InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontlastingsincontinentie door afnemende controle sluitspier

Ontlastingsincontinentie door afnemende controle sluitspier

Ontlastingsincontinentie door afnemende controle sluitspier Hebben we gegeten dan zal na verloop van tijd de drang om te poepen komen. Meestal zal op gezette tijden de ontlasting het lichaam verlaten. Door het ouder worden, maar ook door toedoen van bijvoorbeeld verkrachting kan de werking van de anale sluitspier zijn aangetast. Men voelt minder goed wanneer men naar het toilet moet gaan, waardoor ook sneller ongelukjes voordoen. Wat houdt ontlastingsincontinentie in en waardoor wordt het veroorzaakt?

Ontlastingsincontinentie

De stoelgang

Na het innemen van voeding wordt het door de maag en darmen verteerd, waarna restanten via de ontlasting het lichaam verlaten. Normaal krijgt men de neiging om te poepen, zodra de endeldarm voldoende is gevuld. De keutel drukt daarbij als het ware tegen de anus aan. Via de zenuwen worden signalen afgegeven, zodat de persoon weet dat de stoelgang op gang komt. Tijdig kan men naar het toilet gaan, zodat de bolus wordt afgevoerd. Het kan echter voorkomen dat men de controle over de sluitspier verliest, waardoor ontlastingsincontinentie ontstaat. Het kan ook voorkomen door toedoen van aanhoudende dunne ontlasting. Wat zijn zoal de veroorzakers hiervan en hoe kan het worden behandeld?

Ongewilde ongelukjes

Er wordt verondersteld dat circa honderdduizend personen voornamelijk ouderen last hebben van ontlastingsincontinentie. Men kan de ontlasting niet ophouden, omdat de sluitspier minder goed werkt of omdat men de drang om te poepen niet voelt. Het leidt tot geregelde ongelukjes, scheetjes en ongewenst verlies van ontlasting of slijmen. De anus voelt daarbij geïrriteerd aan, jeukt en kan scheurtjes vertonen. Ongelukjes kunnen daarbij op ieder moment van de dag voordoen. In sommige gevallen is men genoodzaakt om een broekluier te dragen of een anale tampon in te brengen. De persoon zal zich schamen en men kan bang zijn dat het op een gegeven moment wederom voordoet.

Relatie met bekkenbodemproblemen

De bekkenbodem is een grote spier en zorgt ervoor dat ingewanden op de juiste plek worden gehouden. Het heeft een paar openingen zoals de vagina, urineleiders en de anus. Zeker bij vrouwen kan door toedoen van de bevalling schade aan deze spier ontstaan, danwel herstelt de opgerekte spier onvoldoende. Er kan sprake zijn van een te hoge spanning, waardoor de sluitspier te strak staat. Men kan zeer moeilijk en soms met veel pijn poepen. Een te slappe spanning leidt tot het afdalen van de ingewanden, waarbij de controle over de sluitspier afneemt.

Endeldarm verzakking

Gerelateerd aan een te lage bekkenbodemspanning kan de buikinhoud afzakken. Dit houdt in dat de vagina, blaas, darmen en ook de endeldarm dalen. Het is als het ware dat de endeldarm continu tegen de sluitspier aandrukt en er een aanhoudende neiging is. Oftewel men heeft het gevoel dat de sluitspier steeds opengaat, terwijl de persoon het zelf niet wenst. Ondanks dat men tracht de opening dicht te houden gaat het toch open.

Verstoorde zenuwsignalering

Het hebben van de neiging om te poepen wordt gecoördineerd door de zenuwen. Is de endeldarm gevuld dan krijgen de hersenen standaard het signaal dat men naar het toilet moet gaan. De werking van de zenuwen kan worden aangetast, danwel een ziekte speelt parten en men het gevoel niet meer krijgt. Denk aan Multiple Sclerose of Parkinson. Oftewel als de endeldarm vol is, voelt men het minder of juist geheel niet. De sluitspier gaat door de druk vanzelf open, terwijl de persoon het op dat moment niet realiseert.

Overmatig gebruikt

Naar mate de mens ouder wordt neemt de controle over de spieren standaard iets af, zo ook de sluitspier. Daarnaast is het ook afhankelijk van wat men er allemaal mee heeft gedaan. Seksuele spelletjes kunnen soms veel schade aanrichten, waarbij de opening overmatig is opgerekt. Soms kan het tot een continue open stand van het rectum betekenen, waardoor men geen controle meer heeft over de stoelgang. Let wel ook anale verkrachting kan ernstige schade aan de sluitspier of endeldarmweefsel geven. Ook operaties, ongevallen of rectale kanker kunnen onverhoopte schade aanrichten.

Hoe ontlastingsincontinentie behandelen?

Omdat er meerdere oorzaken zijn, zal de behandeling daarvan afhankelijk zijn. Te slappe bekkenbodemspieren kunnen worden gecorrigeerd met specifieke trainingen. Neem daartoe contact op met de fysiotherapeut. Ook oefeningen om het beter op te houden zijn van belang. Aanvullend kan het gaan om medicatie, zodat continue diarree wordt verholpen. In sommige gevallen kan de oorspronkelijke kringspier worden hersteld en anders kan een vervangende spier uit het dijbeen worden aangebracht. Deze wordt middels een kleine pacemaker aangestuurd, zodat de sluitspier op het juiste moment sluit en bij de neiging tot poepen opent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwakke bekkenbodem en urineverlies, wat te doen?Zwakke bekkenbodem en urineverlies, wat te doen?Bekkenbodemproblemen kunnen een bron van veel stress zijn. De urine moeilijk op kunnen houden, het gevoel dat er 'iets n…
Poepen lukt niet, maar ik moet wel! Wat kan ik doen?Poepen lukt niet, maar ik moet wel! Wat kan ik doen?Dagelijks nemen we veel voedsel in en dat wordt in de maag met darmen verteerd. Het geeft ons energie, mineralen en ande…
Rechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophoudenRechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophoudenDoor te staan kan men veel beter de ontlasting onder controle houden. Er zit namelijk een zekere spier om de endeldarm h…
Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?Heeft men last van ontlastingsincontinentie, dan moet men geregeld ongewild broekpoepen. Het kan zowel bij kinderen, vol…
Anale manometrie: Onderzoek met drukmeting van de anusAnale manometrie: Onderzoek met drukmeting van de anusOp de ziekenhuisafdeling gastro-enterologie krijgen sommige patiënten een anale manometrie, ook wel anorectale manometri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 01 oktober 2014
  • http://www.mlds.nl/ziekten/37/ontlastingsincontinentie-bij-volwassenen/
  • http://www.news-medical.net/health/Causes-of-bowel-incontinence.aspx

Reageer op het artikel "Ontlastingsincontinentie door afnemende controle sluitspier"

Reacties

Marianneke, 12-08-2018 12:00 #2
Ik heb al meer dan 60 jaar rugklachten en ben 69 jaar. Heb verschillende rugoperaties gehad en een mislukte lumbaalpunctie waarbij het gevoel van aandrang wegviel en mijn l. been verlamd raakte. Het duurde drie jaar voordat het gevoel van aandrang weer terugkwam. De neurologie wil dit probleem niet zien en ook niet het probleem van de mislukte lumbaalpunctie.

Nu krijg ik ontlasting incontinentie en volgens mij kan het ook liggen aan de Pradaxa 150 mg die diarree als bijwerking heeft. Het loopt zo weg, zonder het te voelen, en dat brengt mij in vreselijke situaties, waardoor ik thuis blijf en geïsoleerd raak.

Op 7 september a.s. ga ik hiermee naar de MDL arts, kijken wat hij me te bieden heeft, maar ik durf niet meer de straat op. Dat me dat thuis overkomt dat is geen punt, maar buitenshuis wil ik dit niet meemaken. Aanstaande dinsdag komt de huisarts thuis en wil ik proberen de Pradaxa bloedverdunner te verwisselen naar een ander medicijn, om uit te proberen of het daaraan ligt en misschien heeft u en goed advies voor mij?

Bij voorbaat dank voor het lezen van deze mail en wacht op uw reactie.

Hartelijke groet,
Marianneke

Rika Rowaan, 01-07-2015 14:34 #1
Als ik geen toilet in de buurt heb, is het mij al meerdere keren overkomen dat ik in mijn broek poepte. Ik kan het dan niet ophouden. Dat heeft mij meerdere malen in een vreselijke situatie gebracht. Mijn huisarts zegt dat er niets aan te doen is, maar als mijn sluitspier wel genezen kan zou ik daar graag hulp bij willen. Ik hoorde in het ziekenhuis dat daar waarschijnlijk echt wel wat aan te doen is. Ik ben 74 jaar oud.
Vriendelijke groet,
Rika Rowaan

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlastingsproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!