InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoeningen van de lever

Aandoeningen van de lever

Aandoeningen van de lever De lever is een zeer belangrijk orgaan, misschien wel belangrijker dan het hart. Als je hart het niet meer doet bestaat er in een ziekenhuis een apparaat wat de functie van het hart overneemt. Voor de lever geldt dat niet; zonder werkende lever ben je in een paar minuten verplaatst naar gene zijde. Vroeger werd er vaak beweerd dat als de lever eenmaal slecht behandeld is door alcohol of medicijnen, deze schade onomkeerbaar is. Dat beeld klopt niet helemaal; er zijn genoeg kruiden en natuurmedicijnen die hebben bewezen dat ze in staat zijn om leverschade te herstellen. Een ziekte van de lever is niet onomkeerbaar.
Rauwe wortels zijn goed voor de lever. / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)Rauwe wortels zijn goed voor de lever. / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Medicijnen die slecht zijn voor de lever

De lever kan vervet raken. Dat heeft niet alleen met verkeerde voeding te maken maar leververvetting is ook een bijwerking van medicijnen. Amiodarone, aspirine, corticosteroïden, virusremmers, methotraxaat, tamoxifen, tetracycline, nifedipine en diltiazem zijn medicijnen die leververvetting als belangrijke bijwerking hebben. Medicijnen zijn sowieso vervelend voor de lever. Alle synthetische stoffen in medicijnen worden als ongewenst beschouwd en de lever poogt deze zo snel mogelijk uit het lichaam te voeren.

Leververvetting leidt tot toxificatie

Het grootste probleem van leververvetting is de vergiftiging van het lichaam. 70% van de mensen die 10% of meer overgewicht hebben, heeft last van leververvetting. Leververvetting zorgt voor verkleining van de levercapaciteit waardoor toxinen of gif minder goed kunnen worden afgevoerd. Hierdoor blijven de toxinen in het lichaam alwaar ze schade kunnen aanrichten. Het lichaam reageert hierop door de gifstoffen in te kapselen in vet. Op deze manier is het dikker worden een uiterste reddingspoging van het lichaam om geen schade te ondervinden van toxinen.

Vervette lever door toxinen

Een vervette lever leidt tot een toename aan toxinen of gifstoffen in het lichaam. Toxificatie van het lichaam is een ernstig verschijnsel dat de grondoorzaak is van vele andere ziekten. Gifstoffen zorgen voor een grotere kans op suikerziekte of diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, kanker en obesitas. Daarom is het belangrijk om de lever in optimale conditie te houden. Er zijn geen medicijnen of supplementen nodig om de lever optimaal gezond te houden. Het onthouden van bepaalde voedingssoorten in combinatie met de nadruk leggen op andere voeding is genoeg om het functioneren van de lever te verbeteren.

Welke groenten zijn goed voor de lever?

Wanneer mensen met overgewicht hun lichaam forceren om af te vallen, komen de in vet ingekapselde toxinen weer vrij in het lichaam. Hierdoor kunnen deze schade aanrichten. Het is daarom uiterst belangrijk om het afvallen of gewichtsverlies gepaard te laten gaan met het innemen van stoffen die de lever stimuleren. Voorbeelden van levervriendelijk voedsel zijn: knoflook, uien, eieren, peren, haver, peulvruchten en kruisbloemigen groenten zoals alle soorten kool, spruitjes en rucola. Ook bietjes, artisjokken, wortels en paardenbloemblad is goed voor de lever. Kruiden die goed zijn voor de lever zijn kaneel, kurkuma en koriander. Grote klit en vooral mariadistel behoren tot de meest gezonde kruiden voor de lever. Als de lever ernstig is verstoord kan het geen kwaad om een kuur te ondergaan met mariadistel.

Huid communiceert met lever

De huid communiceert met de lever. Wanneer de lever een probleem heeft komt dat vaak tot uiting in de openbaring van een huidziekte. Denk bijvoorbeeld aan hepatitis of leverontsteking; het belangrijkste symptoom hiervan is een gele huid. Ook eczeem en psoriasis zijn huidontstekingen die veroorzaakt worden door een verminderde leverwerking. De lever poogt om de toxinen die het niet kan verwerken naar buiten te werken via de huid. Dat lukt op zich maar in het laatste deel van de huid ontstaan vaak ontstekingen. Bij de ene persoon leidt dit tot psoriasis en bij de ander tot eczeem; dat hangt af van de constitutie van de mens.

Keel staat in verbinding met de lever

De lever staat eveneens in verbinding met de keel. Daarom kan iemand met een beschadigde lever vaker last hebben van een keelontsteking. Ook een vervelende mondgeur is hier een uiting van. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is deze nare mondgeur of halithosis geen gevolg van slecht tanden poetsen; het is een gevolg van een slecht werkende lever.

Statines zijn slecht voor de lever

Wie statines gebruikt accepteert de bijwerking van het opeenhopen van levervet. Hierdoor kan een vervette lever en obesitas ontstaan. Het is niet verstandig om statines te gebruiken. Deze middelen zouden het cholesterolniveau omlaag moeten brengen maar de wetenschap heeft al sinds de jaren 90 van de 20e eeuw de mythe dat cholesterol hart- en vaatziekten veroorzaakt doorgeprikt. Helaas volgen huisartsen deze wetenschappelijke inzichten niet; daarbij speelt mee dat cardiologen en huisartsen betaald worden door de farmaceutische industrie per recept voor cholesterolverlagende medicijnen. Volgens de wetenschappelijke normen vanaf de 21e eeuw geldt: statines werken niet.

Drugs zijn slecht voor de lever

Alcohol drinken en tabak roken zijn beide handelingen die het functioneren van de lever ernstig belemmeren. Een andere aanslag op de lever kan zijn cokegebruik of het regelmatig gebruik van chemische drugs. Zelfs wiet bevat tegenwoordig zoveel chemicaliën dat het een aanslag vormt voor de lever; buitenwiet is veel gezonder. Voor drugs geldt hetzelfde als voor medicijnen; ze zijn slecht voor de lever.
Gerelateerde artikelen
Frisdrank ongezond: frisdrank leidt tot een vervette leverFrisdrank ongezond: frisdrank leidt tot een vervette leverUit Israëlisch onderzoek blijkt dat het dagelijks consumeren van twee blikjes frisdrank of twee glazen fruitsap, op de l…
Leververvetting: symptomen vette lever of vervette leverLeververvetting: symptomen vette lever of vervette leverLeververvetting is een vette of vervette lever; wat is de oorzaak van leververvetting? Wanneer er te veel vet in de leve…
Hoe kan ik een leveraandoening herkennen?Hoe kan ik een leveraandoening herkennen?De lever is een belangrijk orgaan dat meerdere functies heeft. Het bepaalt namelijk het bloedvolume, de stofwisseling en…
Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzakenJeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzakenJeuk is een vervelende klacht. Jeuk kent ontzettend veel mogelijke oorzaken. Onder meer ziekte aan de lever kan leiden t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FloNight, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Magazine better nutrition mei 2014
  • Foto knoflook: Thomas Dijkman
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Aandoeningen van de lever"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!