InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het ECHO-Virus (echovirus)

Het ECHO-Virus (echovirus)

Het ECHO-Virus (echovirus) Het ECHO-virus is een RNA virus dat behoort tot de familie Picornaviridae en is net als het poliovirus een enterovirus. Voluit betekent de afkorting Enteric Cytopathogenic Human Orphan Virus. Het komt voornamelijk voor in de darm en ontlasting van de patiënt en er bestaan in totaal 34 typen. Symptomen van dit besmettelijke virus zijn onder andere koorts, huiduitslag, diarree en spierpijn. Een besmetting is in de meeste gevallen niet schadelijk voor het lichaam.

ECHO-virus

Dit ECHO-virus (soms ook als echovirus geschreven) is van geslacht een enterovirus en komt uit de familie Picornaviridae. De familie waar ook het enterovirus D68, het poliovirus en het coxsackievirus vandaan komen. Het ECHO-virus komt voornamelijk voor in de zomer en begin van de herfst. U of uw kind kan in contact komen met het ECHO-virus als iemand die geïnfecteerd is met dit virus objecten heeft aangeraakt die u ook aanraakt of niest/kucht in uw buurt. Serieuze infecties zijn zeldzaam en in de meeste gevallen zult u niets merken als u geïnfecteerd raakt. In sommige gevallen zijn de symptomen heftiger en dient er een arts of deskundige worden geraadpleegd.

Symptomen

Als u het echovirus oploopt heeft u in de meeste gevallen weinig tot geen last van de symptomen. In enkele gevallen kunnen de symptomen wel naar boven komen en is medisch onderzoek noodzakelijk. Raadpleeg bij twijfel altijd uw huisarts. De volgende symptomen zijn bekend bij het ECHO-virus:
  • Hoge koorts (38 graden of meer bij kinderen tot 6 maanden, 38.8 graden bij 6 maanden en ouder)
  • Uitslag op de huid of in de mond (syndroom van Gianotti-Crosti)
  • Zwellen van de lymfeklieren
  • Diarree
  • Spierpijn
  • Acute benigne meningitis
  • Pijnlijke keel
  • Longontsteking
  • Moeite met ademhalen
  • Piepende ademhaling (kan in combinatie met deze symptomen ook wijzen op enterovirus D68)
  • encefalitis

Bij baby’s en kinderen in het algemeen

Pasgeboren baby’s kunnen dit virus dankzij de moeder oplopen. Infectie binnen de eerste twee weken van uw pasgeboren baby kan dodelijk zijn. Het echovirus bij baby’s kan onder andere leverfalen, een hersenvliesontsteking en ontsteking van het hartzakje veroorzaken. Raadpleeg bij een van de symptomen altijd de huisarts. Oudere kinderen en volwassenen hebben een beter vooruitzicht bij het oplopen van dit, meestal onschuldige, virus.

Huisarts raadplegen?

Mocht u of uw kind een van de bovenstaande symptomen die kenmerkend zijn voor dit virus ervaren kunt u het beste de huisarts raadplegen. De symptomen kunnen in sommige gevallen namelijk erger worden als u in twijfel blijft. Bij ademhalingsproblemen moet in alle gevallen direct een huisarts worden ingeschakeld.

Behandeling

Er is geen vaccinatie of typerende behandeling tegen het echovirus. Het virus gaat in de meeste gevallen binnen enkele dagen vanzelf over zonder de inzet van medicijnen. In sommige gevallen kan een IVIG kuur nodig zijn bij patiënten waarbij het immuunsysteem zwakker is. Als het virus het hart aantast (ontsteking van het hartzakje) kan het dodelijk zijn en is directe behandeling noodzakelijk.

Verspreiding en voorkomen van ECHO-virus

Het virus wordt overgebracht middels contact met ontlasting. Er is geen vaccinatie op de markt om het virus te voorkomen. U kunt wel enkele tips opvolgen om er voor te zorgen dat de kans dat u het echovirus oploopt:

  • Was uw handen regelmatig, voornamelijk als u in contact komt met mensen die ziek zijn of ziek zijn geweest
  • Maak spullen die vaak aangeraakt worden regelmatig schoon (tafel, deurknoppen wc-bril)
  • Herinner familieleden om, als ze met u in contact komen, regelmatig de handen te wassen na gebruik van het toilet, voor het bereiden van eten en als ze een luier moeten schoonmaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Echovirusinfectie: Virale infectie met ECHO-virusEchovirusinfectie: Virale infectie met ECHO-virusHet ECHO-virus (echovirus) is de afkorting voor Enteric Cytopathic Human Orphan (ECHO). Echovirussen zijn een groep viru…
Het coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus is een vorm van enterovirus. Enterovirussen zijn microscopisch kleine virussen die voornamelijk voork…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
CMV - Het cytomegalovirusHet cytomegalievirus (ook wel cytomegalovirus genoemd) of CMV is een virus dat bij een gezonde persoon geen schadelijke…
Herpangina: Milde virusinfectie met blaasjes in mond en keelHerpangina: Milde virusinfectie met blaasjes in mond en keelHerpagina is een acute, goedaardige virusinfectie die voornamelijk optreedt bij kinderen. Het kind ontwikkelt bij deze a…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHO-virus
  • http://emedicine.medscape.com/article/963458-overview
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001340.htm

Reageer op het artikel "Het ECHO-Virus (echovirus)"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 26-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Enterovirussen
Medische informatie…
Schrijf mee!