InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ablutofobie, angst voor baden en wassen: symptomen, oorzaken

Ablutofobie, angst voor baden en wassen: symptomen, oorzaken

Ablutofobie, angst voor baden en wassen: symptomen, oorzaken Ablutofobie, de angst om zelf te baden of te wassen is een fobie die voornamelijk bij jonge kinderen zijn oorsprong vindt. Op latere leeftijd kan deze fobie terugkomen. Ook zijn mensen die lijden aan ablutofobie bang om door andere mensen gewassen te worden en de controle tijdens het wassen, douchen en baden uit handen te geven. Ernstige gevallen van ablutofobie kunnen de gezondheid bedreigen van de patiënt.

Ablutofobie

Ablutotofobie is een hardnekkige, irrationele angst voor wassen of naar bad gaan. De persoon die hieraan lijdt heeft vaak ook een intense angst om door anderen gewassen te worden. Het is een logisch gevolg dat de persoonlijke hygiëne ernstig in gevaar komt en in sommige gevallen kan het een gevaar opleveren voor de gezondheid van de patiënt. De naam ablutofobie stamt van het Griekse woord “ebliut” dat wassen betekent en “phobos” dat angst betekent. Mensen die aan een ernstige vorm van deze fobie lijden raken dankzij slechte hygiëne vaak in een sociaal isolement.

Oorzaak van de angst

De angst om te baden of om zichzelf te wassen wordt over het algemeen gezien bij kleine kinderen. Het grootste gedeelte van deze kinderen groeien er vanzelf overeen en vinden het wassen en baden op den duur een gebeurtenis waar ze van kunnen genieten. Echter, net zoals bij alle fobieën, is de persoon die lijdt aan ablutofobie getraumatiseerd in een bepaalde levensfase. Dit trauma zal voor altijd geassocieerd worden met het baden en wassen. Bij de ene patiënt zal dit ernstige vormen aan kunnen nemen, bij een ander slechts een nare gedachte op z’n tijd. Andere oorzaken van deze angst/fobie kunnen zijn:

  • Er kan sprake zijn van (seksueel)misbruik als kind waarbij het baden, wassen of douchen nu geassocieerd wordt met het misbruik.
  • Iemand anders in de omgeving heeft last van ablutofobie en door het van dichtbij meemaken heeft de persoon (meestal een jong kind) de fobie overgenomen
  • Negatieve ervaringen met baden en wassen kunnen ervoor zorgen dat er angst ontstaat. Dit kan bijvoorbeeld een bad met te heet water zijn.
  • Uzelf overgeven aan een ander persoon met het wassen en baden kan traumatisch werken. U heeft zelf geen controle over het lichaam meer en er is hulp nodig bij wassen, douchen, baden en aankleden, ablutofobie kan een gevolg zijn.

Symptomen

De symptomen van ablutofobie zijn per individu anders en kunnen sterk variëren. Sommige mensen die met een bad of douche worden geconfronteerd kunnen zich een beetje oncomfortabel voelen, anderen kunnen paniekaanvallen en heftige ernstige angsten ervaren. Overige symptomen van ablutofobie zijn:

  • Een droge mond
  • Moeite met ademen
  • Ongecontroleerd trillen
  • Duizeligheid
  • Snelle hartslag
  • Krampen in de spieren (aanvallen van spierkramp)
  • Hyperventileren
  • Het gevoel dat u de controle volkomen verliest
  • Het gevoel dat u gevangen zit en dat er geen weg meer uit is
  • Intenst gevoel van gevaar dat niet te voorkomen is

Diagnose en doorverwijzen

In de meeste gevallen wordt ablutofobie door de patiënt zelf gediagnosticeerd. De persoon realiseert zich dat er (soms plots) een irrationele angst is ontstaan voor baden en wassen. Deze angst beperkt hun leven dusdanig dat ze uiteindelijk zelf, of met hulp van de omgeving, hulp zoeken bij de huisarts of deskundige. Na een gesprek met de huisarts wordt de patiënt in de meeste gevallen doorverwezen naar een psycholoog of iemand anders die zich bezig houdt met angsten en fobieën.

Behandeling van ablutofobie

Zodra de angst van de fobie te heftig wordt en het dagelijks leven van de patiënt op een negatieve manier beïnvloed worden er verschillende behandelingen ingezet:

  • Doorverwijzing naar een specialist in behandeling van fobieën.
  • Traditionele therapie waarbij voornamelijk met de patiënt gepraat wordt om de fobie te erkennen en onder controle te krijgen.
  • Hypnotherapie
  • Gedragstherapie
  • Technieken die u zelf thuis kunt toepassen
  • Groepstherapie met andere personen die aan ablutofobie lijden
  • Cognitieve gedragstherapie of desensibilisatietherapie
  • Technieken voor ademhaling en andere technieken om te ontspannen
  • In ernstige gevallen van ablutofobie worden rustgevende medicijnen voorgeschreven

Tot slot

Lijdt uzelf aan ablutofobie of heeft u het vermoeden? Schakel zo snel mogelijk een arts of deskundige in. Het is niet iets om voor te schamen, er zijn meer mensen over de hele wereld die lijden aan deze fobie en huisartsen maken dagelijks mensen met fobieën mee. Mocht u merken dat iemand in de omgeving zich al lang niet heeft gewassen kunt u, ook al is dit confronterend, het gesprek aangaan en samen met deze persoon een arts of deskundige inschakelen. Ernstige gevallen van ablutofobie kunnen bedreigend zijn voor de algehele gezondheid van de patiënt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opmerkelijke angsten en fobieënOpmerkelijke angsten en fobieënHet overkomt iedereen wel eens, het fenomeen angst. Je ziet een spin en begint het uit te schreeuwen van angst, misschie…
Zeldzame angsten en fobieënZeldzame angsten en fobieënEr zijn vele bekende angsten zoals spinnenfobie, smetvrees, pleinvrees of hoogtevrees. Daarnaast bestaan er ook een hele…
Onderscheid angststoornissen in een driedelingOnderscheid angststoornissen in een driedelingDe ene angststoornis is de andere niet. Er is dan ook onderscheid te maken naar verschillende soorten angststoornissen.…
Angst bij het autorijdenAngst bij het autorijdenAngst komt in vele variaties voor. Ook angst tijdens het autorijden is een veelvoorkomende angst. Zelfs het denken aan e…
Angst symptomen, verschijnselen en kenmerkenAngst symptomen, verschijnselen en kenmerkenVeel mensen hebben last van angst, angstgevoelens, angstaanvallen of een angststoornis. De een heeft last van een lichte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ablutophobia
  • http://www.hippopotomonstrosesquippedaliofobie.nl/fobie-lijst/
  • http://www.answers.com/Q/What_is_ablutophobia

Reageer op het artikel "Ablutofobie, angst voor baden en wassen: symptomen, oorzaken"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 29-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!