InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Agateofobie, angst om gek te worden: symptomen, oorzaak

Agateofobie, angst om gek te worden: symptomen, oorzaak

Agateofobie, angst om gek te worden: symptomen, oorzaak Agateofobie is de angst om krankzinnig (gek) te worden. Iemand die hieraan lijdt is bang om nooit meer zichzelf te kunnen zijn en kunnen in ernstige gevallen zichzelf afzonderen van de buitenwereld. Agateofobie komt ook voor bij mensen die een bad-trip krijgen van drugsgebruik. Deze angst kan worden behandeld met hulp van een deskundige therapeut of psycholoog. Mindfullness is een van de meest gebruikte behandelingsvormen bij agateofobie.

Agateofobie

Agateofobie is de irrationele angst om krankzinnig (gek) te worden. Mensen die aan deze psychische aandoening lijden zijn bang om niet meer zichzelf te kunnen zijn door hun manie. Agateofobie wordt ook wel maniafobie, bang voor gekte of dementofobia, bang om alles te vergeten genoemd. Deze angst kan paniekaanvallen veroorzaken en in ernstige gevallen zondert de patiënt zich steeds verder af van vrienden, familie en bekenden en raakt zodoende in een sociaal isolement. Er zijn gevallen bekend waarbij mensen midden in de nacht wakker worden en dat de angst om krankzinnig te worden constant aanwezig is. Ze vallen daarna niet meer in slaap omdat ze doodsbang zijn om volledig door te draaien. Ook zijn mensen die lijden aan agateofobie bang dat ze heel hun leven door moeten leven in hun manie. Mensen hebben het gevoel dat ze voor lange tijd een ‘ander’ leven lijden en in een waas van gekte leven.

Oorzaak van de angst

Een combinatie van traumatische ervaringen uit het verleden en (erfelijke) aanleg is de hoofdoorzaak van deze fobie. Traumatische ervaringen op jonge leeftijd spelen een grote rol. Heeft een kind iets meegemaakt waarbij het gevolg was dat het kind erna het gevoel had helemaal gek te worden, kan dit op latere leeftijd zich herhalen. De oorzaak kan echter per persoon verschillen en met hulp van een psycholoog of therapeut met een specialisatie voor fobieën kan deze vaak vrij gemakkelijk worden achterhaald.

Bad trip, drugs, gek worden en agateofobie

Iemand die een bad trip heeft van bijvoorbeeld XTC pillen, hasj, wiet, jointjes etc. kan een paniekreactie krijgen. Iemand die in een bad trip zit heeft het idee dat de trip nooit meer zal eindigen en krijgt dikwijls te maken met angstgevoelens en extreme onrust. De persoon is bang om zich voorgoed gek te worden (lichte vorm van agateofobie). Een bad trip duurt echter vaak maar enkele uren, maar de persoon kan er een onrustig krankzinnig gevoel voor langere tijd aan overhouden. Agateofobie kan een ernstig gevolg zijn van meerdere soorten drugs. Deze ervaring kan met hulp van een psycholoog worden besproken. De angst kan worden weggenomen en zal in de meeste gevallen zelfs voorgoed wegblijven, indien er geen drugs meer wordt gebruikt. Na een ernstige bad trip kan opnieuw drugsgebruik weer een aanval van paniek veroorzaken.

Symptomen van agateofobie

Een aanval van agateofobie kan variëren van vijf minuten tot dagenlang. Mensen met een slechte ervaring met drugs (bad trip) kunnen voor langere tijd (maanden) denken dat ze gek geworden zijn en zichzelf niet meer kunnen worden. Daarnaast overheerst er de angst om als een krankzinnige door het leven te gaan. Iemand die een aanval heeft van agateofobie kan te maken krijgen met de volgende symptomen:

  • het gevoel uzelf niet meer te zijn
  • bang om de controle (voorgoed) te verliezen over het lichaam
  • kortademigheid
  • vreemde smaak in de mond tijdens eten of drinken (appelsap smaakt bijvoorbeeld helemaal niet meer naar appelsap, maar naar iets heel bitters)
  • te snel ademen
  • onregelmatige hartslag
  • licht transpireren bij met name de handpalmen
  • heftig transpireren op diverse plekken
  • een droge mond met het gevoel dat er meer speeksel aangemaakt moet worden
  • misselijkheid
  • moeite met spreken
  • droge mond en een trillerig gevoel

Behandeling van agateofobie

De behandeling voor de irrationele angst om krankzinnig te worden of voor heel het leven ‘gek’ te blijven is afhankelijk per persoon. Patiënten houden vaak deze angst voor zich, omdat ze er moeilijk over kunnen praten of dat ze zich ervoor schamen. Bewezen effectieve behandelingen bij agateofobie:

  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen.
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie

Tot slot

De angst om krankzinnig te worden is een serieuze psychologische aandoening. Agateofobie kan zonder behandeling van een deskundige ernstig uit de hand lopen en de patiënt kan uiteindelijk doordraaien (flippen) of in een sociaal isolement terechtkomen. Kent u iemand die tekenen vertoont van agateofobie? Praat er met de persoon over en zoek eventueel samen hulp. Lijdt uzelf aan deze aandoening of denkt u er last van te hebben? Schakel direct medische hulp in. Er zijn bewezen behandelingen die u vaak op korte termijn effect hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandelingClaustrofobie is een fobie voor kleine ruimten. Daarom wordt het ook wel "engtevrees" genoemd. Als je aan claustrofobie…
Angst symptomen, verschijnselen en kenmerkenAngst symptomen, verschijnselen en kenmerkenVeel mensen hebben last van angst, angstgevoelens, angstaanvallen of een angststoornis. De een heeft last van een lichte…
Leren leven met angststoornissenLeren leven met angststoornissenAngst in spanningsvolle situaties is normaal en ook gezond. Als angst een algemene reactie is in veel normale situaties…
Arachnofobie / spinnenfobieSpinnenfobie is een veel voorkomende fobie waar veel mensen last van hebben. Als men echter op een moment komt dat men z…
Angst: definitie, soorten en behandelingAngst is een emotie die gekenmerkt word door gevoelens als: je niet op je gemak voelen, onrust en paniek. Er zijn nog ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.drugsinfo.nl/publiek/vraag-en-antwoord/resultaten/?cat=30
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bad_trip
  • http://www.e-psychiater.nl/psychiatrie/verslaving/hallucinogenen/
  • http://www.livinghealthy360.com/index.php/agateophobia-diagnosis-and-treatment-19813/
  • http://www.nomorepanic.co.uk/archive/index.php/t-23.html
  • http://common-phobias.com/agateo/phobia.htm

Reageer op het artikel "Agateofobie, angst om gek te worden: symptomen, oorzaak"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 16-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!