen minder wordt. Korsakov is vergeetachtigheid, welke wordt veroorzaakt door alcoholgebruik. Het kan daarnaast aanleiding zijn voor verschillende hersenziekten. Denk aan Alzheimer, Parkinson of dementie. Toch is er nooit sprake van primaire alcoholdementie of Alzheimer. Het gaat altijd om een secundaire variant, waarbij dementie versneld voordoet door toedoen van alcohol (lit.1). Oftewel de persoon is al gevoelig voor een zekere hersenziekte, waarbij alcohol één en ander heeft versneld. Alcohol kan dus wel vergeetachtigheid veroorzaken. Heeft men niet de aanleg om een hersenziekte te krijgen zal het niet tot Alzheimer, Parkinson of volledige dementie leiden.

Plaatselijke verwering huid en ontsteking

Het kan verwering van de huid geven oftewel er ontstaat atrofie. De opperhuid wordt dunner, waardoor onderliggende bloedvaatjes eerder zichtbaar worden. Ondanks dat het geregeld voorkomt rondom de neus, kan in principe in het gehele aangezicht zichtbaar zijn. De huid is dunner, waardoor de relatieve doorbloeding toeneemt. Het zorgt ervoor dat de huid een andere kleur krijgt. Dit kan rood zijn, maar het kan net als bij een wijnvlek ook een paarse kleur aannemen. De weerstand van de huid zal plaatselijk afnemen ook door toedoen van een ontregelde zuurtegraad. De kans neemt dus toe om kleine ontstekingen aan de neusporiën te krijgen. Het kan soms een heftige reactie geven, waardoor snel een groot aantal poriën worden aangetast en heftig kunnen etteren.

Verwijde bloedvaten bij rode neus door alcohol

Heeft het lichaam langdurig grote hoeveelheden ethanal in het lichaam, dan zullen de aderen verwijden. Normaal merkt men dit als het hebben van kloppende hoofdpijn bij een kater. Die omstandigheid zal vaak na enkele uren verdwijnen. Omdat de alcoholist snel weer drinkt, zal er blijvend een hoog gifstofgehalte aanwezig zijn. De adertjes zullen plaatselijk aanhoudend verwijden, waardoor deze veel beter in de huid zichtbaar zijn. In eerste instantie kan het als een enkel zichtbaar adertje voordoen, echter geleidelijk aan zal het met de tijd vertakken. Er ontstaat couperose (lit.2). Het houdt in dat men goed kan zien hoe bloedvaatjes vertakken onder de huid. Het kan slechts rondom de neus zitten, maar het kan ook verder op de wangen van toepassing zijn.

Stoppen met alcohol

Overmatige inname van drank is nooit goed voor het lichaam. Er wordt verondersteld dat een glas per dag kan en dat het ook tot op zekere hoogte de gezondheid kan stimuleren. Alcoholmisbruik is altijd slecht voor het fysieke gestel en neurologische processen. Stop met teveel drinken, zodat de lever niet wordt overbelast en vergeetachtigheid met andere ziekten niet wordt getriggerd. Let wel heeft men continu verwijde aderen, dan kan het zijn dat vaatwandcellen reeds zijn aangetast. Stoppen met alcoholinname hoeft dus niet tot het verdwijnen van de rode of paarse neus te leiden. In sommige gevallen kan er wel een huidskleur-verbetering voordoen. Wilt u stoppen met alcoholinname dan kunt u bijvoorbeeld de Anonieme Alcoholisten benaderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 30 september 2014:
  • Lit.1: http://www.ggzrichtlijnen.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=966&richtlijn_id=73
  • Lit.2: nl.wikipedia.org/wiki/Teleangiëctasie
  • http://www.aa-nederland.nl/

Reageer op het artikel "Rode neus door alcohol met adertjes, ontsteking, huidatrofie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-01-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!