InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waarom hebben vrouwen slechtere tanden dan mannen?

Waarom hebben vrouwen slechtere tanden dan mannen?

Waarom hebben vrouwen slechtere tanden dan mannen? Ze leven doorgaans gezonder, poetsen zorgvuldiger en gaan vaker naar de tandarts. Toch hebben vrouwen slechtere tanden dan mannen. Een oud gezegde beweert dat elk kind de moeder een tand kost. Maar wat is daarvan waar?

Gebitsproblemen bij vrouwen

Problemen aan de tanden zijn voor veel vrouwen een voortdurende bron van zorg, terwijl vrouwen eigenlijk vanaf de geboorte betere kansen hebben om gezond te overleven:
  • ze zijn als baby minder vaak ziek;
  • ze leiden in de kindertijd maar half zo vaak aan chronische ziekten;
  • ze ruïneren als volwassenen aanzienlijk minder vaak hun gezondheid door alcohol, roken en stress dan hun mannelijke leeftijdgenoten.

Gemiddeld leven ze daarom dan ook ongeveer vijf jaar langer dan mannen.

Slechte tanden bij vrouwen geen gevolg van slechte levenswandel

Alleen de tanden van vrouwen zijn inderdaad kwetsbaarder dan die bij mannen. Aangetoond is dat daarvoor niet hun levenswandel verantwoordelijk is, maar vooral hun vrouwelijk organisme, hun vrouwelijke biologie.

Geslachtsspecifieke kenmerken spelen een rol

Artsen zijn er tegenwoordig wel ervan overtuigd dat een aantal verschillen tussen de sexen een rol speelt bij aandoeningen van allerlei aard:
  • onderscheid in “geslachtsspecifieke” symptomen;
  • afwijkende respons op behandelingen;
  • een verschillende behoefte aan medicijnen.

Het zijn dan ook zaken waarmee in onderzoeken vaker rekening wordt gehouden.

Vrouwen doen aan preventie, mannen minder

Vrouwen en mannen vertonen bij tal van aandoeningen andere symptomen en reageren ook anders op farmacologische en invasieve therapieën. Ze vertonen vaak ook andere risicofactoren voor het ontstaan en de progressie van een ziekte. Ook hun gedrag met betrekking tot hun gezondheid is anders: vrouwen nemen voorzorgsmaatregelen en gaan regelmatig naar de dokter, mannen hebben die neiging minder. Ook in de tandheelkunde zijn er geslachtsspecifieke onderscheiden. Helaas zijn die verschillen in het verleden vaak verwaarloosd.

Vrouwen hebben gemiddeld minder tanden

Mannen zijn meer nalatig met betrekking tot mondhygiëne, gaan minder vaak naar de tandarts en hebben meer tandplak op hun tanden. Daarom hebben ze vaker last van ontstekingen aan het tandvlees dan vrouwen. Maar ondanks dat hebben vrouwen in alle leeftijdsgroepen, gemiddeld minder tanden dan mannen. Reeds op 20-jarige leeftijd hebben vrouwen gemiddeld een tand minder. Soortgelijke verschillen zijn ook gemeld uit andere Europese landen, de Verenigde Staten en in ontwikkelingslanden.

Op oudere leeftijd worden de verschillen zichtbaar

Het probleem begint al in de kindertijd. Kleine jongens en meisjes lijden even vaak aan tandbederf (cariës). Op hun 15e jaar leiden meisjes echter aanzienlijk meer aan cariës dan jongens. En dat is een trend die zich bij volwassenen voortzet. En het beperkt zich niet alleen tot boren. Vrouwentanden moeten ook vaker worden getrokken dan tanden van mannen. Op oudere leeftijd wordt het verschil heel duidelijk in het uiterlijk. Deze voor vrouwen ongunstige situatie wordt nog eens onderstreept door de cijfers van 65 tot 74-jarigen: vrouwen zijn op die leeftijd aanmerkelijk vaker tandeloos dan mannen.

Onderscheid in mondhygiëne kan deze discrepantie niet verklaren: mannen ervaren tandenpoetsen meestal als een sleur terwijl meisjes en vrouwen vaak een voorbeeldige verzorging van hun tanden nastreven en ook vaker naar de tandarts gaan voor controle. Desondanks hebben ze slechtere tanden.

Hormoonhuishouding is debet aan slecht gebit bij vrouwen

Een reden voor de slechtere gebitstoestand bij vrouwen, is gelegen in hun hormoonhuishouding. Zo vindt door hun snellere “rijping” naar volwassenheid bijvoorbeeld de wisseling van melktanden naar definitieve tanden eerder plaats dan bij meisjes. De tanden van vrouwen zijn daarom langer aan een mogelijkerwijs cariës veroorzakend milieu in de mond blootgesteld. In het tandvlees bevinden zich hormoon-receptoren voor oestrogeen en progesteron. Via deze receptoren bestaat er een wisselwerking tussen hormoonspiegel en tandvlees. Hormonale schommelingen kunnen daardoor een directe invloed hebben op tand- en mondgezondheid.

Hormonale schommelingen tijdens de zwangerschap

Dergelijke schommelingen spelen bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap een belangrijke rol. De hormonale veranderingen leiden op dat moment tot een versoepeling van het bindweefsel. De gevolgen zijn een oppervlakkige tandvleesontsteking, wat bloeding en zwelling van het tandvlees kan veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…
Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Naar de tandarts. Bang voor de tandarts. Angst voor de tandarts komt zeer veel voor. Het is zelfs zo dat vrijwel iederee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom hebben vrouwen slechtere tanden dan mannen?"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 01-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!